پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۲۲۰۶
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
چگونه می شود که خودرو ساز ژاپنی سودده و پولدار است و خودرو ساز ایرانی ورشکسته و بی پول!! چند روز قبل در خبرها خواندم که بدهی صنایع خودرو سازی به قطعه سازان داخلی، به مرز ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده و تعداد قابل توجهی از قطعه سازان تعطیل و نیمه تعطیل شده و بیش از ۱۵۰ هزار نفر از نیروی کار این واحدها تعلیق و یا تعدیل شده اند .
شعار سال : چند سال قبل به قصد تعویض خودرو به نمایندگی های فروش خودروسازان مختلف ژاپنی اعم از تویوتا، هوندا، نیسان،.. در خارج مراجعه کردم. جدا از احترام شاهانه و خم و راست شدن های متعدد، آنقدر شرایط خرید خودرو ساده، آسان و جذاب بود که دلم می خواست از هر نمایندگی دو الی سه عدد خودرو خریداری کنم!! هر چه چقدر من بیشتر ناز می کردم و شرایط می گذاشتم، فروشنده ها گزینه هایی جدید پیش روی من قرار میدادند! در نهایت از من می پرسیدند که دوست دارم هر ماه چقدر برای خرید خودرو هزینه کنم و من برای رد کردن پیشنهاد آنها، مبلغ بسیار پایینی را مطرح می کردم و با کمال تعجب آنها بازهم شرایط من را قبول می کردند!! ( حقیقتا دچار عذاب وجدان شدیدی شده بودم!!)

در ایران اوضاع کمی متفاوت است و این خودروسازان و فروشندگان خودرو هستند که بر مسند شاهی تکیه زده و شرایط فروش و قیمت را مشخص میکنند!! خریدار بینوا کل پول را ابتدا پرداخت کرده و پس از ماه ها انتظار، در بهترین شرایط خودروی بی کیفیتی را تحویل می گیرد!! بنظر می رسد که خودروسازان و دلالان در یک اتحاد استراتژیک با گرم کردن بازار خودرو و ایجاد قیمت های کاذب، در حال خالی کردن جیب مردم و فرستاندشان به دنیای باقی با خودروهای بی کیفیت و ناامن خود هستند !!

تا اینجای داستان را همگی میدانیم و نکته جدیدی در آن نیست. نکته ای که من به هیج عنوان متوجه آن نمی شوم این است که با این شرایط، چگونه می شود که خودرو ساز ژاپنی سودده و پولدار است و خودرو ساز ایرانی ورشکسته و بی پول!! چند روز قبل در خبرها خواندم که بدهی صنایع خودرو سازی به قطعه سازان داخلی، به مرز ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده و تعداد قابل توجهی از قطعه سازان تعطیل و نیمه تعطیل شده و بیش از ۱۵۰ هزار نفر از نیروی کار این واحدها تعلیق و یا تعدیل شده اند !!!!

یکی از دوستانم که سالها در یک خودرو ساز داخلی مشغول بکار بود، مطلب جالبی را برای من بیان کرد که چند سال قبل آنها قرارداد مشاوره ای را با یک شرکت ژاپنی امضاء کردند تا راه کارها و پیشنهاداتی توسط مشاور ژاپنی به آنها ارائه شود. در جلسه نهایی پس از ۴ ساعت ارایه جزئیات و آمارهای مختلف، پیشنهاد نهایی مشاور ژاپنی، تعطیلی کارخانه و کاشتن خیار و گوجه در زمین این خودروساز، برای داشتن بیشترین بهره وری بود !

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال گروه راهبردی سودنیوز
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین