پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۶۸۸۰
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۷
خبر رسید که از سال آینده خودروی پراید شماره گذاری نمی شود. داستان توقف شماره گذاری برخی خودروها اما به سال ۸۷ بازمی گردد. در آن زمان پلیس راهور اعلام کرد خودروی پراید و روآ تولید نمی شود اما ایران خودرو و سایپا این موضوع را تکذیب کردند. تا اینجای کار در طول ۱۲ سال گذشته زور خودروسازان به پلیس راهور و ناجا چربیده اما به قول معروف این تو بمیری از آن تو بمیری ها نیست.

شعار سال: سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا در مورد شماره گذاری پراید اظهار کرد:«شماره گذاری پراید از سال آینده با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت متوقف می شود.» وی افزود:«باتوجه به این که خودروی پراید آزمایش های ایمنی را پشت سر نگذاشته به همین جهت پس از ۱۲ سال تذکر به شرکت تولیدکننده از سال ۹۹ با هماهنگی وزارت صمت این خودرو شماره گذاری نمی شود.» اولین پراید در سال ۱۹۸۸ در شرکت فورد آمریکا تولید شد که پس از یک سال به دلیل غیراستاندارد بودن، خط تولید آن به کره فروخته شد. آنها نیز دو سال پس از تولید باز هم به دلیل غیراستاندارد بودن این خودرو، خط تولیدش را به ایران فروختند اما متاسفانه شاهدیم خودرویی که در کشورهای آمریکا و کره فقط سه سال تولیدشده، در کشور ما به رغم تمام اظهارات کارشناسی در غیراستاندارد بودن این خودرو بیش از ۲۵ سال است که تولید می شود و تولیدکننده قصد توقف تولید آن را نیز ندارد.

چالش مانکن پراید

چند وقت پیش چالشی با عنوان چالش مانکن مد شده بود که عکس پراید در طول ۲۰ سال گذشته منتشر شد و هیچ تغییری نکرده بود. پراید در ایران یک جوان ۲۶ ساله است که از نظر ظاهری تقریبا ثابت مانده و تغییری نداشته است؛ به گفته برخی کارشناسان امنیت این خودرو تا حدی افزایش یافته اما آمار تصادفات و کشته های جاده ای برخلاف امنیت اعلام شده این خودرو است.

هرچند احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان معتقد است پراید جزو خودروهای پرتیراژ کشور است و آمار تصادفات و کشته های آن باید با کشته ها و تصادفات یک خودروی پرتیراژ دیگر مقایسه شود.

وی می گوید: به عنوان مثال تیراژ خودروی پراید وقتی پنج میلیون است نباید آمار تصادفات آن با خودرویی که تیراژ یک میلیون دستگاهی دارد مقایسه شود. نعمت بخش در مورد اظهارنظر ناجا مبنی بر این که پراید را از سال ۹۹ شماره گذاری نمی کند می گوید: سازمان ملی استاندارد مسوول تشخیص کیفیت خودرو در کشور است و وقتی خودروساز مجوز استاندارد و محیط زیست را دارد باید نسبت به شماره گذاری آن اقدام کند. البته ما از حذف پراید استقبال می کنیم و همین موضوع باعث می شود تا این خودروی زیان ده از چرخه تولید حذف نشود.

آثار احتمالی توقف تولید پراید

سایپا برنده اصلی: با توقف تولید پراید با قیمت حدود ۴۵ میلیون تومان، ارزان ترین خودروی سواری در کشور تیبا خواهد بود که اکنون حدود ۱۰ میلیون تومان گران تر از پراید فروخته می شود. این در حالی است که تیبا هم خودروی ایمن و به روز محسوب نمی شود و همان ایراداتی که به پراید گرفته می شود، این خودرو هم دارد. با این حال، چون تیبا هم محصول سایپا است، این شرکت از حذف پراید ضرر چندانی نخواهد کرد زیرا محصولات ایران خودرو با قیمت های بالای ۸۰ میلیون تومان، از لحاظ قیمت قدرت رقابت با تیبا را ندارند.

گران شدن خودروهای دست دوم: حذف پراید ۴۵ میلیون تومانی موجب افزایش تقاضا برای محصولات دست دوم در همین محدوده قیمتی خواهد شد؛ یعنی افرادی که با ۴۵میلیون تومان می توانستند یک خودروی نو (پراید) خریداری کنند، از این پس باید با این پول یک سمند، پژو یا تیبای دست دوم سوار شوند.

مردم بازنده اصلی: مهم ترین اثر حذف پراید با توجه به وضعیت صنعت خودروی ایران که در سال های اخیر هیچ حرکتی برای تولید خودروهای ارزان قیمت از خود نشان نداده، کاهش قدرت خرید مردم خواهد بود. قطعا جلوگیری از تولید خودروی غیرایمن پراید، اقدام اساسی نهادهای نظارتی است، اما کوتاهی صنعت خودرو در عدم تولید محصولی در محدوده قیمتی سایپا، به زیان مردم خواهد بود.

از سوی دیگر وضعیت فعلی به گونه ای پیش رفته است که بسیاری از مردم توانایی خرید همین پراید ارزان قیمت را ندارند و عملا دسترسی به بسیاری از محصولات ایران خودرو و سایپا برایشان به عملی ناممکن تبدیل شده است!

حالا حذف پراید از چرخه تولید سایپا و به طور کلی صنعت خودروسازی کشورمان، طبیعتا اثر تورمی قابل توجهی بر بازار خواهد داشت و تقاضای فعلی به محصولات دیگر از جمله تیبا و ساینا و پژو ۴۰۵ منتقل خواهد شد!

تغییر ظاهری احتمالی: به نظر می رسد که این بار نیز سایپا با تغییرات ظاهری و اضافه کردن بعضی از آپشن ها به این خودرو نظر ارگان های نظارتی را جلب خواهد کرد و تا سال ها بعد به تولید این خودرو ادامه خواهد داد!

پراید را فراموش کنید

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان به جام جم گفت: مسوول اصلی تولید شدن یا نشدن یک خودرو سازمان ملی استاندارد است و اگر خودرویی دارای تاییدیه استاندارد و سازمان محیط زیست باشد باید شماره گذاری شود.

نعمت بخش با اشاره به این که ارزان ترین خودروی کشور پراید است ادامه داد: برخی جوانان اشتیاق سرعت دارند و گاهی با سرعت های غیرمجاز حرکت می کنند که منجر به تصادف می شود. از پلیس راهور در این زمینه می خواهیم با حضور فیزیکی یا با نصب تجهیزات امنیت را در جاده های ایران برقرار کند.

دبیر انجمن خودروسازان با بیان این که تولید خودروی جدید نیازمند سرمایه گذاری است گفت: طراحی و تولید یک پلتفرم، چند صد میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد و شرایط تحریمی هم وضعیت را کمی سخت تر کرده اما با این حال خودروسازان کشور ساکت ننشستند و خودروهایی در کلاس پراید با امنیت بهتر تولید کردند که تیبا یکی از آنهاست. ما پراید را فراموش می کنیم و شما هم بهتر است همین کار را کنید. اگر سازمان ملی استاندارد بخواهد پراید را کنار بگذارد تیبا جایگزین خواهد شد. البته باید توجه داشت با توجه به استانداردهای اروپایی خودرویی کمتر از ۴۵ میلیون تومان نمی توان تولید کرد. این مقام صنفی تاکید کرد: انجمن تولیدکنندگان خودرو مخالف واردات خودرو نیست و حاضریم حتی تعرفه خودرو را نیز از ۵۰ درصد به ۲۵ درصد کاهش دهند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت magiran، تاریخ 20 مرداد 98، کد مطلب: 3941638: www.magiran.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین