پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۸۰۴۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
شرکت هایی که با سوء استفاده از بی خبری مردم، پیامک های آنان را به محل درآمدزایی برای خود تبدیل کرده بودند اکنون در دام خودساخته گرفتار شده و به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید همه سودهای هنگفت را برگردانند.
شعارسال: داستان سوءاستفاده از پیامک های ارزش افزوده با اعتراض های مردمی به روند عضویت آنها در برخی سرویس ها بدون آنکه خود کاربران تقاضای چنین عضویتی داشته باشند وارد مرحله تازه ای شد و هر روز ابعاد جدیدی به خود می گرفت.

اعتراض های مردمی، واکنش محمدجواد آذری جهرمی وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات را به همراه داشت.

وزیر ارتباطات 29 مردادماه امسال در جلسه‌ای با مدیران اپراتورهای تلفن همراه مهلت دو هفته‌ای برای ساماندهی وضعیت خدمات ارزش افزوده داد. اما پس از سپری شدن این مهلت همچنان بازار پرسود خدمات ارزش افزوده به دلیل اینکه این مساله شامل سهامداری اپراتور در یک شرکت تا راه‌اندازی شرکت‌های متعدد و سوق دادن بازار به سمت سوددهی بیشتر است، به کار خود ادامه داد و تخلف ها نیز دامنه دار شد.

آذری جهرمی در واکنش به این نارضایتی مردم از این تخلف ها، هجدهم شهریورماه در یک برنامه تلویزیونی از تشکیل پرونده ای در این باره در مرجع قضایی خبر داد که به پرونده ای بزرگتر در پیامک ارزش افزوده رسیده است.

وزیرارتباطات قول داد که به محض تکمیل پرونده، درباره آن اطلاع رسانی شود.

به نوشته برخی رسانه ها، در سال‌های گذشته که تخلف های بازار خدمات ارزش افزوده در زمان هایی بعنوان چالش از آن نام برده شده، فقط با «واسطه‌گری و کدخدامنشی اهالی بالا و پایین این بازار» که سهم‌های متعددی از این بازار دارند، چشم‌پوشی و حل شده است و در عمل، شواهد بیانگر امکان‌پذیر نبودن کنترل این بازار با یکی بودن کارفرما و پیمانکار است.

برای ساماندهی خدمات ارزش افزوده که نارضایتی مردمی را به همراه داشته، تاکنون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقداماتی همچون «ایجاد طرح ارزیابی میزان رضایت‌مندی مردم، ارزیابی و رتبه‌بندی ارائه ‌دهندگان سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات و افزایش سرعت عمل سامانه پاسخ‌گویی و رسیدگی به شکایت ها» را انجام داده است؛ با این حال منفعت های سرشار این بازار سبب شده تا راهکاری پیش بینی شده در مقابل آن، به سرانجام نرسد. براین اساس وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شخصا وارد موضوع شد تا بتواند آن را ساماندهی کند.

آذری جهرمی سی ام شهریورماه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی نوشت: «بررسی پرونده یک کلاهبرداری پیامکی ارزش افزوده به پایان رسید. برخی از شرکت های ارزش افزوده در پنج ماه اخیر حدود 22 میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری کرده اند».

وی ادامه داد: «خواسته ام تا وجوه اخاذی شده را ظرف 10 روز به مشترکان بازگردانند و پرونده برای سیر قضایی به دادستانی ارسال گردد».

آذری جهرمی پیش از این نیز در این باره از برخورد جدی با کلاهبرداری‌ها نوشت و تاکید کرد: مردم همواره می خواهند با پیامک ‌های مزاحم تبلیغاتی و فریبکاری ها و کلاهبرداری ‌هایی که در این زمینه گاهی صورت می ‌گیرد، مقابله جدی شود.

«وزارت ارتباطات با تاکید بر تسهیل مسیر تجارت مجاز و حمایت از آن، با مصادیق کلاهبرداری و سوء استفاده‌های این چنینی با قاطعیت برخورد خواهد کرد.»

وی گفت: شکایت های زیادی به دست ما رسیده بود از اینکه افراد بدون اینکه درخواست داده بوده باشند، عضو سرویس های ارزش افزوده شده اند و مبالغی از حسابشان کسر شده است.

جهرمی افزود: تخلف 6 شرکت محرز شده است و آنها با سوءاستفاده از زیرساخت های فنی که در اختیارشان بود حدود 22 میلیارد تومان به صورت از حساب مردم برداشت کرده اند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: افراد و مبالغ کسر شده از حساب آنها مشخص است و قرار شده پولها به حساب مردم برگردانند شود؛ همچنین پرونده برای رسیدگی بیشتر به دادستانی کل کشور ارسال می شود.

جهرمی تاکید کرد: گزارش کامل اینکه این شرکت ها چه کسانی بودند، میزان جرایمشان چقدر بوده و چگونه سوء استفاده کرده اند را بزودی منتشر خواهیم کرد.

اکنون که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عزم خود را برای ساماندهی این بازار پرسود جزم کرده است، انتظار می رود دستگاه قضایی نیز با سرعت بخشی به رسیدگی این پرونده ها، با متخلفان برخورد جدی کند تا زمینه برای حضور شرکت هایی قانونمند فراهم شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 1 مهر 1397 ، کدخبر: 83040773 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
0
0
ا.ف75
یعنی هنوز هم که هنوزه یه عده دارن از قبل این پیامک ها سودجویی میکنن؟ خداییش اینایی که گول میخورن باید خیلی سواد اجتماعیشون کم باشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
0
0
الان سودهای هنگفت قراره به مردم برگرده؟؟ به کی قراره برگرده؟؟
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین