شعار سال: سال هاست که قرار است پراید از گردونه تولید سایپایی ها خارح شده و دیگر محصولات تولیدی این شرکت جایگزین این خودروی کره ای داخلی ساز شده شود ، اما به دلایل مختلف که یکی ازآن ها بازار بسیار خوب این خودرو است تولید کننده آن با تغییرات متعددبر روی پلت فرم این خودرو، خودروی پراید را به یکی از محصولات تولید داخلی مبدل کرده است که حتی با حکم خروج از خط تولید هم باز برخی از مدل های آن اجازه تولید و عرضه دارند .
در همین حال تا کنون محصولات دیگری که قرار بود با نام جایگزین پراید به خط تولید آیند، روال تولید و توقف تولید خود را طی کرده و با بازار ایران خداحافظی هم کرده اند اما پراید همچنان صدرنشین تولید سایپایی ها است .
با همه این احوال اما بنا به وعده های مکرری که مهدی جمالی مدیرعامل اسبق سایپا داده بود و قاسم جهرودی مدیرعامل سابق این خودروساز نیز به آن تاکید کرده بود پایان سال ۹۷ سال خداحافظی با پرایدی بود که حتی نمی توانست 85 استاندارد مورد نظر سازمان استاندارد را پاس کند اما خبرهای جدید حکایت از تغییر موضع در مجموعه سایپا دارد که پراید را بیش از همیشه به سبد محصولات این خودروساز باز می گرداند .
طبق جدیدترین اطلاعیه ای که سایپایی ها به نمایندگی های خود ارسال کرده اند ، این شرکت بعد از خروج رنو از ایران و عدم تامین قطعات تولید ساندرو رسما به خریداران ساندرو اعلام کرده است که به جای ساندرو و تندر ۹۰ ، می توانند از محصولات خانواده پراید استفاده کنند.
اطلاعیه ای که قابل تامل است و مشخص نیست این خودروسازی بر چه اساس دو خودروی اروپایی خود را با خودروی پراید مقایسه وخواهان جایگزینی انها توسط خریداران شده است گو این که قطعا خریداران می توانستند در زمان خرید از همان خانواده خرید کنند.
شرکت سایپا در بخشنامه خود به نمایندگیها اعلام کرد مشتریانی که ساندرو و تندر۹۰ ثبتنام کردهاند، میتوانند محصولات خانواده پراید یا تیبا را بهجای خودروی ثبتنامی خود تحویل بگیرند.
در بخشنامه سایپا به نمایندگیهای فروش آمده است:«احتراماً ضمن پوزش از مشتریان بهجهت تأخیر پیشآمده در ایفای تعهدات انواع محصولات رنو شرکت پارس خودرو بهاطلاع میرساند: مشتریان محترم میتوانند در صورت تمایل نسبت به انتخاب یکی از دو روش پیشنهادی زیر اقدام کنند.
۱. انتظار مشتریان محترم تا رفع مشکل تولید محصولات رنو با شرایط ذیل:
الف ــ قیمت محصولات بهقیمت زمان تحویل مشتری طبق قرارداد محاسبه خواهد شد
ب ــ سود مشارکت و تأخیر طبق قرارداد بهمیزان ۲۷ درصد (۱۵ درصد سود مشارکت) ادامه خواهد یافت.
پیشنهاد اول برای مشتریانی که قصد تبدیل خودرو دارند:
جایگزینی تعهدات رنو با محصولات X۱۰۰ (سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۵۱) و X۲۰۰ (تیبا، تیبادو، ساینا) با سود مشارکت و تأخیر بهمیزان ۲۷ درصد طبق قرارداد به یکی از روشهای ذیل:
الف) تعهدات انواع ساندرو و استپوی به دو دستگاه خودرو یک دستگاه X۱۰۰ و یک دستگاه X۲۰۰ که یک دستگاه با موعد تحول بهمن ۹۷ به بعد با قیمت زمان تحویل محصول رنوی مشتری و یک دستگاه با زمان تحویل آذر ۹۸ بهقیمت روز شرکت.
ب) تعهدات تندرو به یک دستگاه خودرو X۱۰۰ (سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۵۱ و X۲۰۰ (تیبا، تیبا دو، ساینا) با موعد تحویل بهمن ۹۷ به بعد با قیمت زمان تحویل محصول رنوی مشتری.»
البته این روال مسوبق به سابقه است و چندی پیش سایپایی ها به خریداران کوییک اعلام کردند که ساینا بگیرند.
در آن اطلاعیه هم آمده بود که « براساس تصمیم جدید شرکت سایپا به نمایندگیهای فروش آن دسته از مشتریانی که اقدام به خرید کوئیک کردهاند میتوانند ساینا اتوماتیک تحویل گرفته و آن دسته از مشتریانی که تیبا دوگانه سوز ثبت نام کرده اند باید تیبا دریافت کنند.»
در دعوت نامه تعهدات نقدی شهریورماه خودروهای ۱۳۱، ساینا، سراتو،کوئیک و تیبا دوگانه سوز ویژه مشتری آمده است:« نمایندگی ها کلیه اطلاعات مندرج در دعوت نامه را با سوابق موجود مشتری در نمایندگی مطابقت و در صورت رویت هر گونه ایراد مراتب را ظرف مدت 24 ساعت از طریق اتوماسیون اداری، به اداره عملیات فروش، ارسال نمایند.
لازم است مفاد دعوت نامهها با یک نسخه از دعوت نامهها را به منظور مستند سازی از طریق پست پیشتاز و در صورت عدم حصول نتیجه از هر طریق ممکن، به اطلاع مشتریان رسانده و مراتب را در پرونده آن ها ثبت نمایند.
تذکر: در صورت موجود نبودن دعوت نامه مشتری یا مشتریان مشمول این بخشنامه در سایت مذکور ضروری است در اسرع وقت مشخصات ثبت نام مربوطه شامل پذیرش، نام و نام خانوادگی مشتری، جهت بررسی وصدور دعوت نامه از طریق اتوماسیون اداری یک برنامه ریزی فروش، ارسال گردد.»
این روال اگر چه هنوز از سوی دیگر رقیب جاده مخصوص اعلام نشده است اما بعید نیست که با توجه به اشتراک همکار اروپایی از چندی دیگرشاهد اطلاعیه های ایران خودرو برای تحویل گیری خودروهای دیگر به جای خودروهای مشترک با رنو و پژو باشیم . البته تفاوت ایران خودرو وسایپا تفاوت سبد محصولات آن هاست که آبی پوشان سبد محصولات مختلف تری دارند و مشتریان آنها با دست بازتری خودروی جایگزین تحویل خواهند گرفت .
البته هنوز این سوال باقی است که چرا سایپایی ها تنها در طرح های جایگزینی خود به سراغ خانواده تیبا و پراید می روند و از محصولات مشترک با چینی های خود استفاده نمی کنند که می تواند بازار بهتری را برای این تولیدات جدید ایجاد کند .موضوعی که شبهه خداحافظی چینی ها از خطوط تولیدی ایران را بیشتر کرده و زمزمه های ترک ایران چشم بادامی ها را پر رنگ تر از قبل می کند .
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خودرونگاران، تاریخ انتشار 20 آبان 97، کد مطلب: 452452،www.khodronegaran.ir