پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۵۴۰
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
پختن سمنو با آداب خاصی انجام می‌شود و "آیین سمنوپزان" نه تنها برای درست کردن یکی از عناصر سفره هفت سین عید نوروز، بلکه نذری برای برآورد شدن حاجات نیز به شمار می‌رود.
شعار سال: شهروندان دزفولی معتقدند، صاحب اصلی مراسم سمنوپزان حضرت فاطمه زهرا (س) است، لذا با این پشتوانه اعتقادی، آیین سمنوپزان با حضور تعداد زیادی از زنان و در فضایی آکنده از معنویت انجام می‌شود.

بانی مراسم پخت سمنو و شخص نذرکننده، مواد و ابزار مورد نیاز را آماده می‌کند و با آغاز شامگاه با نام خدا دیگ‌ها بارگذاشته می‌شود و در این مرحله تا زمان تغییر رنگ آن از رنگ شیری به قهوه ای، سمنو به مدت ۴۸ ساعت با کفگیر‌های مخصوص هم زده می‌شود.

با توجه به طولانی بودن زمان پخت سمنو و فعالیت جمعی در این مراسم، بانی همزمان با پخت سمنو با درست کردن یک نوع آش یا غذا از شرکت کنندگان در این آیین پذیرایی می‌کند.

صاحب خانه که نذر دار اصلی و گاه طباخ سمنو است، کفگیر یا ملاقه بلند را با دو دست گرفته و چند بار سمنو را هم می‌زند و پس از آن بانوان حاضر در مراسم، یکایک همین کار را تکرار می‌کنند.

فرستادن صلوات بر پیامبر (ص)، خواندن زیارت نامه حضرت زهرا (س) و دعای توسل بر شکوه و معنویت این سنت می‌افزاید.

در پخت سمنو و نذری‌هایی از این دست، عده‌ای از دوستان و آشنایان که دارای نذری هستند و یا حتی حاجتی دارند، صاحب نذر و بانی پخت سمنو را از پیش خبر می‌کند و او را از نیت و تصمیمشان مبنی بر آوردن بعضی لوازم یا مواد مورد نیاز مانند بادام، گردو، پسته و فندق و یا حتی آرد، با خبر می‌کنند و بانی نیز موظف است که آن‌ها را در زمان مقرر فراخواند.
 
تعداد بازدید : 151
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۳۹۳۲۹۷، www.iribnews.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین