پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۶۴۶۰
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
زن کوهنورد هندی قله دماوند در ایران را که بلندترین قله آتشفشانی در آسیا است ، فتح کرد.

شعارسال: روزنامه 'تایمز او ایندیا' نوشت: موسومی خاتوا که اهل شهر کوچک کلیانی واقع در ایالت بنگال غربی است ، موفق به صعود به قله دماوند با پنج هزار و 671 متر ارتفاع به عنوان بلندترین قله در ایران شد.
این کوهنورد هندی که یک مهندس نرم افزار می باشد روز جمعه گذشته (16 شهریور) به همراه دو کوهنورد دیگر به اردوگاه شماره یک قله دماوند رسید اما روز شنبه در ارتفاع چهار هزار و 220 متری این قله تلاش برای فتح سریع قله و نگرانی از تغییرات آب و هوایی سبب شد که وی دچار بی حالی شده و انرژی خود را از دست بدهد.
وی پس از یک روز استراحت در نهایت روز دوشنبه به همراه یک کوهنورد هندی دیگر آخرین مرحله صعود خود را آغاز کردند.
منطقه جنوبی دماوند به دلیل آب و هوای بد، سخت ترین بخش صعود به این قله است. برای کوهنوردان حرفه ای نیز در بخش جنوبی قله دماوند در صورت وقوع یک هوای مه آلود، پیدا کردن نقطه های راهنمایی تقریبا غیر ممکن می شود.
موسومی گفت: در نهایت قله را فتح کردم اما پس از آنکه به ارتفاع 5 هزار و 400 متری رسیدم، نفس کشیدن مشکل شد. هوا کشنده بود و می توانستم گازهای دی اکسید گوگرد را که از دهانه های آتشفشان خارج می شدند ، حس کنم و با افزایش ارتفاع و در نزدیکی دهانه اصلی حجم دی اکسید گوگرد افزایش یافت.
موسومی پایین آمدن از قله دماوند را نیز چالش دیگری عنوان کرد که بارها به سقوط او منجر شده است.
این اولین قله بلند خارج از هند است که توسط این زن کوهنور فتح می شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 22 شهریور 1397 ، کد خبر: 83032524 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین