شعار سال: در سه ماهه اول سال ۸۷ حدود ۴۰۰ میلیون دلار قطعه از چین برای مونتاژ خودروهای چینی وارد ایران شده است. این میزان در سال عددی بیش از یک و نیم میلیارد دلار میشود. بنظر میرسد این رقم افزایش هم پیدا کند، چرا که با قطع یا کاهش همکاری شرکتهای ایرانی با خودرو سازان اروپایی، شرکتهای خودروساز ایرانی یا مجبور هستند این قطعات را در ایران تولید کنند یا به سراغ شرکتهای چینی بروند. تجربه تحریمهای قبلی هستهای نشان میدهد شرکتهای خودرو سازی بیشتر روش دوم را انتخاب میکنند.
گزارش ارائه شده از سوی مرکز پژوهشهای مجلس نشان میدهد سهم خودروهای سواری چینی مونتاژ شده در ایران نسبت به کل تولید خودروهای سواری، در سه ماهه اول سال ۹۷ نزدیک به بیست درصد است. این بدان معنی است که از هر پنج خودرو ساخته شده در ایران یک خودرو چینی است. این رشد همزمان با ترک شرکتهای اروپایی از ایران، به دلیل تحریمهای هستهای آمریکا رخ داده است. شرکتهای چینی اکثرا بازار مهمی در آمریکا ندارند و با ترس کمتری در ایران کار میکنند.شرکتهای خودروسازی اروپایی ملزم به ساخت داخل حداقل پنجاه درصدی در ایران شدهاند حال آنکه شرکتهای چینی با داخلیسازی بسیار کمتری خودرو تولید میکنند و بهسختی حاضر به داخلیسازی قطعات در ایران هستند.در میان شرکتهای چینی، سهم داخلیسازی شرکت «دانگفنگ» بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است و باقی شرکتهای چینی از حداکثر ۳۰ درصد قطعات ساخته شده در ایران استفاده میکنند.
پس از برجام و با ورود شرکتهای اروپایی به ایران و سرمایهگذاری این شرکتها برای ساخت قطعات خود در ایران فشار به خودروسازان چینی برای افزایش داخلیسازی افزایش یافته بود اما حالا با خروج شرکتهای اروپایی به دلیل ترس از تحریمهای آمریکا، شرکتهای چینی با خیال راحتتری میتوانند به مونتاژ خودروهای خود در ایران بپردازند.چینیها در خودروهای مونتاژ شده خود در ایران، اکثرا از قطعاتی مانند تایر، باتری و صندلی به عنوان قطعات ایرانی استفاده میکنند و باقی قطعات وارداتی از چین هستند.طدو شرکت ایران خودرو و سایپا هم به سمت همکاری بیشتر با شرکتهای چینی رفتهاند. این دو شرکت سعی میکنند جای خالی پژو-سیتروئن که در حال سرمایهگذاری برای تولید ۲۰۰ هزار خودرو در این دو شرکت بودند را با شرکتهای چینی پر کنند. فعالیت شرکت رنو هم با وجود اینکه از ایران خارج نشده اما کاهش یافته است و برای همین ایران خودرو و سایپا میخواهند این کاهش را با محصولات چینی جبران کنند.
شرکتهای خودرو ساز ایرانی در نبود امکان همکاری با شرکتهای اروپایی برای توسعه محصولات جدید خود، به سراغ شرکتهای چینی رفتهاند. ایران خودرو در حال توسعه پلت فرم جدیدی با کمک شرکتهای آلمانی، اتریشی و ایتالیایی است اما شرکت سایپا با کمک شرکتهای چینی مانند برلیانس، پلت فرم جدید خود را توسعه داده است. اولین محصول روی این پلت فرم، خودرویی با نام رهام است.حالا احتمال دارد با سختتر شدن کار با شرکتهای اروپایی ایران خودرو هم روش مشابهی برای توسعه محصولاتش انتخاب کند و به سمت شرکتهای چینی برود. خودروهای اروپایی تولید در ایران برای ۳۰ سال پیش هست و با کمترین آپشن ها برای همین تایر و صندلی تودوزی و... ۵۰ درصد قطعات آن ها را تشکیل میدهد که میشود ۵۰ درصد داخلی سازی. ولی خودروهی چینی حجم وسیعی از قطعات مکانیکی و الکترونی و الکتریکی در آن ها استفاده میشود که هیچکدام امکان تولید داخلی را با وضع کنونی نمیشود متصور شد مثلا خودروی ژاپنی سوزوگی گرندویتارا هم در همین وضعیت هست.
جدیدترین خودروی اروپایی ایران تندرها هستند که برای ۲۰۰۴ میلادی است که آن هم ارزان قیمت ترین خودروی اروپا محسوب میشود.پلتفرم خودروهای چینی بر اساس پلترفم های جدیدتری نسبت به خودروهای مانند سمند و ۴۰۵ هستند (۱۹۸۷ میلادی) مثلا byd s7 براساس پلتفرم لکسوس rx350 توسعه یافته که در ایران یکی از مدرنترین ها است بنابراین حتی هنگامی که امریکا از برجام خارج نشده بود بازار به سوی سیطره خودروهای چینی پیش میرفت چون انبوهی از آپشن ها را با قیمت کمتر از نصف اروپایی ها ارائه میدهند مثلا فولکس پاسات پایه ۲۵۰ میلیون عرضه میشد ولی بی وای دی اس۶ با قیمت ۹۵ میلیون که از نظر امکانات حتی نمونه چینی با گیربکس دوکلاچه بالاتر است.
"یطره دوباره چین بر صنعت خودروی ایران؟" چطور؟ براتون مهمه؟ غربیا که خودشون نمی خوان یا نمی تونن بیان. امید داشتید شرقیا هم نیان تا در تولید خودرو بحران ایجاد کنید، ولی چینیا با فراغ بال اومدن. فکر می کنید مردم خیلی حسرت برندهایی رو می خورن که تو ایران نمیان یا اگر بیان هم دست اکثریت مردم بهشون نمی رسه؟ یا این تیتر رو زدید که مردم افسوس بخورند؟ حالا که غرب با ما این رفتار رو میکنه ما هم چینی می خریم و سوار می شیم. بود و نبود اروپا و امریکا تاثیری نخواهد داشت. ایرانی ها زمانی که تحت سیطره بیگانه ها نباشن بالاخره راه درست رو پیدا خواهند کرد. جمهوری اسلامی هر چقدر هم بد و دزد باشه اما باز بهتر از کشوری مثل کره جنوبی هست که مثل خمیر توی دست ترامپه و باید دائما چشمش به رفتار دولت امریکا باشه. ایرانی ها بالاخره راه مبارزه با دلار چند هزار تومنی رو کشف میکنن و انوقت دیگه هیچ کشوری نمیتونه تحریمشون کنه. 50 سال فرصت داشتن تا بلطف انحصاری بودن بازار خودرو در ایران بخاطر نظام تعرفه های گمرکی حسابی خودشون رو آبدیده و مجهز کنند اما بدلیل مدیریت دله دزدها بر صنایع ایران از وزیر گرفته تا یک رئیس خط مونتاژ ساده امروز برای زنده موندنشون یا باید آویزون پژو و رنو باشند یا گدای چین!!جالبه هشتاد درصد این چینی ها که تو ایرانند 15 سال نمیشه که شروع به خودروسازی کردند
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری ساعت 24 تاریخ انتشار 3 مهر 97، کدمطلب: 389241، www.saat24.news