پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۶۳۹۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۸
برمبنای گزارش بانک جهانی که برمبنای شاخص هایی چون فوت بر اثر آلودگی هوا ،سرطان و خسارت های ناشی از انواع بیماری‌ها است ، سالانه 2/6 میلیارد دلار ناشی از آلودگی هوا به شهروندان تهرانی خسارت وارد می شود.

شعارسال: برمبنای گزارشی که محسن پورسیدآقایی بر مبنای گزارش بانک جهانی در شورای شهر ارائه داد، آلودگی هوا سالانه 2/6 میلیارد دلار به شهروندان تهرانی خسارت وارد می کند و شاخص های این خسارت بهداشتی مواردی چون افزایش آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی، سرطان، آلزایمر، پارکینسون، سکته مغزی ایسکمیک (گذرا)، سکته حاد و سقط خود به خودی جنین در سه ماه اول بارداری است.البته جزئیات محاسبه این امار در گزارش ارائه نشده است.

آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورا در تشریح وضعیت آلودگی هوای تهران اشاره کرد که ذرات زیر 2/5 میکرون در شهر تهران که یکی از شاخص های مهم آلودگی است، 3 برابر استاندارد جهانی می باشد.

وی در توضیح اقدامات کنونی و آتی شورا برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران مطرح کرد: در راس اقدامات تقویت مترو و حمل و نقل عمومی است که شورا علی رغم محدودیت‌های منابع مالی جهت تأمین منابع اعتباری خطوط 6 و 7 مترو اهتمام ویژه ای کرده است.

موضوع دوم در مساله آلودگی هوای تهران که میلانی به آن اشاره کرد ، فرسودگی اتوبوس‌ها بود که بنابر آمار حدود 4600 دستگاه معادل 60 درصد ناوگان فرسوده است و می دانیم که یکی از مهم ترین منابع تولید ذرات زیر2/5 میکرون، اتوبوس‌ها هستند و بدین منظور شورا جهت تأمین منابع مالی نوسازی آنها پیگیری های متعددی دارد که در این خصوص در جلسه اخیر شورا جهت تخصیص سهم ارزی برای اتوبوس های تهران از برنامه نوسازی ناوگان سنگین نامه ایی خطاب به ریاست جمهوری قرائت و برای ایشان ارسال شد. چون ابهامی وجود داشت که بخش مهمی از این بودجه می خواهد به کامیونهای بین جاده ای تخصیص یابد.

به عنوان برنامه مکمل نوسازی اتوبوس‌ها، طرح معاینه فنی سختگیرانه در دستورکار قرار گرفت تا میزان آلودگی ها کاهش یابد.

یکی دیگر از منابع آلاینده مهم در زمینه ذرات زیر2/5 میکرون، کنترل تردد شبانه کامیون‌ها بوده است که در این زمینه مقرر شده است از ابان ماه امسال از طریق ثبت سامانه بار و کالا بر تردد آنها و معاینه فنی شان کنترل جدی اعمال شود.

یکی از مسائل مطرح در زمینه آلودگی هوا، موضوع سنجش وضعیت آلودگی هوا بود. در این خصوص با کمک جایکا،آزمایشگاه مرکزی ویژه ای تجهیز شده است و برای افزایش میزان کالیبراسیون، دستگاه های لازم خریداری شده است. در این زمینه مساله جانمایی هم مطرح شده بود که با بررسی های انجام شده، در محدوده ترافیکی منطقه 12 پیگیری شده است و تذکر داده ام که اگر امکان نصب ایستگاه ثابت وجود ندارد، ایستگاه های سیار مورد استفاده قرار گیرند.

در پایان، موضوع موتورهاست که در این زمینه شورا ابتدا تأکید بر دوچرخه و گسترش آن دارد که طرح دوچرخه های اشتراکی از جمله آنهاست، بحث موتور برقی از شورای چهارم مطرح بوده است اما تأمین مالی کافی صورت نگرفت و قیمت آن نیز بسیار بالاست و با توجه به توان اقتصادی صاحبان و استفاده کنندگان از موتورسیکلت، برای آنها مناسب نیست.

اکنون طرحی وجود دارد که بر آن اساس سیستم موتورهای کاربراتوری به انژکتوری با هزینه مناسبی تبدیل شود که انتظار می رود میزان آلودگی را بتوان کاهش داد و در محدوده مرکزی به ویژه بازار به عنوان پایلوت آغاز کرد تا بتوان در صورت موفقیت در سایر مناطق شهر توسعه داد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اسکان نیوز، تاریخ انتشار: 21شهریور1397 ، کدخبر: 14032: www.eskannews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
0
0
سیستم موتورهای کاربراتوری باید بیشتر در مکانهای پرجمعیت تهران قرار بگیره مثل بازارها و محلات شلوغ و پر رفت و آمدتر.
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
0
0
فقز درمورد الودگی هوا حرف میزنن ولی کاری نمیکنن هر ساله داره جوون خیلی ها رو میگیره م.ق71
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
0
0
مشکل اصلی آلودگی تهران از خطوط لوله های گاز هست که استاندار نیستن و باید ی فکری بکنند
س.ق76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین