پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۱۴۵
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
فعالان بخش خصوصی و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی نسخه نهایی خود برای خروج از بحران گردشگری را به سازمان میراث فرهنگی ارسال کردند.

شعار سال: نوسان شدید نرخ ارز و گران‌شدن خدمات سفر در کشور به‌همراه اشتیاق ایرلاین‌ها برای گران کردن بیش از صددرصدی نرخ بلیت پرواز موجب شد تـا سـازمـان مـیراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تدوین بسته حمایتی صنعت گردشگری را به‌صورت فوری در دستور کار قرار بدهد تا شاید موافقت دولت با این بسته خروج از بحران بتواند مرهمی هر چند کوچک بر زخم ناسور گردشگری باشد که در گیرودار بحران جدید اقتصادی خسارت زیادی دیده است.

مسئولان سازمان میراث فرهنگی همزمان با این تصمیم اعلام کردند که انجمن‌های صنفی گردشگری، کارشناسان و فعالان صنعت گردشگری کشور می‌توانند پیشنهادهای خود برای تدوین بسته حمایت از صنعت گردشگری را به این سازمان ارسال کنند.
بسته حمایتی از صنعت گردشگری کشور این هفته به دولت می‌رود و همین دیروز انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان تهران پیشنهادهای خود برای تدوین بسته حمایتی شامل 24بند را به سازمان میراث‌فرهنگی ارسال کرد.
مطالعه پیشنهادهای این انجمن برای خروج از بحرانی که دامان صنعت گردشگری ایران را این‌بار بیش از گذشته گرفته، بیانگر آن است که صنعت گردشگری تنها در بخش دفاتر خدمات مسافرتی نه بخش حمل‌ونقل و هتلداری با چه بحران‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند.
انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرت هوایی، زیارتی و گردشگری تهران با ارسال پیشنهادهای 24گانه خود برای خروج گردشگری از بحران اعلام کرده است که این پیشنهادها فقط بخشی از سرفصل‌های بسته حمایتی کسب‌وکارهای حوزه دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی به‌منظور گذر از بحران است که به سازمان میراث‌فرهنگی ارائه شده است.

مهلت بدهید

براساس آنچه انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان تهران اعلام کرد: معافیت مالیاتی حداقل سه‌ساله عملکرد دفاتر مسافرتی و جهانگردی، تجدیدنظر و بازبینی قوانین و آیین‌نامه‌های مالیات بر ارزش افزوده در اجزای مختلف سفر، استمهال تسهیلات معوقه احتمالی با حداقل نرخ بهره و معافیت از حق بیمه سهم کارفرما به‌منظور استمرار اشتغال به‌مدت معین ازجمله پیشنهادهایی است که این انجمن برای تدوین بسته حمایتی از صنعت گردشگری به سازمان میراث فرهنگی ارسال کرده است. موضوع مالیات‌های سنگین بر دفاتر خدمات گردشگری و درخواست برای معافیت مالیاتی این دفاتر به‌دلیل فعالیت در بخش صادرات یا مهلت‌دهی به فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری برای پرداخت مالیات‌های سنگینی که به فعالیت این دفاتر بسته شده است از مدت‌ها پیش مطرح بود و نه‌تنها داد شرکت‌های خدمات مسافرتی که حتی داد هتلدارها را نیز درآورده بود.

لغو سریع روادید با بازارهای هدف گردشگری

انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان تهران همچنین از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور خواسته است تا پیشنهاد اقدام مؤثر برای لغو روادید با کشورهای بازار هدف گردشگری ایران، کاهش نرخ ویزای ورودی به کشور، اعطای ویزای ۷۲ ساعته رایگان به مسافران ترانزیتی و تخصیص تسهیلات ریالی ارزان‌قیمت با بازپرداخت طولانی‌مدت از منابعی نظیر عوارض خروج از کشور را نیز در بسته حمایتی از صنعت گردشگری بگنجاند تا شاید این صنعت بتواند از بحران جدید اقتصادی که دامنگیر فعالان این بخش شده است بیرون بیاید.

براساس آنچه این انجمن با هدف تعیین تکلیف نهایی بسته حمایتی صنعت گردشگری کشور به سازمان میراث فرهنگی ارسال کرد تا بلکه دولت نیز فکری به حال وضعیت بحرانی فعالان صنعت گردشگری کشور کند، نظر مساعد دولت به تعیین سهم گردشگری از عوارض خروج از کشور و شفافیت در پرداخت و توجه ویژه و حمایت مؤثر از صنایع و صنوف وابسته به زنجیره سفر نظیر حمل‌ونقل هوایی، جاده‌ای و ریلی مسافر و اقامتگاه‌ها ازجمله راهکار‌هایی است که می‌تواند صنعت گردشگری را از زیان‌دهی بیشتر و فرورفتن در گرداب اقتصادی جدید ایجادشده در این بخش برهاند.
انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان تهران همچنین از سازمان میراث‌فرهنگی درخواست کرد که مشکلات پرسنل دفاتر و راهنمایان تور و مدیران فنی شنیده شود و گام‌های عملی برای رفع مؤثر مشکلات برداشته شود.

از دیگر پیشنهادهایی که انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و جهانگردی استان تهران در موضوع تدوین بسته حمایتی از صنعت گردشگری به سازمان میراث‌فرهنگی ارائه کرد، ورود به حوزه روادید مقاصد سفر ایرانیان به‌منظور جلوگیری از تبعیض فرایند صدور روادید و نوبت‌دهی برای دریافت ویزاست.
این انجمن همچنین تهیه و تخصیص بسته‌های تشویقی برای کارآفرینان بخش گردشگری را که با تجمیع داوطلبانه بنگاه‌های خود، ضمن حفظ کسب و کار و اشتغال موجود در قالب شرکت‌های تعاونی به خدمت‌رسانی ادامه می‌دهند برای گنجاندن در بسته حمایتی گردشگری خواستار شده و اعلام کرده باید تدابیری اندیشید که کارآفرینان صنعت گردشگری از مزایای احتمالی حوزه تعاون نیز بهره‌مند شوند.


مرجع برنامه‌ریزی سفر یک دستگاه باشد

اصلاح آیین‌نامه تاسیس و نظارت بر دفاتر مصوب ۱۳۸۰ هیأت وزیران به‌نحوی که کلیه دفاتر در قالب یک بند قرار گرفته و یک متولی مشخص داشته باشند، اقدامی عملی و قانونی برای افزایش مدت اعتبار پروانه بهره‌برداری دفاتر گردشگری، پذیرش بیمه به‌جای ضمانتنامه، خروج دفاتر از آیین‌نامه موازی «ایجاد، اصلاح، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری» با هدف مقررات‌زدایی و رفع موانع کسب‌و‌کار نیز از دیگر موضوعاتی است که فعالان بخش گردشگری کشور برای گنجاندن در بسته حمایتی گردشگری به سازمان میراث‌فرهنگی ارائه کردند.
فعالان بخش گردشگری کشور در حوزه دفاتر خدمات گردشگری همچنین خواسته‌اند که سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌عنوان مرجع برنامه‌ریزی سفر و صدور مجوز پروازهای چارتری به‌رسمیت شناخته شود. تعیین میزان یکسان کمیسیون فروش بلیت، تعیین تکلیف کارشناسی نرخ برابری ارز شرکت‌های هواپیمایی(R.O.E)، اعطای جوایز و مشوق‌های صادراتی بابت ورود گردشگران خارجی و پرداخت مطالبات گذشته، تقبل و پرداخت بخشی از هزینه تبلیغات خارجی دفاتر ازجمله شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، تعقیب و جلوگیری از فعالان غیرمجاز گردشگری، برنامه‌ریزی دقیق برای سفر شهروندان و تخصیص بودجه سفر خانواده در دستگاه‌های مختلف بخش دولتی، عمومی و خصوصی از دیگر پیشنهادهایی است که انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان تهران به‌منظور گنجاندن در بسته حمایتی صنعت گردشگری به سازمان میراث فرهنگی ارسال کرد. آنطور که مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی از فعالان بخش خصوصی و انجمن‌ها و کارشناسان گردشگری خواسته بودند تا این سازمان را برای تدوین بسته حمایتی خروج از بحران گردشگری یاری کنند، حالا فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری دست به‌کار شده‌اند تا پیشنهاد‌های خود را برای خروج از بحران گردشگری به دولت ارائه کنند. اما باید دید آیا بسته‌ای که به گفته معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی این هفته به دولت ارائه، می‌شود با درنظرگرفتن پیشنهادهای فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری که با بحران ایجادشده در سفر ناچار به تعدیل گسترده نیروی کار شده‌اند تدوین شده است و می‌تواند مرهمی بر زخم ناسور گردشگری ایران باشد. یا آنکه بحران جدید اقتصادی در بخش گردشگری بدون توجه به راهکارهای بخش خصوصی برای نهایی شدن نسخه درمان گردشگری کشور عمیق‌تر می‌شود؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 18 شهریور 97، شماره: 29897


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین