پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۳۶۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶
ارزان‌سازی سفر، بخشودگی جرایم تأسیسات گردشگری و فرصت تنفس به هتل‌سازهای بدهکار راه خروج گردشگری از بحران است.

شعار سال: جهان در آستانه یک اتفاق تازه است؛ اتفاقی که با اقدام یکجانبه و البته خصمانه آمریکا در خروج از برجام آغاز شد و به تشدید جنگ سرد آن کشور علیه ایران انجامید. حالا جهان با اتفاقی تازه روبه‌رو شده و آینده صنعت گردشگری ایران نیز در این اتفاق به خطر افتاده است.

آغاز پروژه شکست خورده ایران‌هراسی البته تأثیر خود را بر بازارهای گردشگری ایران گذاشت و براساس آمار هتل‌ها و شرکت‌های خدمات گردشگری، ورودی گردشگران خارجی از کشورهای اروپایی، آمریکا و جنوب شرق آسیا در سه ماهه نخست سال97 با کاهش مواجه شد. کاهش ورود گردشگر به ایران از این کشورها البته از سال96 نیز محسوس بود.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور اما دو روز پیش اعلام کرد که ورود گردشگر به ایران 30درصد رشد داشته است اما براساس آنچه فعالان صنعت گردشگری به همشهری خبر داده‌اند از ابتدای سال96 تاکنون افت آمار گردشگران ورودی به ایران از اروپا و شرق آسیا و آمریکا با کاهش 40درصدی مواجه شده است.

گردشگری، صنعتی ظریف و شکننده است که حتی یک سخنرانی خصمانه نیز می‌تواند بر رونق آن تأثیر بگذارد. ناامنی‌های سیاسی و اجتماعی یکی از دلایل اصلی کاهش گردشگر ورودی به یک کشور و پس از آن هزینه تمام‌شده سفر به یک مقصد، عامل دیگری است که از رشد ورود گردشگران خارجی به یک کشور جلوگیری می‌کند. گران شدن نرخ ارز در ایران اگرچه می‌تواند به ارزان شدن سفر گردشگران خارجی به ایران انجامیده باشد، ولی جنگ سرد اخیر ترامپ علیه ایران و اقدامات خصمانه او تأثیر منفی خود را بر گردشگران ورودی اروپا، آمریکا و جنوب شرق آسیا به ایران گذاشته است. فعالان صنعت گردشگری معتقدند آمار ارائه شده توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی مبنی بر افزایش 30درصدی گردشگری ورودی به کشور مرتبط با کشورهای همسایه و برخی کشورهای عربی باشد.

کاهش گردشگر ورودی

علی اشرف واقفی، نایب‌رئیس جامعه تورگردانان ایران که در جذب گردشگران خارجی از اروپا، چین و آسیای جنوب شرقی و آمریکا به ایران فعال است می‌گوید: بهترین دوره ورود گردشگر به ایران در سال‌های اخیر دقیقا پس از تصویب برجام اتفاق افتاد. اما این دوره چندان پایدار نماند و سال96 نسبت به سال95 افت اندک گردشگران ورودی به ایران مشاهده شد و در سه ماهه نخست امسال نیز کاهش گردشگر ورودی به ایران در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل بیشتر شد.

او می‌گوید: برای ما که در بازار گردشگری اروپا، آمریکا و جنوب شرق آسیا فعالیت می‌کنیم رقم افت ورود گردشگر به ایران از این بازارها 30 تا 40درصد کاهش یافته است.

به‌گفته او، هتلدارها آمار دقیقی از ورود گردشگران خارجی به ایران دارند و می‌توانند آمار خود را ارائه کنند تا مشخص شود وضعیت ورود گردشگر به ایران در سال گذشته و سه ماه نخست امسال چگونه است.

علی اشرف واقفی شرایط کنونی را اینگونه تشریح کرده است که هتلدارها به‌ویژه هتلدارهای زنجیره‌ای به فکر چاره جویی برای تداوم فعالیت‌های خود افتاده‌اند تا مشخص شود چه راهکاری برای کنترل افت ورود گردشگر به ایران و تأثیر کاهش آمار گردشگر ورودی برای جبران زیان‌های مالی‌شان وجود دارد.

راه خروج از بحران

جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران نیز در تشریح وضعیت کنونی گردشگری کشور متاثر از نرخ ارز و اقدامات یکجانبه آمریکا علیه ایران گفت: در سه سال گذشته صنعت هتلداری ایران وضعیت مناسبی نداشت و هتل‌ها با کاهش ظرفیت اشغال مواجه شدند. تنها در نوروز97 بود که هتل‌ها با افزایش ظرفیت اشغال مواجه شدند که این هم یک وضعیت مقطعی بود.

به گفته حمزه‌زاده، به‌نظر می‌رسد در شرایط کنونی، کاهش گردشگر ورودی به ایران و ظرفیت اشغال هتل‌ها موضوعی ادامه‌دار است که باید چاره‌ای برای آن اندیشید وگرنه تداوم این روند موجب می‌شود بسیاری از هتل‌ها از صحنه رقابت خارج شوند. همانطور که همین حالا نیز هتل‌ها به تعدیل نیروی انسانی برای کاهش هزینه‌ها روی آورده‌اند. او از جلسه دو روز پیش اعضای جامعه هتلداران ایران با معاون گردشگری و مدیران سازمان میراث فرهنگی خبر داد تا برای خروج از این وضعیت چاره‌جویی شود.

ضرورت معافیت مالیاتی

رئیس جامعه هتلداران ایران البته اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را در وضعیت نامناسب هتل‌ها تأثیرگذار ندانست، اما از سازمان تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی گلایه کرد که به‌رغم تأکید مسئولان کشور برای همراهی با صنعت گردشگری اقدام به کارشکنی و وضع مالیات‌های سنگین علیه هتلداران کرده و جرایم بیمه‌ای برای هتلدارها وضع می‌کنند.

جمشید حمزه‌زاده اعلام کرد: باید شخص رئیس‌جمهور و هیأت دولت به این وضعیت ورود و همه سازمان‌ها را به همکاری با حوزه گردشگری ملزم کنند.

به گفته او، تداوم وضعیت کنونی در صنعت گردشگری به‌هیچ‌وجه به صلاح صنعت هتلداری و تاسیسات گردشگری نیست و باید به درمان بیماری گردشگری ایران پرداخت.

او داروی این درمان را معافیت مالیاتی هتل‌ها و تاسیسات گردشگری به‌مدت دو تا سه سال و بخشودن جرایم بیمه‌ای هتلدارها اعلام کرد و گفت: برخی سرمایه‌گذاران و هتل سازها وام‌هایی دریافت کرده‌اند که اکنون توان بازپرداخت آن ها را ندارند و نیازمند دوره تنفس هستند.

او گفت: درصورتی‌که گردشگری داخلی رونق یابد و برنامه درستی برای این بخش تدوین شود آن زمان می‌توان زیان‌های ناشی از سفر نکردن گردشگران خارجی به ایران را جبران کرد. به شرط آنکه پکیج‌های ارزانقیمت سفر با مشارکت آژانس‌های گردشگری و هتلدارها تهیه و سفر در کشور ارزان شود.

گردشگری برای مردم اولویت نیست

نایب‌رئیس جامعه تورگردانان ایران در پاسخ به این سؤال که فکر می‌کنید درصورت رونق گردشگری داخلی با ارزان شدن سفر و بستن پکیج‌های مشترک ارزانقیمت بین آژانس‌ها و هتلدارها امکان جبران زیان‌های ناشی از نبود گردشگر خارجی در ایران وجود دارد، گفت: بستن پکیج‌های ارزانقیمت سفر فکر خوبی است ولی شرایط کشور بر وضعیت اقتصادی مردم تأثیر گذاشته و مشخص نیست رونق سفرهای داخلی در شش ماه آینده مانند گذشته باشدچون غذا، پوشاک و درمان برای مردم در اولویت نخست است و فشارهای اقتصادی بر وضعیت سفرهای داخلی نیز تأثیر می‌گذارد.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 2 مرداد 97، کد مطلب: 24262، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
0
0
تنها چیزی که این کشور بهش احتیاج داره تغییر در مواضع سیاسی به منظور افزایش توجهات به سمت ایران هست
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین