پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۸۵۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
پومپئو اعلام کرد: "می‌توانید شرط ببندید که رئیس‌جمهور (ترامپ)، درباره رژیم ایران سخنان مقتضی و نیرومندی بیان کند. ایران، اگر بدترین ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت در جهان نباشد، یکی از بدترین ناقضان است. به منظور دفع سیل فعالیت مخرب ایران در جهان، او از همه کشور‌ها درخواست خواهد کرد که به کارزار فشارمان ملحق شوند".
شعارسال: ترامپ بزودی در سازمان ملل درباره ایران سخنرانی خواهد کرد. مقامات دولت او در عین پیشنهاد کردن دیدار با مقامات ایران، از تشدید فشار بر ایران سخن می‌گویند.

سال گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، با لحنی توهین‌آمیز، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، "مرد موشکی" توصیف و تهدید کرد کره شمالی را کاملا نابود کند. علیرغم آنکه برخی ناظران، این اظهارات ترامپ را مقدمه جنگ دانستند، چند ماه بعد روابط شخصی ترامپ و اون، بسیار صمیمی شد. امسال بعید است که ترامپ مجددا با همان لحن درباره کره شمالی سخنرانی کند. در مقابل، دست اندرکاران سیاست خارجی ترامپ، موضوع دیگری را نکته محوری سخنرانی‌های او قرار داده‌اند: ایران.

امروز روسای جمهور ایران و آمریکا با فاصله چند ساعت در سازمان ملل سخنرانی خواهند کرد. هر دو طرف قبل از سخنرانی‌ها، با اصحاب رسانه گفتگو‌های متعددی انجام داده‌اند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در یک نشست خبری در نیویورک گفته ترامپ در جلسه شورای امنیت سخنان تندی علیه ایران بیان خواهد کرد. او اعلام کرد: "می‌توانید شرط ببندید که رئیس‌جمهور (ترامپ)، درباره رژیم ایران سخنان مقتضی و نیرومندی بیان کند. ایران، اگر بدترین ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت در جهان نباشد، یکی از بدترین ناقضان است. به منظور دفع سیل فعالیت مخرب ایران در جهان، او از همه کشور‌ها درخواست خواهد کرد که به کارزار فشارمان ملحق شوند".

جان بولتون، مشاور امنیت ملی، نیز در این نشست حضور داشته و اظهارات مشابهی بیان کرده است. او اعلام کرده آمریکا کارزار فشار حداکثری بر ایران را ادامه خواهد داد. نیکی هیلی، سفر آمریکا در سازمان ملل، هم در گفتگو با شبکه سی‌بی‌اس، گفته اگر اروپایی‌ها به شرکت‌هایشان اجازه دهند با ایران دادوستد کنند، با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهند شد. این اظهارات در حالی بیان می‌شود که دیروز اعضای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای برای نجات این توافق بر سر ایجاد یک "سازوکار ویژه" جهت تسهیل پرداخت‌های مربوط به صادرات نفت و واردات ایران به توافق رسیدند. با این حال، پومپئو و هیلی تصریح کرده‌اند دولت آمریکا مایل است نشست ریاست‌جمهوری با ایران را بررسی کند.

هیلی به شبکه ای‌بی‌سی گفته اگر روحانی درخواست دیدار با ترامپ بدهد، رئیس‌جمهور آمریکا این مسئله را قویا مدنظر قرار خواهد داد. پومپئو حتی از این هم فراتر رفته و بحث دیدار با رهبری ایران را مطرح کرده است و آن را "مهم و جالب" دانست. برخی معتقدند که پیشنهاد دیدار با رهبری ایران، با هدف کارشکنی در روابط آمریکا و ایران مطرح می‌شود. چرا که اولا این پیشنهاد در ابتدا از سوی کسانی مطرح شده است که برای تخریب روابط تهران و واشنگتن و نیز برای لغو برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تلاش‌های بسیاری انجام داده‌اند و هنوز هم در این راستا فعالیت می‌کنند.

ثانیا، با توجه به اینکه مقام معظم رهبری، اساسا مذاکره با دولت کنونی آمریکا را منع کرده‌اند، احتمال دیدار بین رئیس‌جمهور آمریکا و رهبری ایران بسیار بعید است. با این وجود، مخالفان برجام، مشخصا اندیشکده دست‌راستی بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها، بر چنین دیداری اصرار می‌کنند. زمانی که ترامپ، به طور غیرمنتظره دیدار بدون پیش‌شرط با روحانی را مطرح کرد، این مخالفان، از جمله مارک دوبوویتز، رئیس اندیشکده مزبور، عامدانه بحث دیدار با رهبر انقلاب را پیش کشیدند.

امروز هم که روحانی و ترامپ به طور همزمان در نیویورک حضور خواهند داشت، دوبوویتز از بیم وقوع دیداری بین دو طرف، پیشنهاد داده است که ترامپ با روحانی دیدار نکند. او در توئیتر خود با اشاره به اظهارات روحانی مبنی بر اینکه برنامه‌ای برای دیدار با ترامپ وجود ندارد، نوشت:" این یک آسایش است. ترامپ فقط باید با (آیت‌الله) خامنه‌ای دیدار کند. اگر هم قرار است دیداری با روحانی صورت گیرد، پومپئو باید با او دیدار کند".

از سوی دیگر، علیرغم گمانه‌زنی‌ها درخصوص دیدار روحانی با ترامپ، رئیس‌جمهور ایران گفته تنها راه انجام گفتگو‌ها با آمریکا، بازگشت ترامپ به توافق هسته‌ای است. روحانی در دیدار با روزنامه‌نامه‌نگاران و مقامات سابق آمریکایی گفته بازگشت "به شش ماه پیش، خیلی آسان‌تر از بازگشت به شش سال پیش است".

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی فرارو ، تاریخ انتشار: 3 مهر 1397 ، کدخبر: 375114 ، www.fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
بل واقعا حق با اقای روحانیه باید امریکا ی فکری به حال خودش بکنه و پاسخگو این بی مسیولیتش باشه :/م.ق75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین