پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۸۴۲
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
در اولین روزهای اردیبهشت‌ماه، کتاب‌های جدیدی که به قول متصدیان فروش شهر کتاب خرمشهر تعداد فروش و میزان استقبال از آن‌ها آنقدری باشد که به چشم بیاید، در لیست پرفروش‌ها دیده نمی‌شود.

شعارسال: بنابر آمار آثار پرفروش‌ کتابفروشی‌های چتر، بیدگل، مروارید، روزبهان، مرکز و شهر کتاب‌های خرمشهر و کامرانیه از 4 تا 9 اردیبهشت‌‌‌ماه، در اولین روزهای ماه دوم بهار؛ چندان کتاب‌ جدیدی که به قول متصدیان فروش شهرکتاب خرمشهر؛ آمار فروش و میزان استقبال از آن‌ها آنقدر باشد که به چشم بیاید، در لیست پرفروش‌ها دیده نمی‌شود.

بر اساس اطلاعات کتابفروشی‌های مذکور، هنوز تعدادی از کتاب‌های پرمخاطب و پرفروش پاییز و زمستان سال گذشته همچنان پای کار فهرست کتاب‌های پرفروش ایستاده‌اند ولی کتابفروشان امیدوارند با رونق گرفتن جدی‌تر کسب‌وکار در اردیبهشت‌ماه و نزدیک شدن به ایام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، آثار جدید و تازه چاپ پشت ویترین‌ها خودنمایی کنند.

بر همین اساس آثار پرمخاطب مثل «بی‌شعوری»، «هنر شفاف اندیشیدن»، «چقدر خوبیم ما» در کنار دو رمان «ملت عشق» از الیف شافاک و «من پیش از تو» نوشته‌ی جوجو مویز با تجدید چاپ‌های متوالی چاپ‌های همچنان در فهرست پرفروش‌های هفته‌ی دوم اردیبهشت‌ماه دیده می‌شوند.

البته آثار داستانی مثل «پاییز فصل آخر سال است» نوشته‌ی نسیم مرعشی، «شکسپیر و شرکا» جرمی مرسر با ترجمه‌ی پوپه میثاقی که نگاهی دارد به سرگذشت نویسندگان قرن بیستم آمریکای شمالی و به ویژه کانادا و «دیدار به قیامت» نوشته‌ی پی‌یر لومتر با ترجمه‌ی مرتضی کلانتریان که به باور اهداکنندگان جایزه ادبی کنگور به آن، چنین رمان باشکوهی بعد از جنگ‌های 1918-1914، تاکنون خلق نشده همچنان در مسیر جذب مخاطب حرکت می‌کنند و گویا در سال جدید هم خیال ترمز هم ندارند.

چاپ‌های جدید از رمان‌های «زندگی در پیش رو» به قلم رومن گاری که ابتدا با نام مستعار امیل آژار منتشر شد تا رومن گاری بتواند برای دومین بار جایزه گنکور را کسب کند و «گزارش یک مرگ» نوشته‌ی گابریل گارسیا مارکز، هر دو با ترجمه‌ی لیلی گلستان هم داستان‌های خارجی تقریبا تازه‌وارد به فهرست پرفروش‌ها‌ در سال جدید هستند. البته این رمان‌ها چاپ‌های سوم و چهارم خود را پشت سر گذاشته‌اند و پیش از این نیز ورود پراکنده به لیست پرفروش‌ها را تجربه کرده بودند. در کنار این‌ها ترجمه‌ی اسدالله امرایی از «بینایی» ژوزه ساراماگو و «بچه‌های امروز معرکه‌اند» از عزیز نسین هم جایگاه خوبی در لیست پرفروش‌های دهه‌ی اول اردیبهشت‌ماه داشته‌اند.

تازه‌ترین کتابی که از اروین.د یالوم (پزشک و نویسنده) به فارسی ترجمه شده و به مبحث پیچیده رابطه پزشک-بیمار می‌پردازد با نام «دروغگویی روی مبل» بعد از اثر معروف «نیچه گریست» دوباره نام یالوم را در میان پرفروش‌ها قرار داده است.

تازه‌ترین اثر منتشر شده از محمود دولت‌آبادی که شامل شش داستانِ کوتاه با نام‌های «مولی و شازده»، «اسم نیست»، «یک شبِ دیگر»، «امیلیانو حسن»، «چوب خشکِ بلوط» و «اتفاقی نمی‌افتد» که اکثرا در دو یا سه سالِ اخیر نوشته‌ شده‌اند و رمان «سلول 18» با بستر زمانی دوران حکومت پهلوی و سلطه‌ی ساواک بر شرایط اجتماعی دوره‌ی مذکور نوشته‌ی علی‌اشرف درویشیان، در کنار سومین رمان مهدی یزدانی‌خرم با نام «سرخ سفید» که شخصیت‌های تاریخی مختلفی مثل جنازه‌ امیرعباس هویدا، استالین، بازیکنِ تیم تاجِ سابق، یک کشیش یونانی، استخوان‌های رضاخان و ... در آن حضور دارند و چاپ دهم داستان «شرق بنفشه»‌ی شهریار مندنی پور هم ادبیات ایران را در لیست پرفروش‌ها نمایندگی می‌کنند.

علاوه بر این‌ها، رمان‌ قدیمی و پرخواننده‌ی «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» زویا پیرزداد و مجموعه آثار نادر ابراهیمی مثل «یک عاشقانه‌ی آرام»، «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم»، «چهل نامه کوتاه به همسرم»، «مردی در تبعید ابدی» و ... هم دیگر آثار ایرانی هستند که در دومین هفته‌ی اردیبهشت‌ماه همچنان با استقبال گروهی از کتاب‌خوان‌ها همراه هستند.

مجموعه‌ی «اشراق‌ها: اوراق مصور آرتور رمبو» با ترجمه‌ی بیژن الهی که درواقع ششمین مجلد از مجموعه آثار الهی است و از سوی نشر بیدگل روانه کتابفروشی‌ها شده نیز اثر پرفروش حوزه‌ی شعر در دهه‌ی اول اردیبهشت‌ماه معرفی می‌شود.

«تنفس در هوای تئاتر» به کوشش علی‌اکبر علیزاد و رضا سرور که شامل مجموعه مقالاتی از نویسندگان مختلف با تمرکز بر تئاتر مدرن که از شروع آن از اوایل قرن بیستم تا چند سال اخیر می‌شود؛ هم اثر پرفروش حوزه‌ی هنرهای نمایشی و تئاتر در روزهای نزدیک به نمایشگاه کتاب است. البته این اثر زمان برگزاری جشنواره‌‌های تئاتر فجر نیز به فهرست پرفروش‌ها وارد شده بود.

همچنین کتاب‌هایی مثل «درک مارکس از بدیل سرمایه‌داری»‌ از پیتر هیودیس که نگاهی دارد به نظریات مارکس درباره‌ی سرمایه‌داری، کتاب امانوئل کانت که به ارزیابی مختصات عقل و تفکر از دید این فیلسوف پرداخته و دیدگاه‌های او را درباره اندیشیدن و تعقل را بیان می‌کند با نام «عقل محض» با ترجمه‌ی بهروز نظری و «نقد قوه‌ی حکم» از همین نویسنده که در «سه‌گانی» (تریلوژیِ) نقدیِ او نقش میانجی و پیونددهنده‌ی دو اثر دیگر، یعنی نقد عقلِ محض و نقدِ عقلِ عملی را بازی و گذار از فلسفه‌ی نظری به فلسفه اخلاق را عملی می‌کند؛ هم آثار فلسفه و اندیشه‌ی تازه‌وارد به فهرست پرفروش‌ها‌ در دومین هفته‌ی اردیبهشت‌ماه هستند.

کتاب «از گوشه و کنار ترجمه» نوشته علی صلح‌جو که سعی در یافتن پاسخ سوال‌هایی مثل چرا باید ترجمه کنیم؟ آیا ترجمه جای تألیف را می‌گیرد؟ ترجمه‌ خود اثر یا ترجمه‌ آثاری درباره‌ اثر؟ دارد و موضوعاتی همچون ترجمه‌ دوباره و چندباره، ترجمه و تغییر ذائقه‌ ادبی، ترجمه به زبان مادری، گرایش‌های گوناگون در ترجمه، مسیر نادرست نقد ترجمه، نگاه متفاوت شرق و غرب به ترجمه و بسیاری دیگر از مسائل و وقایع ترجمه را زیر ذره‌بین قرار داده؛ نیز اثر تازه‌وارد ادبی تخصصی لیست پرفروش‌هاست که این روزهای آغازین سال 95 پیشخوان‌ و ویترین‌های کتابفروشی‌ها را نو نوار کرده‌ است.

علاوه بر این‌ها روایتی تکان‌دهنده از سفر ده روزه‌ی نویسنده و روزنامه‌نگار معروف آلمانی به دل داعش، تحت عنوان «ده روز با داعش، در دل خلافت اسلامی» نیز اثری با حال و هوای سیاسی-اجتماعی است که در لیست پرفروش‌های هفته‌ی دوم اردیبهشت‌ماه دیده می‌شود.

بر اساس این گزارش؛ ناشرانی چون بیدگل، ثالث، مرکز و چشمه بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ی پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 9اردیبهشت1395، کدخبر: 365587: www.ilna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین