پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۰۱۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۱
پنج‌شنبه گذشته در حالی روز جهانی گردشگری سپری شد که در دنیا مراسم‌ گوناگونی با شعار امسال یعنی «گردشگری و تحول دیجیتالی» برپا بود اما در ایران مهم‌ترین و جامع‌ترین مراسمی که برگزار شد، تنها به بخش هتلداری خلاصه می‌شد؛ مراسمی که البته طی آن هیچ اشاره‌ای نیز به موضوع و محور شعار سال سازمان جهانی گردشگری نشد. این در شرایطی است که موضوع فضای دیجیتال و گردشگری روز به روز بااهمیت‌تر می‌شود؛ اما در ایران، صاحبان سنتی و قدیمی کسب و کار‌های گردشگری نه تنها با این پدیده ناآشنا هستند بلکه بعضا با آن مخالفت نیز می‌کنند و معتقدند چنین کسب و کارهای جدید دیجیتالی به کسب و کارشان لطمه خواهد زد.

شعار سال: برگزاری نخستین همایش سراسری جامعه هتلداران ایران با حضور سرمایه‌گذاران، مدیران هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها اما همراه بود با طرح چالش‌های متعددی که صنعت گردشگری با آن روبه‌روست. به‌رغم آنکه فعالان گردشگری بارها و بارها درباره این چالش‌ها صحبت کرده‌اند اما هنوز قدمی مناسب در راستای حل چنین چالش‌هایی برداشته نشده است. چالش‌هایی از جمله «سختگیری‌های سازمان مالیاتی در زمینه مالیات ارزش افزوده و مالیات بر درآمد»، «جریمه‌های بیمه‌ای از سوی سازمان تامین اجتماعی»، «برخوردهای سلیقه‌ای دریافت عوارض از سوی شهرداری‌ها»، «معضلات بازپرداخت وام و احتمال مصادره هتل‌ها از سوی بانک‌ها»، «افزایش هزینه‌های حامل انرژی»، «عدم واگذاری امور تصدی‌گری به بخش خصوصی و هتلداران»، «عدم دریافت ارز از گردشگران خارجی»، «معضلات درجه‌بندی، نرخ‌گذاری و استانداردسازی هتل‌ها»، «عدم برخورد با مراکز اقامتی غیرمجاز، دولتی و نیمه دولتی و نبود قوانین»، «عدم تدوین و اجرای برنامه جامع در زمینه گردشگری» و... معضلاتی بودند که در همایش روز چهارشنبه از سوی جامعه هتلداران مطرح شد و فعالان این حوزه خواستار راهکارهای عملی و سریع‌تر در این زمینه شدند. آنها البته گفتند که در غیر این صورت در زمانی نه چندان دور شاهد تعدیل نیرو و در نهایت تعطیلی بسیاری از هتل‌ها در شهرهای گوناگون کشور خواهیم بود.

تسهیلات ویزایی جدید

معاون رئیس‌جمهوری در این همایش با اشاره به طراحی روادید رایگان ایران با اعتبار ۷۲ ساعت با همکاری وزارت امور خارجه برای مسافران ترانزیتی گفت: «در مذاکرات تازه با وزارت خارجه لغو روادید گروهی برای گردشگران چینی در نظر گرفته شده و همچنین براساس پیشنهاد مطرح شده قرار است برای مسافران ترانزیتی ویزای رایگان ۷۲ ساعته در نظر گرفته شود که به نوعی می‌تواند در افزایش گردشگران خارجی موثر باشد.» رئیس سازمان میراث فرهنگی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «یکی از اهداف ما افزایش روادید با کشورهای مورد نظر است. به‌عنوان مثال برای ورود گردشگران عمانی به کشور به‌صورت یک‌طرفه نقض روادید کردیم. چراکه از این کشور برای ما گردشگران درمانی می‌آیند.» او همچنین درباره دریافت ارز از گردشگران خارجی در هتل‌ها گفت: «با کلیت حرف هتلداران موافقیم ولی برای تصمیم درباره این موضوع دفاتر خدمات مسافرتی و جوامع هتلداری باید باهم به توافق برسند. همچنین باید طوری برنامه‌ریزی شود که این موضوع مجددا سبب گران شدن سفر به ایران نشود.»

علی‌اصغر مونسان در ادامه از توافق با بانک گردشگری برای تخصیص ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار با عنوان «حمایت از گردشگری» خبر داد و گفت: «۷۵۰ میلیارد تومان این اعتبار در قالب کارت‌های سفر در اختیار مردم قرار می‌گیرد که البته قرار نیست در ازای پول نقد به مردم داده شود تا منجر به رشد نقدینگی و هدررفت پول شود. ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر این اعتبار با عنوان وام نیز به دفاتر خدمات گردشگری و هتل‌ها پرداخت خواهد شد.» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به افزایش حجم تبلیغات گردشگری در رادیو و تلویزیون نیز اشاره کرد و افزود: «این رسانه بسیاری از تبلیغات مرتبط با گردشگری را رایگان پخش می‌کند. فعالان این حوزه نیز می‌توانند از تخفیف‌هایی که صداوسیما برای محصولات گردشگری قائل شده، استفاده کنند و درصد فروش بدهند.»

ماموریت معاون پارلمانی روحانی به هتلداران

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری نیز در این همایش، با اشاره به روز جهانی گردشگری درباره پتانسیل‌های موجود در کشور بابت توسعه صنعت گردشگری گفت: «گردشگری می‌تواند محور توسعه کشور باشد و ایران را از چالش‌های اقتصادی‌ای که صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها ایجاد کرده‌اند، نجات دهد.» حسین‌علی امیری از هتلداران درخواست کرد در چنین شرایطی به ارتقای زیرساخت‌ها، پایین آوردن هزینه‌ها و آموزش نیروهای انسانی بپردازند و روی حمایت دولت در تهیه و تدوین لوایح حساب کنند. وی با بیان اینکه در شرایط کنونی توجه به زیرساخت‌های گردشگری غیرقابل اجتناب است، گفت: «یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های صنعت گردشگری توجه به هتلداری است؛ چراکه توجه به این صنعت و ارتقای سطح کیفی آن یکی از ضرورت‌های جامعه هتلداری بوده و سبب پیشرفت صنعت گردشگری می‌شود.» به گفته امیری، در حال حاضر کشور در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی قرار دارد و گردشگری می‌تواند رمز موفقیتی باشد که ما را از چالش‌های اقتصادی‌ که دشمنان خارجی برای ما ایجاد کرده‌اند، نجات دهد.

طرح مطالبات هتلداران

رئیس جامعه هتلداران کشور نیز در این همایش به معضلات پیش روی جامعه هتلداران پرداخت و گفت: «در ماه‌های گذشته بسیاری از هتل‌ها به تعدیل کارکنان خود پرداخته‌اند. ما نیازمند تعریف بسته حمایتی از سوی دولت هستیم.» جمشید حمزه‌زاده درباره هدف برگزاری چنین همایشی برای نخستین بار تصریح کرد: «هدف از برگزاری این همایش افزایش انسجام و یکپارچگی فعالان گردشگری، همفکری برای رفع موانع و چالش‌های پیش‌رو و همچنین ارتقای کیفیت و بهبود خدمات در صنعت گردشگری است.» وی همچنین به طرح برخی از معضلات این حوزه پرداخت و ادامه داد: «در قدم اول ما نیازمند تعریف بسته حمایتی از سوی دولت هستیم که خوشبختانه مقدمات این کار فراهم شده و قرار است از طریق رئیس سازمان میراث فرهنگی در هیات دولت به تصویب برسد. علاوه بر این موضوع معافیت صددرصد مالیاتی برای یک دوره مشخص، کاهش هزینه حامل‌های انرژی، دریافت نرخ ارزی از گردشگران خارجی، تعیین تکلیف وضعیت مهمانسراهای دولتی و مراکز اقامتی غیرمجاز از جمله درخواست‌های ما در بسته حمایتی است که قطعا می‌تواند سبب پیشرفت صنعت گردشگری شود.»

در نهایت این فعال هتلداری کشور با انتقاد از نبود مکانیزم آماری دقیق بر این نکته تاکید کرد که در چنین شرایطی نمی‌توان برنامه بلندمدت داشت: «کشوری در امر توسعه پایدار گردشگری موفق می‌شود که برنامه‌های بلندمدت داشته باشد، اما در شرایط فعلی ما فاقد مکانیزم آماری هستیم. بنابراین بسیاری از برنامه‌ریزی‌هایمان دچار مشکل هستند. امیدواریم در آینده با استقرار مکانیزم آماری برای تاسیسات گردشگری وضعیت بهتری را در این زمینه شاهد باشیم.» در پایان این مراسم از دو پیشکسوت صنعت هتلداری تقدیر و در نهایت از تمبر یادبود جامعه هتلداران رونمایی شد.

اهمیت ویژه گردشگری

«ما به دنبال جایگزینی گردشگری با صنعت نفت نیستیم؛ اما می‌توانیم جزو چهار صنعت برتر کشور باشیم. اگر یک دهم کمک‌هایی که به سایر صنایع و بخش‌ها می‌شود به گردشگری اختصاص یابد درآمدهای صنعت گردشگری به مراتب بیشتر خواهد شد»؛ این جملات بخشی از صحبت‌های علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در همایش روز جهانی گردشگری بود؛ این موضوع در شرایطی مطرح می‌شود که او و معاون گردشگری سابقش بارها در صحبت‌های خود با رسانه‌های گوناگون بر اهمیت درآمدزایی گردشگری تاکید کرده بودند. مثلا به نقل از سایت خبری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، مرداد ماه سال جاری بود که مونسان در برنامه زنده «متن حاشیه» گفت: «اعتقاد من این است اگر به میزانی که از صنعت حمایت می‌شود از گردشگری حمایت شود در این بخش جهش اتفاق خواهد افتاد. خوشبختانه در دولت یازدهم و دوازدهم این حمایت‌ها آغاز شده و قلبا اعتقاد دارم جایگزینی گردشگری به‌جای نفت امکان‌پذیر است.» همچنین محمد محب‌خدایی، معاون سابق گردشگری سازمان، شهریور ماه ۹۷ به خبرگزاری تسنیم گفت: «تلاش برای جایگزینی درآمد گردشگری با درآمد نفتی ادامه دارد و انتظار می‌رود در این زمینه تمامی استان‌ها تلاش همه‌جانبه‌ای داشته باشند و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری معرفی شود.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 7 مهر 97، شماره: 3445387


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین