پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۷۴۷
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷
پروژه کتابخانه مرکزی شیراز از زمان تصویب تاکنون روندی ۱۰ ساله را طی کرده، اما همچنان بی‌نتیجه مانده است.
شعار سال: از سال ۸۸ که پروژه کتابخانه مرکزی شیراز در جریان سفر رئیس جمهور وقت به استان فارس تصویب شد تاکنون این پروژه به سرانجام نرسیده و در مرحله تعیین زمین متوقف است.

ماجرای کتابخانه مرکزی شیراز کش‌وقوس‌های فراوان داشته تا اینکه در نیمه فروردین‌ماه سال ۹۸ عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس به دستگاه‌های مسئول استان یک ضرب‌العجل ۲ هفته‌ای برای تعیین زمین داد که این ضرب العجل هم چندان سودی نبخشید.

پس از آن در خردادماه همان سال چند پیشنهاد از سوی دستگاه‌های مختلف مطرح و بررسی‌ها آغاز شد. در مردادماه ۹۸ روح‌الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در خبری اعلام کرد که زمینی در بلوار نیایش با دستور استاندار انتخاب شد که مراحل قانونی واگذاری آن در حال انجام است.

اما مهرماه و پس از گذشت تقریبا ۳ ماه از خبر اعلام شده و عدم انجام مراحل قانونی واگذاری زمین کتابخانه در سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس، احمد احمدی‌زاده معاون سیاسی اجتماعی استانداری فارس اعلام کرد که پرونده زمین کتابخانه مرکزی شیراز هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

کتابخانه مرکزی شیراز اندر خم انتخاب زمین
پس از آن پیگیری‌هایی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان فارس برای تعیین تکلیف کتابخانه مرکزی شیراز انجام شد که تاکنون هیچ یک نتیجه نداشته است. در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس در سال جاری موضوع پیگیری زمین کتابخانه مرکزی شیراز مجدد مطرح شد.

احمد احمدی‌زاده معاون استاندار فارس با انتقاد از طولانی شدن تعیین تکلیف زمین کتابخانه مرکزی شیراز از دستگاه‌های مسئول درخواست کرد که در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند.

به گفته وی با توجه به سبقه شیراز باید در حوزه ترویج کتابخوانی باید کار اساسی انجام شود و کتابخانه مرکزی شیراز باید در مناسب جایگاه فرهنگی فارس و شیراز ساخته شود.

استاندار فارس اعلام کرد شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز و فرمانداری شهرستان مرحله واگذاری زمین را طی روز‌های آتی به سرانجام برسانند و اداره کل راه و شهرسازی نیز به روند انعقاد قرارداد و تهیه نقشه کتابخانه سرعت ببخشد.

روح‌الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس آخرین وضعیت واگذاری زمین برای کتابخانه مرکزی شیراز را بررسی و در این باره توضیحاتی ارائه داد.

به گفته وی پس از تغییر چندین باره زمین کتابخانه مرکزی، در آخرین پیگیری‌ها زمینی در منطقه جبل دراک تعیین و موافقت شد و در مرحله واگذاری است.

مکان مناسب یا عجله برای به سرانجام رساندن یک پروژه؟
در یکصد و بیست و هفتمین جلسه شورای شهر شیراز در اسفندماه ۹۸ واگذاری زمینی به مساحت حدود ۲۰۰۰ مترمربع واقع در "جبل دراک" توسط شهرداری به اداره کل راه و شهرسازی جهت احداث کتابخانه عمومی بزرگ شیراز به تصویب اعضا رسید.

احداث و قرار گرفتن کتابخانه مرکزی شیراز هرچند نوید خوبی برای به سرانجام رسیدن یک پروژه ۱۰ ساله در استان فارس است، اما سوالی که در وهله اول به ذهن مخاطب می‌آید این است با توجه به اینکه جبل دراک در دورترین نقطه شمال غربی شیراز قرار گرفته آیا این انتخاب درست بوده است؟

آیا همه مردم شیراز می‌توانند دسترسی راحت و با سهولتی به این کتابخانه مرکزی داشته باشند؟ آیا این انتخاب شتاب‌زده و صرفا برای به سرانجام رسیدن پروژه پس از ۱۰ سال نبوده است؟

در حالی که یکی از نکاتی که همواره درباره کتابخانه مرکزی شیراز از سوی کارشناسان مطرح می‌شود سهولت دسترسی به این کتابخانه به عنوان مرکز جامع فرهنگی استان و شهر شیراز است. موضوعی که عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس نیز در جلسه‌ای در ۲۲ دی ماه سال گذشته بر این موضوع تاکید کرده و گفته است «کتابخانه مرکزی در بافت تاریخی و فرهنگی با این بافت تناسب و همخوانی دارد و بی‌شک محل احداث کتابخانه مرکزی شیراز باید از دسترسی مناسب برخوردار باشد».

حال به نظر می‌رسد نه‌تن‌ها در بافت تاریخی و فرهنگی بلکه حتی برای سهولت دسترسی نیز توجه‌ای در انتخاب زمین کتابخانه مرکزی شیراز نشده است.

راه طولانی و دستان خالی کتابخانه مرکزی شیراز
ساخت کتابخانه مرکزی شیراز، مهم‌ترین دغدغه اهالی فرهنگ استان فارس است که براساس پیگیری‌های از سال‌های ۹۴ به این سو این پروژه دارای کد بودجه بوده و هر سال بودجه‌ای برای این امر اختصاص داده می‌شد، اما از آنجا که هنوز زمینی با متراژ و موقعیت مناسب برای ساخت این پروژه در نظر گرفته نشده بود و بودجه‌ای نیز برگشت داده می‌شد.

براساس قانون نهاد کتابخانه‌های عمومی، نهاد بهره‌بردار است یعنی باید ساختمان به آن‌ها تحویل شود تا متولیان کتابخانه‌های عمومی نسبت به اداره و تجهیز آن به کتاب اقدام کنند، به همین دلیل موضوع واگذاری زمین مناسب و در شأن کتابخانه مرکزی شهری، چون شیراز از مهم‌ترین مطالبات اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس برای ساخت کتابخانه مرکزی بود.

ابتدا بنا بود که این کتابخانه در زمینی در بلوار رحمت ساخته شود، اما بعد‌ها با این دلیل که غرب شیراز فاقد کتابخانه است و بلوار رحمت نیز از نظر دسترسی مکان مناسبی نبود، موضوع ساخت کتابخانه در این بلوار منتفی شد و از آن زمان یعنی حوالی سال ۹۵ تا امسال هیچ توافقی بر سر زمین این پروژه انجام نشده بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 14 خرداد 1399، کد خبر: 1395466، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین