پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۵۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۴
امسال 400 هزار ایرانی به گرجستان سفر می‌کنند. در پنج ماه گذشته نیز پنج هزار ایرانی به ازبکستان رفتند.

شعار سال: قیمت دلار از مرز 11 هزار تومان هم گذشت و قیمت یورو نیز به 14هزار تومان رسید. اما آیا در این شرایط سفرهای خارجی ایرانی‌ها در مسافت‌های کوتاه کمتر شده است؟ هجوم ایرانی‌ها به کشور گرجستان با هدف گردشگری و حتی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن از سال گذشته تاکنون به اندازه‌ای افزایش یافته که سفیر گرجستان در ایران گفته است: حجم تبادلات اقتصادی ایران و گرجستان به 200میلیون دلار رسیده است. در آن سوی دیگر در آسیای مرکزی، سفیر ازبکستان در ایران خبر داده است که در پنج ماه گذشته بیش از پنج هزار ایرانی با هدف تجارت و گردشگری به ازبکستان سفر کرده‌اند.

لغو روادید و افزایش سفر به گرجستان

یوسب چاخاشویلی، سفیر گرجستان در ایران گفت که پس از لغو روادید بین ایران و گرجستان سالانه 350 هزار ایرانی با هدف گردشگری و تجارت به گرجستان سفر کرده‌اند. درحالی‌که پیش از اجرایی شدن توافقنامه لغو روادید میان ایران و گرجستان، سفارت گرجستان در تهران تنها می‌توانست 30 تا 40 ویزا برای سفر به گرجستان صادر کند.

به گفته چاخاشویلی پس از لغو روادید، تعداد گردشگران ایرانی که به گرجستان سفر می‌کنند هر روز بیشتر می‌شود و امیدواریم امسال 400 هزار گردشگر ایرانی به گرجستان سفر کنند.

او در ادامه افزوده : به‌دلیل پاسخگو نبودن امکانات اقامتی در گرجستان برای گردشگران، دولت گرجستان به مردم این کشور پیشنهاد کرد تا خانه‌های خود را به هتل‌های دو تا سه ستاره تبدیل کنند تا گردشگران نیز از سفر به گرجستان رضایت داشته باشند.

چاخاشویلی گفته است که امسال هشت میلیون گردشگر از گرجستان بازدید می‌کنند و این میزان ورود گردشگران خارجی به گرجستان سالانه با افزایش یک میلیون گردشگر ورودی مواجه می‌شود.

او در پاسخ به این سؤال که آیا مردم گرجستان نیز به تعداد ایرانی‌هایی که به آن کشور سفر کرده‌اند به ایران سفر می‌کنند؟ گفت: ایران کشور بزرگی است و 80میلیون جمعیت دارد اما گرجستان تنها پنج میلیون نفر جمعیت دارد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن است بتوانیم هزار گردشگر گرجستانی را تشویق به سفر به ایران کنیم. اگرچه الان پروازهای چارتر بین ایران و گرجستان، گردشگران گرجستانی را نیز با هدف گردشگری و تجارت به شهرهای شیراز و اصفهان و تهران منتقل می‌کنند.

سفیر گرجستان در تهران همچنین با اشاره به مهاجرت اتباع گرجستان در 400سال قبل به برخی مناطق ایران مانند گرجی محله در مازندران و فریدونشهر اصفهان گفت: گرجی‌ها در مازندران حالا ایرانی هستند و تنها می‌دانند که یک ریشه گرجستانی دارند و حتی زبان گرجی را نمی‌دانند. اما در فریدونشهر اصفهان نیز جمعیتی از گرجی‌ها زندگی می‌کنند که البته هنوز زبان گرجی را فراموش نکرده‌اند.

او با ابراز امیدواری نسبت به افزایش حجم گردشگری میان ایران و گرجستان گفت: امیدواریم روزبه‌روز بر تعداد گردشگرانی که از گرجستان به ایران سفر می‌کنند افزوده شود.

سفر پنج هزار ایرانی به ازبکستان

بهادر عبدالله‌اف، سفیر ازبکستان در ایران نیز از علاقه زیاد گردشگران ازبک برای سفر به ایران خبر داد و گفت: یکی از مسائلی که در دستور کار دولت ازبکستان قرار دارد تسهیل در صدور روادید میان ایران و ازبکستان است که به‌زودی این اتفاق رخ می‌دهد.

او با اعلام اینکه هر سال بر تعداد گردشگران ایرانی که با هدف تجارت و گردشگری به ازبکستان سفر می‌کنند، افزوده می‌شود، گفت: در پنج ماه گذشته نیز بیش از پنج هزار ایرانی با هدف گردشگری و تجارت به ازبکستان سفر کرده‌اند و به رغم آنکه پرواز مستقیم بین ایران و ازبکستان برقرار نیست اما ایرانی‌ها علاقه زیادی برای سفر به ازبکستان و دیدار از شهرهای بخارا و سمرقند پیدا کرده‌اند.

سفیر ازبکستان در ایران با اشاره به اینکه شهر بخارا در ازبکستان زادگاه ابوعلی‌ سیناست و همدان نیز مدفن این دانشمند بزرگ است گفت: باید از چنین فرصت‌هایی برای توسعه تعاملات گردشگری بین دو کشور استفاده کرد.

بهادر عبدالله‌اف به تصمیم ازبکستان برای تسهیل امر گردشگری بین دو کشور ایران و ازبکستان اشاره کرد و گفت: به‌زودی تفاهمنامه گردشگری بین ایران و ازبکستان امضا می‌شود که مفاد آن تسهیل در روابط گردشگری بین شرکت‌های خدمات گردشگری ایران و ازبکستان، تسهیل در صدور روادید و احتمال صدور ویزای فرودگاهی و همکاری در بخش صنایع‌دستی است که به تحکیم و توسعه روابط گردشگری بین ایران و ازبکستان کمک می‌کند.

او با تأکید بر افزایش علاقه بین مردم ازبکستان برای سفر به ایران، هدف از سفر گردشگران ازبک به ایران را در نبود تفاهمنامه گردشگری بین ایران و ازبکستان، تجارت اعلام کرد و گفت: بیشتر سفرهایی که اکنون از ازبکستان به ایران صورت می‌گیرد با هدف تجارت و بازرگانی است.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 11 شهریور 97، کد مطلب: 29021، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
0
منم دوست دارم برم میگن ارزونیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
0
واقعا جای تاسف داره که ایران از نظر خیلی از مردم دیگه نه جای مناسبی برای تفریحه نه زندگی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین