پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۲۴۵
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۸
یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی خورش محلی را در عضلانی شدن و افزایش انرژی بدن مؤثر دانست.
شعارسال: خورش غوره بادنجان یکی از غذا‌های محلی استان همدان است، خورشتی سرشار از انواع ویتامین‌های A ، C ، E ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶، B۱۲ ، اسید چرب امگا ۳، کربوهیدرات، پروتئین، قند، کلسیم، فسفر، منگنز، سدیم، پتاسیم، آهن، روی (زینک)، مس، سلنیوم، گوگرد، آنتی اکسیدان مانند فیتواسترول، فیبر، منیزیم، اسید فولیک، مالیک، فرمیک، سیتریک و اگزالیک.

برای بررسی خواص خورش غوره بادنجان و اینکه مصرف این خورش برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص خورش غوره بادنجان

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی  درباره مهم‌ترین خواص خورش غوره بادنجان اظهار کرد: این خورش پروتئینی فراوان دارد از این رو بدن را عضلانی کرده، انرژی بدن را افزایش می‌دهد و برای ورزشکاران بسیار مفید است.

وی درباره خواص دیگر خورش غوره بادنجان بیان کرد: این خورش برای مبتلایان به درد‌های سیاتیکی، کمردرد و بیماری‌های روماتیسمی بسیار مفید است؛ به علت داشتن ویتامین B۱۲، اسید فولیک و آهن تعداد گلبول‌های قرمز خون را افزایش داده، خون ساز بوده و برای مبتلایان به کم‌خونی و افراد لاغر بسیار مناسب است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: خورش غوره بادنجان به علت وجود کلسیم، منیزیم و فسفر استخوان‌ها و دندان‌ها را محکم و از بروز پوکی استخوان و آرتروز در افراد جلوگیری می‌کند؛ خورش نقشی مؤثر در بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه دارد و از ابتلای افراد به آلزایمر پیشگیری می‌کند.

عظمایی تأکید کرد: خورش غوره بادنجان به علت داشتن فیبر موجود تأثیری چشمگیر در بهبود عملکرد روده‌ها، هضم بهتر غذا و رفع یبوست دارد؛ این خورش به علت وجود ویتامین‌های A ، C، E و فیتواسترول خاصیت آنتی اکسیدانی دارد بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف به ویژه انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند.

وی تصریح کرد: خورش غوره بادنجان سرشار از ویتامین C است، بنابراین به جذب بهتر آهن در بدن کمک کرده و به علت داشتن ویتامین‌های A ، C ، E ، گروه ویتامین‌های B و سایر املاح معدنی نقشی مؤثر در طراوت، شادابی و زیبایی پوست و مو دارد.

عظمایی یادآوری کرد: خورش غوره بادنجان بینایی، قوای جنسی و سیستم عصبی را تقویت می‌کند؛ این خورش به علت وجود اسید فولیک و آهن برای زنان باردار و جنین بسیار مفید است؛ زنان باردار برای تهیه این خورش باید از چند عدد غوره استفاده و از مصرف غوره زیاد پرهیز کنند؛ همچنین تأثیری چشمگیر در کنترل قند، فشار و چربی خون دارد.

مواد لازم برای تهیه خورش غوره بادنجان (پنج تا ۶ نفر)

بادنجان چهار عدد

گوشت چرخ‌کرده گوسفندی یا مرغ ۶۰۰ گرم

غوره یک لیوان

گوجه فرنگی چهار عدد

پیاز یک عدد

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

رب گوجه‌فرنگی محلی یک قاشق غذاخوری

روغن کنجد به مقدار لازم

آب ۲ لیوان

طرز تهیه خورش غوره بادنجان

نخست بادنجان‌ها را به خوبی بشویید سپس پوست آنها را بگیرید.

- بادنجان‌ها را به صورت عمودی برش دهید و مقداری نمک روی آنها بریزید.

- پس از ۲ ساعت بادنجان‌ها را بشویید تا ماده زردرنگ آنها (سولانین) خارج شود.

- بادنجان‌ها را با روغن کنجد سرخ کنید.

- پیاز‌ها را نگینی خرد کنید و با روغن کنجد تفت دهید.

- گوشت چرخ‌کرده گوسفندی یا مرغ را به پیاز‌های تفت داده شده اضافه کنید.

- نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، رب گوجه‌فرنگی محلی و گوجه‌فرنگی‌های خُرد شده را هم به سایر مواد بیفزایید.

- آب را هم به سایر مواد اضافه و صبر کنید تا خورش در حرارت ملایم به خوبی بپزد.

- در ۱۵ دقیقه پایانی پخت خورش، غوره‌ها را به سایر مواد اضافه کنید.

- بادنجان‌ها را هم کنار خورش قرار دهید.

- خورش غوره بادنجان را همراه با نان یا برنج میل کنید.

- در صورت دسترسی نداشتن به غوره، یک قاشق غذاخوری آبغوره در انتهای پخت به خورش اضافه کنید.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 14 شهریور 97، کدمطلب:6657731 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین