پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۹۵۱
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری معتقد است نظارت استصوابی آلوده به مسایل و دیدگاه‌های سیاسی و نتیجتا وجود افراد سهم‌خواه منفعت‌طلب و فاقد تخصص‌های لازم در مجلس، موجب شده شاهد تاثیرات مثبت مجلس در حوزه قانون‌گذاری کشور نباشیم.

شعار سال: حسن صادقی (رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری)  در خصوص استیضاح‌های اخیر برخی وزرا در مجلس و پافشاری مجلس به استیضاح وزرا در این برهه زمانی گفت: طبیعتا مجلس بنابر قانون اختیاراتی دارد. همچنین، این گفته تاریخی امام خمینی (ره) که مجلس در راس امور است نمایانگر جایگاه رفیع مجلس در امر نظارت و قانونگذاری در کشور است. اما متاسفانه نظارت استصوابی آلوده به مسایل و دیدگاه‌های سیاسی و نتیجتا وجود افراد فاقد تخصص‌های لازم، وزن مجلس را به لحاظ قدرت فکری و اثرگذاری‌اش سبک کرده است. در حقیقت، به‌رغم بقای جایگاه در راس امور بودن مجلس به لحاظ صوری، به لحاظ ماهوی ما شاهد تاثیرات مثبت مجلس در حوزه قانون‌گذاری نیستیم.

وی افزود: به استناد قانون اساسی، مجلس حق استنطاق و استیضاح وزرا را دارد و کسی هم نمی‌تواند منکر این حق مجلس شود. اما اینکه این استنطاق‌ها و استیضاح‌ها، چقدر نشات گرفته از جایگاه مجلس در نگاه امام خمینی و حفظ منافع ملی است، باید مورد بررسی قرار گرفته و علامت سوالی مقابل این پرسش چالش‌برانگیز گذاشت. آیا واقعا از این جایگاه برای حفظ منافع ملی استفاده می‌شود؟ به نظر می‌رسد استیضاح‌های اخیر نه در جایگاه دفاع از منافع ملی و مصالح عمومی، بلکه بخش اعظم آن منتج از منفعت‌طلبی و سهم‌خواهی‌های شخصی، بغض و حسادت‌های جناحی و بخشی‌نگری است. یک چنین مسائلی، شأن و جایگاه در راس امور بودن مجلس را زیر سوال می‌برد و در شرایط کنونی ما با یک چنین رویکردی در سناریوی استیضاحات مجلس روبرو هستیم. این امر زیبنده نظام و کشور نیست.

صادقی در اشاره به جایگاه نظارت استصوابی گفت: من نمی‌گویم آنقدر فضا را باز بگذاریم که هر کسی بتواند با تخلفات متعدد اقتصادی و اخلاقی و عدم دست‌پاکی، وارد مجلس شود اما نباید به بهانه‌های واهی سد راه نیروهای متفکر معتقد به نگاه انقلابی و منافع ملی شد و یک‌چنین رویکردهایی را به مسلخ برد.

وی با تاکید بر اینکه از نظارت استصوابی درست استفاده نشده، اظهار داشت: نظارت در خصوص ارزیابی صلاحیت افراد در همه جای دنیا (حتی کشورهای با نظام سیاسی-اقتصادی بسیار باز و آزاد) وجود دارد اما هیچ کجا افراد توانمند را به لحاظ اندیشه‌های اقتصادی، عرق وطن‌پرستی و عشق به آرمان‌های کشورش که شهروندانش به آنها رای داده، از حضور در مجلس و سایر نهادهای بالادست و مهم کشوری، منع نمی‌کنند.

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ادامه داد: متاسفانه نظارت استصوابی باعث حذف خوبان و جایگزینی افرادی بی‌ریشه و فاقد توانمندی‌های لازم فکری برای تصویب قوانین کارآمد شده است؛ افرادی که برای خانواده، آشنایان، ‌مناطق و حوزه انتخابی‌شان سهم‌خواهی می‌کنند و منافع ملی را درنظر نمی‌گیرند. خروجی امروز مجلس، ماحصل استفاده نادرست از تیغ تیز نظارت استصوابی است. یعنی نمی‌برد آنچه را که باید ببرد و می‌برد آنچه را که نباید ببرد.

وی اشاره کرد: یک چنین اقداماتی موجب شده که اپوزیسیون خارج از کشور بگوید با دستمال کثیف نمی‌توان شیشه را تمیز کرد. اشاره آنها به این نکته است که استیضاح‌ها در شرایط کنونی نه در راه رضای خدا و ملت، بلکه از جایگاه بخشی‌نگری و استیصال از عدم دستیابی به منافع شخصی و منطقه‌ای است. متاسفانه عملکرد قوه مقننه، مبین این حرف اپوزیسیون خارج از کشور شده است.

صادقی گفت: هم‌اکنون بسیاری از معضلات کشور از ناحیه مجلس رقم می‌خورد. دست بردن و یا تکمله‌زدن به قوانین مادری که بسیار منطبق با استانداردهای بین‌المللی است. اقدامات مجلسین گذشته و البته مجلس کنونی، موجب شده این قوانین از حالت کارآمدی خارج شده، و چهره رانت به خود گیرند. به همین خاطر معتقدم که ابتدا مجلس را باید به‌خاطر یک‌چنین نگاهی که در آن حاکم است استیضاح کرد. آنها نتوانستند در حوزه قانون‌گذاری و نظارت، وظیفه‌شان را به خوبی انجام دهند. مجلس در راستای مشی و گفتار امام راحل حرکت نکرده است.

وی تاکید کرد: به عنوان یک کارگر می‌پرسم؛ این مجلس تاکنون چه قدمی برای نجات کارگران که درگیر مشکلات معیشتی و فقدان امنیت شغلی هستند- برداشته است؟ فکر می‌کنم از نماینده استیضاح‌کننده‌ای که رییس کمیسیونی در مجلس است و در مقطع مدیریت مرتضوی در تامین اجتماعی، نایب رییس شستا بوده، باید این انتقاد را کرد که چرا زمانی که خود در مقام مجری بوده‌ای، نتوانستی مجموعه تحت مدیریت خود را به درستی اداره کنی؟ اکنون چگونه در مقام استنطاق‌ و استیضاح‌کننده قرار گرفته‌ای؟ این دوگانگی را چگونه توضیح می‌دهی؟

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در پایان، گفت: همان‌طور که قبلا هم خاطرنشان کردم به نظر می‌رسد مجلس از مسیر در راس امور بودنش خارج شده است. بنابراین، باید مجلس را به مسیر ریل سابق (حفظ منافع ملی و پایداری نظام و آرمان‌های انقلاب) بازگرداند. نباید نظام و انقلاب را برای منافع شخصی مصادره کرده، و منافع ملی را به مسلخ برد. در این سال‌ها ما شاهد ریزش کارشناسان برخوردار از عرق ملی در چارچوب آرمان‌های انقلاب در امور مدیریتی کشور و در مقابل شاهد رشد افراد با رویکرد بخشی‌نگر و سهم‌خواه بوده‌ایم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران، تاریخ انتشار 14 شهریور 97، کدمطلب: 664199، www.ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین