پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۸۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷
انتصاب رئیس ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در ابتدای این هفته پیام آشکاری بود برای کسانی که هنوز جنگ اقتصادی را باور نکرده‌اند. این جنگ اطلاع‌رسانی دقیق و هوشمندانه‌ای را طلب می‌کند. تشکیل ستاد اطلاع‌رسانی با قرائنش «ستاد تبلیغات جنگ» در دفاع‌مقدس را تداعی می‌کند. تلاش برای سالم نگه داشتن فضای عمومی کشور در برابر اخبار و اطلاعات گمراه‌کننده و نادرست به‌ویژه رواج شایعه، افترا، تهمت و دروغ از سوی دشمنان ملت از سیاست‌های ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور عنوان شده است.

شعار سال: در سال 59ستاد تبلیغات جنگ ذیل نظر شورای‌عالی دفاع نقش سخنگویی اخبار جنگ و اطلاع‌رسانی مناسب در زمان عملیات‌ها و وضعیت عادی را بر‌عهده داشت. حکم حسن روحانی، رئیس‌جمهور برای عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در هفته جاری نیز ظاهرا به‌دنبال تکرار چنین الگویی در زیرمجموعه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی و در جنگ اقتصادی با آمریکاست. عبدالرضا رحمانی‌فضلی برخلاف برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای قرار نیست نقش سخنگویی دولت را ایفا کند. او با سابقه رسانه‌ای طولانی در صدا و سیما و ریاست کنونی‌اش بر شورای امنیت کشور سکاندار بازی تبلیغاتی ایران در مواجهه با عملیات روانی تحریم‌ها و جنگ اقتصادی است. او دیروز از ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر استعفا داد.

خاموشی تریبون‌های مولد ناامیدی
تجربه هشت سال جنگ تحمیلی شاید یک‌بار دیگر به کمک سران قوا در جنگ اقتصادی و رسانه‌ای بیاید. شورای‌عالی در شرایط حساس کشور دست برتر تصمیم‌سازی‌ها و سیاستگذاری‌هاست و سایر نهادها نیز موظف به اجرای مصوبات آن هستند؛ ازجمله رسانه‌ها. برخی تریبون‌ها و رسانه‌های فراگیر کشور ماه‌ها به بهانه انتقاد از دولت فضای یاس و ناامیدی و نارضایتی را بر کشور حاکم کردند. محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تیرماه امسال در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی در این‌باره گفته بود: «برخی رقابت سیاسی را به اندازه‌ای بزرگ می‌کنند که فکر می‌کنند اگر آجری از زیر پای دولت بکشند به انقلاب خدمت کرده‌اند.» او با تأکید بر همین القای یأس و ناامیدی در جامعه گفته بود: «اعتقاد دارم اگر در مملکت فقر است اما افکار عمومی این فقر را 10برابر آنچه هست حس می‌کند. اگر گرانی هست که هست، احساسی که مردم دارند هشت برابر احساس واقعی آن است. در اتفاقات دی‌ماه96 نامه‌ای به برخی مقامات کشور نوشتم و خواهش کردم از دی‌ماه 1396تا دی 1395به عقب برگردند؛ رسانه‌های رسمی که از خزانه جمهوری اسلامی تغذیه می‌شوند را پایش کنند.

این رسانه‌ها فقط مطالبه‌گری را افزایش داده‌اند.» جنجال‌سازی بر سر لوایح مرتبط با سرنوشت تعلیق ایران در فهرست سیاه کشورهای گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF، اخبار غیردقیق واگذاری مجوز صید در آب‌های عمان و خلیج‌فارس به چین، واگذاری مدیریت بندر چابهار به هند و تیترهایی همچون گم شدن نه میلیارد دلار ارز چهارهزار و 200تومانی از سوی برخی رسانه‌ها سم مهلک امنیت روانی مردم است. بخشی از تصمیم شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی برای ایجاد ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور ناظر به جلوگیری از همین اشتباه‌های رسانه‌ای، دروغ‌پردازی‌ها و التهاب‌آفرینی‌ها در افکار عمومی در دوره تحریم‌های کشور است. روحانی در حکمش برای رحمانی‌فضلی تصریح کرده: «طبق مصوبه شورای‌عالی تمامی مسئولان و اعضای قوای سه‌گانه، ائمه جمعه، کارکنان نهادهای رسمی کشوری و لشکری و کلیه رسانه‌های کشور موظف به هماهنگی، همکاری و اجرای تصمیمات ابلاغی ستاد هستند.» تریبون‌های نمازجمعه ‌احتمالا در هفته‌های آتی تبعیت‌پذیری بیشتری از این تصمیم شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی و سازگاری بیشتر با آنان دارند.

نهادهای ملزم به تبعیت تبلیغاتی
روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور در پست‌های اخیر توییتری خود با اشاره به نکات حکم رئیس‌جمهور برای رحمانی‌فضلی، قوای سه‌گانه، ائمه جمعه، کارکنان نهادهای رسمی کشوری و لشکری و کلیه رسانه‌های کشور را موظف به هماهنگی، همکاری و اجرای تصمیمات ابلاغی ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور دانسته است. او تجارب یک دهه‌ای رحمانی‌فضلی در صدا و سیما و اشراف بر حساسیت‌های جامعه و جامعیت فعالیت‌های وزارت کشور را از جمله‌ علت‌های «اتفاق نظر مقامات عالی‌رتبه کشور» به این انتصاب خوانده است. این مشاور وزیر کشور جلوگیری از شایعه، افترا، تهمت و دروغ را جزو اهداف اصلی فعالیت چنین ستادی عنوان کرده است. جلوگیری از تحریک افکار عمومی توسط دشمن، ممانعت از آشوب ذهنی و ممانعت از درگیر شدن احساسات مردم با اخبار کذب و شایعات، حفظ آرامش فکری، ثبات و امنیت روانی جامعه و آرامش خاطر هموطنان نیز جزو اهداف و وظایف این ستاد برشمرده شده است.

یک تجربه تبلیغاتی از جنگ تحمیلی
ستاد تبلیغات جنگ زیرنظر مستقیم شورای‌عالی دفاع، در همان روزهای آغازین جنگ در سال 1359شروع به فعالیت کرد. خبرگزاری پارس وقت (ایرنا) به سرپرستی کمال خرازی پیشقدم در همکاری و هماهنگی راه‌اندازی چنین ستادی می‌شود و جلسات آن با حضور معاونت سیاسی و امور بین‌الملل سازمان صدا و سیما، ریاست خبرگزاری جمهوری اسلامی، یکی از معاونان وزارت امور خارجه، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و افراد حقیقی به‌عنوان اعضا برگزار می‌شود. سپاه، ارتش، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه قم و جهاد سازندگی نمایندگانی در این ستاد داشتند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 9 مهر97، شماره: 32347


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
0
0
ممنون از اینکه برای آروم نگه داشتن فضای کشور اقداماتی رو انجام میدین ولی بهتر نیس خوده مسیله رو حل کنیم؟
ح.ن76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین