پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۵۵
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
نخست وزیر ایتالیا «ماتئو رنتزی» در صدر هیاتی بلند پایه به ایران آمد تا دو كشور در دوران پسابرجام در مسیر ارتقای روابط جدید سیاسی- اقتصادی، گام‌های عملی و موثری بردارند و مناسبات و تعامل های بین المللی آنها گسترش یابد.

شعارسال: ایران و ایتالیا دارای یك پیشینه غنی تاریخی، فرهنگی و تمدنی هستند و این امر سبب شده است تا تعامل و ارتباط دوجانبه مناسبی میان این دو كشور از دیرباز برقرار شود و بر این پایه موافقت‌نامه ها و یادداشت های تفاهم همكاری بسیاری در زمینه‌های مختلف میان دو كشور به امضا رسیده است.

به مناسبت سفر «ماتئو رنتزی» نخست وزیر ایتالیا به ایران به بررسی روابط دو كشور در دوره ریاست جمهوری «حسن روحانی» می پردازد.

**28 آبان 1392

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در مسیر ژنو (پیش از توافق ژنو در سوم آذر ماه) توقفی چند ساعته در رم داشت و در این سفر با «اما بونینو» همتای ایتالیایی خود به رایزنی و تبادل نظر درباره مسائل دوجانبه، موضوع هسته‌ای، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت.

**30 آذر 1392

«اما بونینو» وزیر امور خارجه ایتالیا در سفری به منظور دیدار با مقام‌های ایرانی، وارد تهران شد. تا نخستین وزیر امور خارجه ایتالیا باشد كه در طول یك دهه گذشته به تهران سفر كرده است.

**یكم بهمن 1392

«حسن روحانی» رییس جمهوری و «اما بونینو» وزیر امور خارجه ایتالیا با یكدیگر دیدار و گفت و گو كردند.

** پنجم بهمن 1392

« ماسیمو بری» وزیر فرهنگ و گردشگری ایتالیا در صدر هیاتی برای یك سفر چهار روزه عازم ایران شد.

** ششم بهمن 1392

ایران و ایتالیا برای تشكیل كارگروه توسعه همكاری های مشترك فرهنگی توافق كردند. «ماكسیمو درای» وزیر میراث فرهنگی و جهانگردی ایتالیا كه برای فعالیت های فرهنگی به تهران سفر كرده است، همراه با «علی مرادخانی» معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از موزه هنرهای معاصر تهران بازدید كرد و دو طرف در این دیدار برای تشكیل كارگروه توسعه همكاری های مشترك فرهنگی توافق كردند.

ایران و ایتالیا برای تشكیل كارگروه توسعه همكاری های مشترك فرهنگی توافق كردند.

** نهم بهمن 1392

یادداشت تفاهم همكاری میان «ماسیمو بری» وزیر میراث، فعالیت های فرهنگی و گردشگری ایتالیا و «مهدی حجت» قایم مقام سازمان و معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به امضا رسید.

**13 بهمن 1392

«پیر فردیناندو كازینی» رییس كمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای ایتالیا در صدر یك هیات پارلمانی به منظور دیدار رسمی با مقام های جمهوری اسلامی ایران راهی تهران شد. این هیات پارلمانی به دعوت «علاءالدین بروجردی» رییس كمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عازم تهران شده است.

**14 بهمن 1392

«پیر فردیناندو كازینی» رییس كمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای ایتالیا با «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی دیدار كرد.

**9 اسفند 1392

«محمود حجتی» وزیر كشاورزی ایران با شركت در اجلاس منطقه ای سازمان خواربار و كشاورزی سازمان ملل متحد «فائو» در رم، از آمادگی ایران برای همكاری با این سازمان در زمینه مقابله با مشكل كم آبی در منطقه خاور نزدیك و شمال آفریقا خبر داد.

**13 اردیبهشت1393

«رزاتو» رییس گروه دوستی ایران و ایتالیا در صدر هیاتی وارد تهران شد و هدف از این سفر را افزایش مناسبات پارلمانی و اقتصادی میان ایران و ایتالیا عنوان كرد.

**21 خرداد 1393

«سید عباس عراقچی» و «مجید تخت روانچی» معاونان وزیر امور خارجه راهی ایتالیا شدند، قرار است، هیات جمهوری اسلامی ایران در كنفرانس خلع سلاح در رم شركت كنند.

**12شهریور 1393

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در سفری دو روزه وارد ایتالیا شد و با «پیترو گراسو» رییس سنای این كشور، زمینه همكاری و ارتباطات پارلمانی و راه های گسترش همكاری ها و مشورت های سیاسی در خصوص مسایل مختلف منطقه ای و بین المللی را نیز بررسی كردند.

** پنجم آذر 1393

معصومه ابتكار» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست كشور و «جانلوكا گالتی» وزیر محیط زیست ایتالیا، در رم پایتخت این كشور، یادداشت تفاهم همكاری در زمینه های زیست محیطی امضا كردند.

**11 آذر 1393

«لاپو پیستللی» معاون وزیر امور خارجه ایتالیا برای دیدار و گفت و گو با مقام های كشور، به تهران سفر كرد.

«محمدجواد لاریجانی» دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و «پیئترو گراسو» رییس مجلس سنای ایتالیا در این كشور بر همكاری دو كشور در مبارزه با تروریسم و مواد مخدر تاكید كردند.

**12 آذر 1393

«آیت ‌الله اكبر هاشمی رفسنجانی» رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار «لاپو پیستللی» معاون وزیر امور خارجه ایتالیا، برنامه‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را صلح‌آمیز و با هدف استفاده از مواهب این انرژی در زندگی اجتماعی مردم دانست.

«جورجو سانتاكروچه» رییس دیوان عالی ایتالیا در دیدار با «محمدجواد لاریجانی» دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، آمادگی كشورش را برای همكاری های قضایی و حقوق بشری با كشورمان اعلام كرد.

** هفتم بهمن 1393

«آناستازیا سیه نا» معاون رییس صلیب سرخ ایتالیا در امور بشر دوستانه در سفری به ایران از راه اندازی مدرسه پرستاران داوطلب در ایران به كمك صلیب سرخ ایتالیا خبر داد. هدف از حضور در ایران و بازدید از جمعیت هلال احمر ایران را گسترش همكاری های دو جانبه است.

** نهم اسفند 1393

«پائولو جنتیلونی» وزیر امور خارجه ایتالیا به تهران سفر كرد. وی در نشست خبری مشترك با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه گفت: باید از مذاكرات و گفت‌وگوها برای یافتن راه‌حل‌ در این زمینه حمایت كرد، ایتالیا خواستار حصول راه‌حلی در این زمینه در راستای صلح، منافع جامع بین‌المللی، تبادل تجاری و بازرگانی بین كشورهای درگیر پرونده و منافع كشورهایی است كه در این زمینه به صورت مستقیم نقش ایفا می‌كنند.

**22 اسفند 1393

«علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و «داریو فراچسكینی» وزیر میراث و فعالیت های فرهنگی ایتالیا، در نشستی در رم برنامه اجرایی و تفاهم‌ نامه همكاری فرهنگی سه ساله امضا كردند.

«شهیندخت ملاوردی» معاون رییس جمهوری در امور زنان با با «جیووانا مارتلی» مشاور نخست وزیر ایتالیا كرد.

**23 اسفند 1393

«علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و «پائولو جنتیلونی» وزیر امور خارجه ایتالیا بر عزم جدی دو كشور برای گسترش روابط فرهنگی و مبارزه با تروریسم تاكید كردند.

«پیرفردیناندو كازینی» رییس كمیسیون خارجی مجلس سنای ایتالیا در دیدار با «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایران یك بازیگر بزرگ در منطقه است و باید در تصمیم گیری های دشواری كه بشریت در حال مقابله با آن است، مشاركت داده شود.

**11 اردیبهشت 1394

صاحبان صنایع و شركت های ایتالیایی در نشستی با «محمدرضا نعمت زاده » وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران در محل كنسولگری كشور در شهر میلان برای گسترش همكاری ها با ایران ابراز علاقه مندی كردند.

**16 خرداد 1394

«محمود حجتی» وزیر جهاد كشاورزی برای شركت در سی ونهمین كنفرانس بین المللی وزیران كشاورزی سازمان خواروبار كشاورزی ملل متحد «فائو» در رم به سر می برد، با همتای ایتالیایی خویش دیدار و گفت و گو كرد.

**13 مرداد 1394

«پائولو جنتیلونی» وزیر امور خارجه و «فدریكا گوئیدی» وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا با همراهی جمعی از مدیران ارشد از صاحبان صنایع و مهمترین موسسه ها و شركت های اقتصادی دولتی و خصوصی این كشور وارد تهران شدند. اعضای هیات بلندپایه ایتالیایی در این سفر در زمینه های مختلف همكاری از جمله انرژی، كشاورزی، حمل و نقل و دیگر عرصه های اقتصادی و تجاری با مقام ها و مسوولان كشور گفت و گو خواهند كرد.

**30 شهریور 1394

وزیران آموزش و پرورش ایران و آموزش عالی، دانشگاه و پژوهش ایتالیا تفاهم نامه همكاری در زمینه ارتقای سطح كیفی و تبادلات آموزشی امضاء كردند.

**27 مهر 1394

«حجت الله ایوبی» رییس سازمان سینمایی در سفر به ایتالیا در كنار دیدار با «داریو فرانچسكی» وزیر فرهنگ این كشور، در كمیسیون مشترك سینمایی ایران و ایتالیا شركت كرد.

**22 دی 1394

«دبورا سراكیانی» رییس هیات علمی، اقتصادی ایتالیا و هیات همراه با حضور «حسین اسفهبدی» رییس هیات مدیره نمایشگاه های بین المللی ایران و «مائورو كونچاتوری» سفیر ایتالیا در تهران، دومین نمایشگاه اختصاصی ایتالیا در ایران را با نام «كنتراكت» بازگشایی كردند.

** پنجم بهمن 1394

«حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران در صدر هیاتی بلند پایه وارد فروگاه چامپینو در شهر رم شد و مورد استقبال «پائولو جنتیلونی» وزیر امور خارجه ایتالیا قرار گرفت و با «سرجیو ماتارلا» رییس جمهوری ایتالیا، دیدار و گفت و گو كرد.

«حسن روحانی» رییس جمهوری كه با دعوت رسمی مقام های ایتالیا به رم سفر كرده است، گفت: ایران و ایتالیا می توانند در بخش های مختلف انرژی، صنعت، معدن، كشاورزی، تبادلات علمی و فرهنگی و نیز فناوری های تازه همكاری های مشترك و گسترده ای داشته باشند.

«حسن روحانی» رییس جمهوری ایران در محل موزه كاپیتولینی واقع در شهرداری مركزی شهر رم با «متئو رنتسی» نخست وزیر ایتالیا دیدار و گفت و گو كرد، وی گفت: پیام انتخاب ایتالیا برای نخستین سفر بعد از اجرای برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) این است كه ایران به دلیل روابط دوستانه و نزدیك و همكاری های گسترده ای كه از سالیان گذشته با ایتالیا داشته اكنون نیز تمایل دارد فصل نوینی از روابط دو جانبه و منطقه ای را با این كشور آغاز كند.

**هفتم بهمن 1394

«سید حسن هاشمی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، در سفر خود به همراه رییس جمهوری به ایتالیا و فرانسه با «روستیكو» رییس اتحادیه بیمارستان سازان ایتالیا دیدار كرد.

ایران و ایتالیا 14 سند همكاری دوجانبه در زمینه های اقتصادی و تجاری به ارزش 17 میلیارد دلار امضا كردند.

**10 بهمن 1394

هیات بزرگ اقتصادی ایتالیا متشكل از 310 تن به نمایندگی از 197 شركت، انجمن و بانك در امور زیربنایی، سازه، نفت، گاز و كشاورزی به ریاست «مائوریتزیو مارتینا» وزیر سیاست های كشاورزی و «گراتزیانو دل ریو» وزیر حمل ونقل و امور زیربنایی امور زیربنایی و كشاورزی این كشور برای سفری سه روزه عازم تهران شد.

**26 بهمن 1394

«محمدباقر قالیباف» شهردار تهران و «جولیانو پیزاپا» شهردار میلان در آیینی در محل برج میلاد تهران توافق نامه همكاری میان دو شهر امضا كردند.

**24 فروردین 1395

«ماتئو رنتزی» نخست وزیر ایتالیا، در مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدآباد مورد استقبال رسمی «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران» قرار گرفت.

ایران و ایتالیا در جریان سفر ماتئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا به تهران 7 سند همكاری در زمینه های مختلف امضا كردند.

با اندكي اضافات و تلخيص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 25 فروردین 1395، کد خبر: (5271496) 82032025 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین