پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۷۸۰۶
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸
افراد برای زیستن به انگیزه و اتوپیا نیاز دارند. اتوپیاهای فرهنگی مهمترین منابع امید در جامعه هستند.
شعار سال : ارنست بلوخ در کتاب کلاسیک و شاهکارش با عنوان «اصل امید» استدلال می کند همه جوامع تنها و تنها بر پایه اصل امید می توانند پیشرفت و پویایی خود را صورت بندی کنند. به اعتقاد بلوخ اتوپیا لزوما توهم و ایدئولوژی و آگاهی کاذب نیست، بلکه اتوپیا شکلی از آگاهی و «تخیل اجتماعی» است که حرکت جامعه بسوی آینده را ممکن می سازد. افراد برای زیستن به انگیزه و اتوپیا نیاز دارند. اتوپیاهای فرهنگی مهمترین منابع امید در جامعه هستند. اتوپیاها از درون تجربه های تاریخی و اجتماعی ملت ها ساخته می شوند. این اتوپیاها در هنرها، ادبیات، فلسفه ها و دین ها و آیین ها جلوه پیدا می کنند. از اینرو تمام تجربه های تاریخی و هنرها، ادبیات و علوم و آیین ها و دین ها، «منابع امید» برای هر جامعه ای هستند. امیدهای هر جامعه ای در ظرفیت های بالقوه اما واقعی آنهاست. امید چیزی نیست جز «تخیل اجتماعی» که ملت ها از ظرفیت های بالقوه و راه های رفته و ناتمام شان برای زندگی امروز و فردای شان می سازند. در موقعیت کنونی جامعه ما، باید تلاش کنیم تا منابع امید را بشناسیم و آنها را به جامعه بشناسانیم. آیین های فرهنگی از جمله این منابع هستند. انسان های مسوولیت شناس، فرهیخته و توانا در جامعه ما که در همه جا هستند و همچون شهروندان آگاه و دلسوز فعالیت می کنند، یکی دیگر از این منابع امید است. آیین عاشورا نیز از جمله منابع امید ماست.
 همه ملت ها لاجرم باید از منابع فرهنگی شان خوانش هایی متناسب و سودمند برای توسعه ارزش های اخلاقی و انسانی استفاده کنند.  این امر یک انتخاب نیست بلکه یک امر ناگزیر اجتماعی و تاریخی است. چالز تیلیور نظریه دارد به نام «مدرنیته کاتولیک» و معتقد است جهان غرب از راه بازخوانی و بازآفرینی شکل خاصی از مسیحیت توانست مدرنیته را ممکن سازد. ما هم در ایران لاجرم باید تجدد ایرانی را از راه بازخوانی منابع فرهنگی مان اعم از منابع زردتشتی و اسلامی ممکن و متحقق سازیم. عاشورا یکی از منابع بزرگ فرهنگی ماست. ما می توانیم و ناگزیریم به عاشورا به مثابه یکی از «منابع امید» در فرایند تجدد و معاصر شدن خود توجه کنیم.
این که ریشه تاریخی عاشور چه چیزی است و در آن چه تحریف هایی صورت گرفته است، از نظر فرهنگی اهمیت چندانی ندارد. مردم در «زندگی فرهنگی» شان با اصل و ریشه تاریخی آیین ها سروکار ندارند. ریشه تاریخی آیین ها برای محققان موضوع مهمی است؛ اما مردم در زندگی فرهنگی شان آیین ها  را همچون «فرم های فرهنگی» تجربه می کنند که بتواند نیازهای مادی و معنوی و ارزش های انسانی و وجودی شان را تأمین کرده و تحقق بخشد. از این دیدگاه، با کسانی مانند دوست اندیشمندم جناب دکتر محدثی که معتقدند «جامعه ایران جامعه ای منحط است» و آیین عاشورا نیز در این جامعه منحط به انحطاط کشیده شده است، موافق نیستم. جامعه ایران با چالش های فرهنگی بزرگی روبروست اما جامعه منحط نیست، زیرا ظرفیت های بالقوه و منابع امید آن چنان گسترده و توانمند است که ممکن نیست چنین جامعه ای را منحط بدانیم. جامعه ای منحط است که امید و منابع آن ممکن نباشد. آیا واقعا ایران منابع امیدش نابود شده است؟
آیین عاشورا را می توان بخشی از «خِرد زیباشناختی» انسان ایرانی دانست، نه خرد سیاسی او. برساختن زیباشناسانه واقعه عاشورا در طی تاریخ توسط انسان شیعی و ایرانی، و روایت کردن آن به صورت داستان، شعر، نمایش، تعزیه، موسیقی، نقاشی، معماری (حسینیه ها)، فیلم، تئاتر و دیگر قالب های بیانی و نمادین، بیان کننده این واقعیت است که انسان ایرانی مواجهه ای اخلاقی و زیباشناختی با واقعه کربلا داشته است. این مواجهه، بر تمام ابعاد و ساحت های این واقعه عمیقا تأثیرگذاشته و آن را از دسترس واقع گرایی های پوزیتویستی و تحصلی دور کرده است تا از این طریق این واقعه در عمیق ترین لایه های شناختی و عاطفی انسان شیعی نفوذ کند. تاکنون ما برای فهم پذیر کردن عاشور به منزله خرد زیباشناختی که برسازنده «ملت شیعی» است توجه کافی و جدی نکرده ایم. ملیت شیعی بیش از این که از طریق دولت و خرد سیاسی خود را عینیت بخشد و معنا کند، از طریق این خرد زیباشناختی است که صورت بندی شده و تداوم یافته است.

امیدهای هر جامعه ای در ظرفیت های بالقوه اما واقعی آنهاست. امید چیزی نیست جز «تخیل اجتماعی» که ملت ها از ظرفیت های بالقوه و راه های رفته و ناتمام شان برای زندگی امروز و فردای شان می سازند.

شعار سال ، با اندکی اضافات و تلخیص ،برگرفته از کانال تلگرام انجمن علمی مدیریت رسانه
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین