پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۶۹۴
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۶
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: با توجه به مجموعه اقداماتی که از ابتدای تاسیس شهر جدید صدرا در سال 79 تا به امروز انجام شده و با توجه به خدمات و امکانات خوبی که در این شهر مستقر شده می توان صدرا را در صدر شهرهای جدید کشور دانست.

شعارسال: عنایت الله رحیمی چهارشنبه در جمع خبرنگاران در شیراز افزود: البته این در صدر بودن به معنای نبود مشکلات و عدم کمبود امکانات در این شهر نیست اما در مقایسه با دیگر شهرهای جدیدی که بعد از انقلاب ایجاد شده شهر صدرا از حرکت رو به رشد خوبی برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: شهرهای جدید با اهداف مختلفی تاسیس می شوند که هدف از تاسیس شهر صدرا نیز جذب سرریز جمعیت کلانشهر شیراز بود و بنا بود که به یک شهر سرزنده و سبز تبدیل شده و به جمعیت ساکن در این شهر خدمات ارائه شود که اقداماتی هم از سوی دولت های وقت در این زمینه انجام شد.

او گفت: برای هدایت و کنترل این شهر، طرح های جامع و تفصیلی تهیه و مصوب شد تا ملاک عمل حرکت کالبدی شهر باشد این طرح ها نیز خوب یا بد و کم یا زیاد توسط بخش های دولتی، تعاونی و خصوصی به مرحله اجرا درآمدند.

رحیمی اضافه کرد: امروز جمعیتی افزون بر 120 هزار نفر در این شهر ساکن شده اند که قسمتی از آن سرریز جمعیتی کلانشهر شیراز و قسمتی نیز مهاجران دیگر شهرهای استان و حتی دیگر استان های کشور است.

وی تصریح کرد: پیش بینی که برای شهر صدرا در ابتدا از نظر جمعیتی در نظر گرفته شده بود جمعیتی حدود 200 هزار نفر بود که طبق طرح های جدید برای این شهر بین 450 تا 500 هزار نفر جمعیت پیش بینی شده که برای جمعیت فعلی و جمعیت آینده این شهر باید زیرساخت ها فراهم شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس اظهار داشت: در این زمینه دستگاه های مختلف دولتی و غیر دولتی برای ایجاد زیرساخت هایی در حوزه های آب، برق، گاز، مخابرات، فاضلاب، امور زیربنایی و روبنایی، آموزش، درمان، ورزش و اوقات فراغت و اماکن فرهنگی و مذهبی فعال هستند که در برخی مواقع در این راه با فراز و فرودهایی مواجه بوده اند.

رحیمی گفت: تا حدود سال 92 قسمتی از کارها انجام شده بود اما با اجرای ضربتی طرح مسکن مهر یک فشار مضاعف بر بدنه خدماتی این شهر وارد شد چرا که توسعه خدمات شهر با پدیده مسکن مهر همگام نبود و بین سرانه مطلوب و سرانه موجود خدمات، فاصله ایجاد شد.

او افزود: در چند سال اخیر در دولت تدبیر و امید و به ویژه در دولت دوازدهم کوشش های خوبی در زمینه توسعه زیرساخت ها توسط شرکت عمران صدرا با پشتیبانی استانداری و توسط شهرداری صدرا، مجموعه های آب و فاضلاب، برق، مخابرات، تربیت بدنی، نوسازی مدارس و آموزش و پرورش انجام گرفت و قسمتی از نیازهای روزافزون پاسخ داده شد.

وی گفت: البته هنوز تا رسیدن به سرانه مطلوب خدمات در این شهر فاصله وجود دارد و باید برنامه های در دست اقدام سرعت گیرد و برنامه های تدوین شده عملیاتی شود تا بتوانیم فاصله ای که بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود وجود دارد را پوشش دهیم.

رحیمی، یکی از معضلات اصلی شهر صدرا را بحث راه های دسترسی آن دانست و افزود: در گذشته این دسترسی ها شامل یک گذر 2 خطه از شهرک گلستان به صدرا و یک گذر 2 خطه از دوکوهک به صدرا بود که از نظر زیرسازی و روسازی هم چندان مناسب نبود.

وی ادامه داد: نخستین تصمیمی که در این زمینه اتخاذ شد این بود که دسترسی ها وضعیت مطلوبی پیدا کند و به همین دلیل تعریض ورودی اول به صدرا و بهسازی و روسازی آن در دستور کار قرار گرفت و انجام شده و تعریض و بهسازی ورودی دوم نیز هم اینک در حال اجرا است که با انجام آن دسترسی مردم شهر صدرا به شیراز تسهیل می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: از سوی دیگر، شهر صدرا در یک بن بست قرار گرفته بود که برای رفع این بن بست اجرای جاده ای از سمت شرق صدرا به سمت جاده شیراز – اصفهان (در نزدیکی روستای باجگاه) در دستور کار قرار گرفت که این پروژه هم اینک در حال اجرا است.

رحیمی افزود: مورد دیگری که در دستور کار قرار دادیم و مطالعات آن انجام شده و مراحل نهایی خود برای انتخاب پیمانکار را طی می کند، جاده دسترسی از شهرک جوادیه به شهر صدرا است که با مشخصات بزرگراه طراحی شده که با رفع موانع و مشکلات مالکیت اجرایی خواهد شد.

وی، یکی دیگر از معضلات شهر صدرا را مشکل آب و فاضلاب آن دانست و افزود: برای حل این مشکل، احداث سه مجموعه تصفیه خانه فاضلاب در دستور کار قرار گرفت که یکی از این تصفیه خانه ها در شرق شهر صدرا با پیشرفت فیزیکی مناسب در حال اجرا است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس اضافه کرد: تصفیه خانه دوم نیز توسط شرکت آب و فاضلاب شیراز در غرب صدرا در حال احداث است.

او ادامه داد: همچنین یک تصفیه خانه نیز توسط شرکت عمران صدرا اجرا شد که فاز اول آن روز چهارشنبه گذشته (14 شهریورماه) با ظرفیت سه هزار متر مکعب تصفیه فاضلاب به بهره برداری رسید و همزمان تصمیم گیری شد که فاز دوم آن هم با سه هزار متر مکعب عملیاتی شود.

رحیمی گفت: قطعا با بهره برداری از این تصفیه خانه ها قسمت زیادی از مشکل فاضلاب شهر صدرا برطرف خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس افزود: در زمینه آب رسانی هم علاوه بر اینکه افزایش مخازن صدرا در دستور کار قرار داشته، مخازن جدیدی نیز برای توزیع آب ایجاد شده و علاوه بر این مقرر گردیده که قسمتی از کمبود آب شهر صدرا از طریق خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز تامین شود.

وی اظهار داشت: یکی از معضلات دیگر شهر صدرا خدمات آموزشی بود که به دلیل افزایش سریع جمعیت در این شهر، کمبود فضاهای آموزشی احساس می شد.

رحیمی ادامه داد: برای حل این معضل، در یکی 2 سال گذشته فعالیت های خوبی در این زمینه انجام شده و تعدادی فضاهای آموزشی به شهر صدرا افزوده شده تا جمعیت در معرض آموزش ساکن در این شهر بتونند از این ظرفیت ها و امکانات استفاده کنند هر چند هنوز هم ایجاد چنین فضاهایی نیاز است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: همچنین برای پر کردن اوقات فراغت جمعیت شهر صدرا نیز توسعه پارک ها و فضای سبز در دستور کار شهرداری قرار گرفته و این مهم در حال ساماندهی است.

رحیمی افزود: به علت پراکندگی ساخت و سازها در صدرا هزینه خدمات رسانی در این شهر به شدت افزایش پیدا کرده که همگام با سکونت جمعیت و پیوستن این نقاط منفرد به یکدیگر، بهره برداری و بهره وری از این هزینه های انجام شده نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

او اظهار داشت: در شهر صدرا پتانسیل های خوبی از جمله مرکز پیوند اعضا بوعلی سینا وجود دارد که یک برند جهانی است و قطعا صدرا می تواند قسمتی از توسعه خود را با تکیه بر این مرکز به دست آورد.

رحیمی گفت: باید به این مرکز توجه ویژه شود چرا که خدمات به روزی را به مراجعان ارائه می دهد و این شاخصی برای شناسایی یک شهر جدید است که بتواند جایگاهی را در اذهان مردم در بعد منطقه ای، ملی و بین المللی برای خود ایجاد کند.

وی ادامه داد: همچنین سعی بر این شد که پیگیری جهت تحقق مسکن مهری که از دولت های نهم و دهم آغاز شده بود اما کارهای اصلی آن باقیمانده بود، در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شود که تعداد زیادی از آنها با جود تمام مشکلات تکمیل و تحویل متقاضیان شد و این پروژه در مجموع مراحل نهایی خود را طی می کند.

رحیمی، در خصوص اجرای مسکن مشارکتی در شهر صدرا نیز گفت: این شیوه اجرای طرح های واحدهای مسکونی در صدرا قطعا الگوی موفق تری نسبت به دیگر روش ها خواهد بود چرا که زمین و پروانه توسط از شرکت عمران صدرا تامین و صادر شده و ساخت نیز توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد و دولت دخالتی در ساخت و ساز و قیمت گذاری نخواهد داشت.

وی افزود: در ارتباط با مباحث فرهنگی و ایجاد فضاهایی مانند کتابخانه ها، حسینه ها و مساجد در شهر صدرا نیز تاکنون اقداماتی انجام شده و امیدواریم بتوانیم با همکاری شهرداری، مردم و سازمان عمران بحث مصلای شهر صدرا و همچنین آرامستان این شهر را نیز به سرانجام برسانیم.

شهر جدید صدرا در 20 کیلومتری شمال غرب شیراز واقع شده است.


با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 21 شهریور 1397 ، کدخبر: 83031030، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین