پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۷۹
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:فرهنگ در ایجاد ارتباط میان ملت ها و دولت ها از نقش ویژه و به سزایی برخوردار است که این نقش علاوه بر روابط دیپلماتیک می تواند ملت ها را به یکدیگر بیشتر نزدیک کند.
شعارسال: «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در دیداری با نیکولا پوپوسکی وزیر امور خارجه کشور مقدونیه که با هدف امضای برنامه مبادلات فرهنگی میان ایران و مقدونیه برگزار شد،گفت: روابط ایران و مقدونیه از زمان استقلال این کشور همواره رو به گسترش بوده است و رهبران دو کشور اراده سیاسی جدی برای گسترش این روابط دارند.

وی با اشاره به انعقاد موافقتنامه فرهنگی میان دو کشور در سال ٢٠٠٠ میلادی افزود: ایران کشوری دارای تمدن باستانی و دیرینه است و سابقه فرهنگی و اشتراکات ایران و مقدونیه بسیار طولانی است.

جنتی گفت: در طول دو سال گذشته اقدامات فرهنگی و هنری خوبی میان دو کشور صورت گرفته است که از آن جمله می توان به برگزاری روزهای فرهنگی ایران در پایتخت مقدونیه، حضور گردشگران مقدونیه در ایران و بازدید آنها از آثار تاریخی، اعزام گروه های موسیقی ایران به مقدونیه و ... اشاره کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی در دولت تدبیر و امید با اشاره به پیشرفته بودن سینمای ایران ادامه داد: بسیاری از فیلم های سینمایی ایران جوایز بین المللی دریافت کرده اند و این حوزه می تواند یکی از زمینه های همکاری میان ایران و مقدونیه باشد.

وی افزود: ترجمه کتب به زبان دو کشور، همکاری های رسانه ای و تبادل تجربیات میان اصحاب رسانه دو کشور، اعزام گروه های موسیقی به کشورهای یکدیگر از دیگر اقدامات مشترکی است که می تواند در حوزه فرهنگی و هنری میان ایران و مقدونیه صورت گیرد.

جنتی در ادامه گفت: ما این آمادگی را داریم تا هفته فرهنگی کشور مقدونیه را در تهران برگزار کنیم و با امضای برنامه مبادلات فرهنگی میان دو کشور بسیاری از همکاری های دو جانبه در حوزه های فرهنگی و هنری به عنوان نقشه راه در ٥ سال آینده مشخص می شود.

وزیر امور خارجه مقدونیه:ایران و مقدونیه دارای اشتراکات فرهنگی بسیاری هستند

در ادامه این دیدار وزیر امور خارجه کشور مقدونیه گفت: پیوندها ومناسبات فرهنگی مهمترین حلقه و رشته ارتباطات میان ملت هاست.

وی افرود: ارتباطات فرهنگی میان کشورهایی از جمله ایران و مقدونیه که دارای اشتراکات فرهنگی و تاریخی هستند نیز می تواند بسیار غنی تر باشد.

نیکولا پوپوسکی ادامه داد: با امضای برنامه مبادلات فرهنگی میان دو کشور برنامه های مشترک فرهنگی برای آینده پایه ریزی می شود و از این طریق می توان ارتباطات را توسعه داد.

وی با اشاره به آموزش زبان فارسی در وزارت امور خارجه کشور مقدونیه افزود: مقدونیه در راستای گسترش ارتباطات فرهنگی با ایران اقدامات بسیاری را انجام داده است که از آن جمله می توان به آموزش زبان فارسی برای دیپلمات ها، ترجمه برگزیده ای از اشعار جلال الدین محمد رومی، نمایش برخی از فیلم های سینمایی ایرانی در این کشور و ... اشاره کرد.

در پایان این دیدار برنامه مبادلات فرهنگی میان ایران و مقدونیه برای مدت ٥ سال به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر امور خارجه کشور مقدونیه رسید.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ یکشنبه 5 اردیبهشت 1395، کد مطلب: 3606776، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین