پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۸۵۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸
مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سال گذشته 1600کودک بی‌سرپرست به فرزندخواندگی واگذار شده‌اند، گفت: 100نفر از این بچه‌ها به زنان و دختران مجرد واگذار شده‌اند.

شعار سال: محمد نفریه در نشست خبری که به‌مناسبت هفته جهانی کودک برگزار شد، درخصوص خانواده‌هایی که فرزندخوانده‌های خود را به بهزیستی بازمی‌گردانند، گفت: سختگیری‌هایی که بهزیستی در زمان واگذاری فرزندان به خانواده‌های متقاضی انجام می‌دهد به این دلیل است که مطمئن شود تا خانواده متقاضی اینقدر قوام دارد که می‌تواند فرزندی که از بهزیستی به فرزندخواندگی می‌گیرد را نگهداری کند، با وجود این برخی از خانواده‌ها به‌دلیل مشکلاتی که برایشان به‌وجود می‌آید یا بیماری‌ای که فرزندخوانده بعد از سال‌ها دچارش می‌شود و یا فوت سرپرست خانوار، حاضر به نگهداری از فرزندخوانده خود نیستند و این فرزندان را به بهزیستی باز می‌گردانند اما تعداد این خانواده‌ها بسیار انگشت‌شمار است.
به گفته نفریه 8500فرزند بی‌سرپرست و بدسرپرست در 640مرکز تحت پوشش بهزیستی نگهداری می‌شوند که 600مرکز غیردولتی و توسط خیریه‌ها اداره می‌شوند. همچنین 34شیرخوارگاه نیز از یک هزار و 450کودک شیرخوار نگهداری می‌کنند و 15هزار و 700کودک نیز در خانواده‌ها نگهداری می‌شوند.
مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: 382کودک نیز در طرح امین موقت در بحث فرزندخواندگی به خانواده‌های متقاضی واگذار شده است. همچنین 648نفر از بچه‌هایی که به 18سال رسیده‌اند در مراکز سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند که این افراد پس از ترخیص از مراکز، مبلغ 18میلیون تومان کمک هزینه دریافت می‌کنند ضمن اینکه بیمه آتیه آنها نیز ادامه پیدا می‌کند. سازمان بهزیستی نیز هزینه تحصیلی این بچه‌ها را در تمام مقاطع حتی تا مقطع دکتری پرداخت می‌کند.

بیش از 70درصد کودکان کار و خیابان اتباع غیرمجاز هستند

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز در این نشست، گفت:‌ بیش از 95درصد کودکان کار و خیابان با والدین خود زندگی می‌کنند، همچنین 70درصد این کودکان از اتباع بیگانه هستند که عمدتا به‌صورت غیرمجاز در کشور زندگی می‌کنند.
حبیب‌الله مسعودی‌فرید در پاسخ به پرسش همشهری درخصوص جمع‌آوری کودکان کار و خیابان و علت عدم‌موفقیت این طرح در سال‌های گذشته گفت: متأسفانه آیین‌نامه مربوط به ساماندهی این کودکان که وظایف هر دستگاه را به‌روشنی بیان کرده است، اجرایی نمی‌شود. به‌عنوان مثال اگرچه براساس این آیین‌نامه شهرداری‌های سراسر کشور باید محل نگهداری و تجهیزات مورد نیاز برای این کودکان را تهیه کنند اما در واقع این اتفاق نمی‌افتد و شهرداری تهران به‌عنوان فعال‌ترین شهرداری در کل کشور در عرصه اجتماعی فعالیت می‌کند اما باز هم اقدامات لازم در این خصوص انجام نمی‌شود.

او با اشاره به کم‌کاری اداره اتباع بیگانه نیز گفت:‌ در تهران 70درصد بچه‌های کار و خیابان غیرایرانی و عمدتا غیرمجاز هستند. سال گذشته 3هزار کودک‌ از سطح خیابان‌ها جمع‌آوری شدند که 98درصد آنها را اتباع بیگانه تشکیل می‌دادند که اتفاقا دارای خانواده بودند و بعد از جمع‌آوری خانواده‌ها به‌دنبال فرزندان خود آمده و آنها را از بهزیستی تحویل گرفتند.
مسعودی‌فرید درخصوص نگهداری این بچه‌ها در مراکز شبانه‌روزی نیز گفت: سال گذشته شاید کمتر از 10نفر از این بچه‌ها به مراکز شبانه‌روزی سپرده و مابقی تحویل خانواده‌ها شدند. نظر ما این بود اگر این بچه‌ها جزو بچه‌های غیرمجاز هستند باید تکلیف غیرمجاز بودن آنها و خانواده‌هایشان مشخص شود. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: الان مهم‌ترین بازیگران در این عرصه بهزیستی، شهرداری‌ها، اداره اتباع بیگانه، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت هستند که براساس آیین‌نامه، خدمات بهداشتی و بیمه کردن این بچه‌ها را باید بر عهده داشته باشند. ما معتقدیم این بچه‌ها نباید سر چهارراه‌ها باشند و با کمک این دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد باید نقشه‌ای از محل حضور این بچه‌ها داشته باشیم و هر منطقه را با کمک یک سازمان تحت پوشش بگیریم.
به‌گفته وی، گاهی برخی از این خانواده‌ها اگر چه تحت پوشش قرار می‌گیرند و خدمات بهداشتی و درمانی و... را نیز دریافت می‌کنند اما باز هم کودکان خود را برای کار به چهارراه‌ها می‌فرستند که در این صورت برای همان بار اول حضانت فرزند از خانواده سلب می‌شود و فرزند به بهزیستی سپرده می‌شود.
مسعودی‌فرید تصریح کرد: ‌اکنون بالغ بر 85درصد بچه‌هایی که در مراکز شبه‌خانواده و شبانه‌روزی هستند سرپرست غیرمؤثر دارند که تعدادی از این بچه‌ها جزو کودکان کار و خیابان هستند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی درباره کودک‌آزاری در فلاورجان اصفهان نیز گفت: زمانی موضوع کودک‌آزاری بچه ۵ساله در فلاورجان اصفهان به اورژانس اجتماعی اطلاع داده شد که این کودک فوت کرده بود اما سازمان بهزیستی اقدامات قانونی برای برخورد با مسببان این اتفاق را در دست پیگیری دارد.
به‌گفته وی‌، اگر مداخلات بهنگام‌تری انجام می‌شد و اورژانس اجتماعی زودتر از این موضوع مطلع می‌شد شاید ما می‌توانستیم از مرگ این کودک پنج ساله جلوگیری کنیم.

پدران، بیشتر عاملان کودک‌آزاری هستند

رئیس اورژانس اجتماعی کشور نیز با اشاره به اینکه ۵۷درصد عاملان خشونت کودکان پدران هستند، گفت: درمجموع ۹۸.۵درصد آسیب‌های کودکان توسط اقوام و خویشاوندان انجام می‌شود. رضا جعفری گفت: ۵۰درصد کودک‌آزاری‌ها مربوط به کوتاهی و غفلت در حوزه آموزش کودکان، ۳۰درصد آزار جسمی و ۱۵درصد نیز آزار روانی و چهار درصد نیز جنسی بوده است.
او گفت: ۵۷درصد از عاملان خشونت پدران بوده‌اند و ۲۶درصد مادران، ۸.۵درصد نامادری یا ناپدری و ۱.۳درصد نیز مربوط به خواهران و برادران بوده است. جعفری با اشاره به اینکه ۹۸.۵درصد از آسیب‌ها توسط اقوام و خویشاوندان انجام می‌شود، گفت: تنها 1.5درصد از عاملان خشونت بیگانگان و افراد غریبه بوده‌اند. جعفری با تأکید بر اینکه ۵۲درصد از کودکان خشونت‌دیده دختران هستند، گفت: براساس آمارها ۴۸درصد نیز مربوط به پسران بوده است و علت اصلی خشونت ۵۱.۵درصد مربوط به اعتیاد به الکل و مواد‌ مخدر و هفت درصد نیز مربوط به اختلالات روانی و ۵.۱درصد بیکاری بوده است. وی با اشاره به اینکه ۱۶درصد از دلایل کودک‌آزاری مربوط به‌خود کودکان است، گفت: مشکلاتی مانند معلولیت و یا رفتارهای کودک باعث ایجاد خشونت علیه آنها می‌شود و همچنین ۸۵درصد از موارد خشونت نیز از سوی فرد آزارگر صورت می‌گیرد.
رئیس اورژانس اجتماعی کشور با تأکید بر اینکه در سال گذشته ۳۱درصد از موارد اورژانس اجتماعی مربوط به ‌خودکشی افراد زیر ۱۸سال بوده است، گفت: مداخلات کارشناسان باعث شده این موارد منجر به فوت نشود و درمجموع اورژانس اجتماعی توانست ۹۵درصد مانع از مرگ در خودکشی شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه هشمهری، تاریخ انتشار 12 مهر97، شماره: 32867


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
0
0
کاش سختگیریها در سپردن بچه ها به زنان مجرد کمتر بشه تا راحتتر و به تعداد بیشتری این اتفاق بیافته
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
0
0
خانم های مجرد هم میتونن بچه بگیرن؟خیلی جالبه و عالیه
ح.ن76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین