پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۲۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱
حضور در فضاهای شهری یکی از موارد رسیدن به حقوق مدنی ، اساسی ، سیاسی و اجتماعی هر انسانی است، پس غفلت از حقوق قانونی معلولان و مناسب ساز نبودن فضاهای شهری و دسترسی باعث محروم شدن ، انزوا، محصور شدن و خروج از چرخه های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.

شعارسال: متاسفانه جامعه به گونه ای تکوین و تشکیل یافته که زمینه های زیادی را برای بی عدالتی درباره معلولان فراهم ساخته . کافی است به فضاهای شهری با دید یک معلول نگاهی بیندازیم ، گویی انسانهای معلول حق ورود به اجتماع و استفاده از امکانات و فضاهای شهری را ندارند ، یعنی فضاهای شهری به نحوی است که معلولان را از خود دفع می کند زیرا جامعه هنوز از نیازهای معلولان بی اطلاع و فاقد تخصص و آگاهی است .

باید جامعه آگاه شود که معضل عدم حضور معلولان ، جامعه و ساختارهاست نه معلولان زیرا نگرشها و وجود موانع در فضاهای شهری و دیدگاه های مردم عملا منشاء ایجاد محرومیت معلولان هستند.

حضور در فضاهای شهری یکی از موارد رسیدن به حقوق مدنی ، اساسی ، سیاسی و اجتماعی هر انسانی است، پس غفلت از حقوق قانونی معلولان و مناسب ساز نبودن فضاهای شهری و دسترسی باعث محروم شدن ، انزوا، محصور شدن و خروج از چرخه های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی خواهد شد .

لازم است جامعه بداند که اساس حقوق مدنی ، عدالت اجتماعی است ، زیرا حقوق مدنی بر حقوقی مانند ، دسترسی ، فضاها ، حمل و نقل و غیره تمرکز می کند. وبیشترین حقوق قانونی افراد دارای معلولیت بر استقلال فردی آنها تمرکز دارد و سعی می کند که جامعه ، معلولیت را شکلی نرمال از زندگی بداند نه نوعی انحراف از معیارها .

حالا سوال اینجا است که آیا محیط شهر شما برای معلولان در دسترس است ؟

با وجود قوانین شهرسازی و معماری و قوانین بین المللی(کنوانسیون) و قوانین حمایتی در رابطه با معلولان ، آیا مناسب سازی محیط یک حق محسوب می شود یا با دیدی اخلاقی و ترحمی به آن می پردازیم ؟

آیا شهر شما شهری است مطلوب؟

شهر مطلوب شهری است که انسان گرا باشد ،یعنی تمام اعضاء جامعه بتوانند آزادانه به امکانات دسترسی داشته باشند و بتوانند در راستای استقلال فردی قدم بردارند و به فردی مستقل تبدیل شوند. اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی از نیازهای معلولان در فضاهای شهری و حرکت به سوی شهرسازی ماشین محوری، شهری خواهیم داشت نامطلوب و غیر قابل استفاده برای معلولان

آیا نقض حقوق قانونی افراد دارای معلولیت و بی بهره کردن و محصور کردن این انسانها ، جرم است ؟

توصیه جامعه معلولان به مسئولان ، معلولان باید در تعیین سرنوشت ، شناسایی ، راه حل و رفع مشکلات خودشان ، باید در کلیه امورات دخالت و خودشان تصمیم گیرنده باشند

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت انجمن نابینایان و کم بینایان شهرستان بانه، تاریخ انتشار: 4فروردین1397، کدخبر:- : www.blindngo.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
0
0
وقتی برای سوار شدن تو اتوبوس باید انقد خم شن تا دستشون به کف برسه و پل باز کنن....


س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین