شعارسال: درست است كه نبايد و نمیتوان از عاليءترين مقام وزارتي خواست كه در تمام نشستها، گردهماييها، جشنوارهها و همايشها حضور داشته باشد و از طرفي هم نمیتوان از وي انتظار داشت كه يكسان نگري جامع و بيچون و چرايي به حوزههاي مختلف داشته باشد، اما با وجود حقهايي كه میتوان به يك وزير و مشغلههاي كاري اش داشت، يادداشت حاضر قصد دارد از وزير آموزش و پرورش بخواهد دليل عدم حضور يا حضور كمرنگش را در برنامههايي كه ويژه دانش آموزان دختر بوده است، بيان كند.
صرف نظر از اين دليل هميشگي كه برنامههايي وزارتي آن چنان پرحجم و غير قابل جابجايي بسته میشود كه وزير نمیتواند در تمامي افتتاحيهها و اختتاميهها باشد، بايد ياد آور شد چگونه است كه برنامه وزير براي فعاليتهاي دانش آموزان پسر در اكثر مواقع زمان بندي دارد اما در مورد دانش آموزان دختر اين كار كمتر اتفاق میافتد و يا اصلا هم اتفاق نمیافتد. اين نظام در مدارسش هم دانش آموز دختر دارد و هم دانش آموز پسر و اين جامعه براي توسعه و پيشرفت هم به نيروي انساني مرد نيازدارد و هم به نيروي انساني زن، بنابراين مساوات و برقراري عدالت بايد جنبهاي همسان براي هر دو جنس داشته باشد. اينكه برنامهها و ديدارهاي وزيري به شكل اتفاقي جنسيتي برنامه ريزي شود و جنسيتي نگاه شود، اتفاق ناخرسندي است كه متاسفانه در حال افزايش هم هست (فرض كه عمدي در كار نيست و تنها به دليل حجم كارها تصادفا به اين سمت حركت شده است كه وزير بيشتر در برنامه پسران حضور داشته باشد اما میتوان در كنار اين تصادفي اتفاق افتادنها چند بار هم براي دختران حضور وزير رخ دهد).
در تابستان جاري چند برنامه ملي در بخش فعاليتهاي پرورشي و مهارتي دانش آموزان برگزار شد كه در آن دانشآموزان دختر و پسر از سراسر كشور در مراحل نهايي مسابقات و برنامهها ضمن رقابت سازنده به مهارت آموزي پرداختند و در محيطي مفرح و پويا با ارتقاي سطوح دانشي و مهارتي خود، پيامبر هنر و فرهنگ و اميد و نشاط براي جامعه شدند. آنچه اين جمع هنرمند و مستعد و خلاق نياز داشت، حمايتهاي متوليان امر با حضور حداكثري در بين دانش آموزان، انگيزه بخشي و همراهي با آنان بود و در اين ميان حضور حتي حداقلي وزير آموزش و پرورش بي شك و يقينا میتوانست بر غناي كار بيفزايد.
بطحايي در اختتاميه چند برنامه دانش آموزي پسران شركت كرده و اين حركت و حضور وي بسيار قابل تقدير است چرا كه حاضران آن گردهماييها شاهد و گواه خواهند بود كه اخلاق مداري، صميمت و همراهي وي چقدر توانست در روحيه دانش آموزان تاثير بگذارد و اي كاش وزير آموزش و پرورش همين حضور را براي دانش آموزان دختر امتحان میكرد.بركسي پوشيده نيست كه دختران به سبب باورهاي سنتي، عقيدتي، قومي و قبيلهاي كمتر از پسران در برنامههاي شادي بخش اجتماعي حضور دارند و گردهمايي دانشآموزان دختر از سراسر كشور در محيطي فعال و انگيزه بخش چقدر میتواند بر باورشان از حضور موثرشان بيفزايد و حال اگر اين نشستها و گردهماييها با نگاهي مثبت و حمايتي مطلوب همراه شود، نتايج مطرحِ قابل قبول وانرژي بخش در ميان دختران خواهد داشت كه به نفع جامعه و وحدت ملي است. باتوجه به اينكه قطعا وزير آموزش و پرورش حضور در بين دانش آموزان دختر و پسر را فرصتي مغتنم براي پويايي نظام آموزشي میداند، به مدير برنامههاي بطحايي پيشنهاد میشود براي رفع ابهامات تبعيضي به وجود آمده، برابري و يكسان نگري را سر لوحه برنامههاي حضور وزير در بين دانش آموزان قرار دهد تا از اين محل، از دلخوريهاي پيش آمده براي دانشآموزان دختر، كاسته شود.
سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه مردم سالاری، تاریخ انتشار: 22شهریور1397 ، کدخبر: 44824: www.newspaper.mardomsalari.ir