پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۱۳۸
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳
این طرح که به میزان 6 میلیارد دلار معادل 1.2 برابر قرارداد توتال صرفه‌جویی ارزی دارد قرار است روی خودروهای ساینا، کوئیک و تیبا نصب شود
شعارسال: این طرح که به میزان 6 میلیارد دلار معادل 1.2 برابر قرارداد توتال صرفه‌جویی ارزی دارد قرار است روی خودروهای ساینا، کوئیک و تیبا نصب شود

نخستین موتور سه سیلندر ایرانی که سه صفت کم مصرف، پرقدرت و یورو6 را یدک می‌کشد روز گذشته رونمایی شد؛ پروژه‌ای که به اعتقاد معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری بعید بود پیاده‌سازی شود. اما این طرح که به میزان 6 میلیارد دلار معادل 1.2 برابر قرارداد توتال صرفه‌جویی ارزی دارد قرار است روی خودروهای ساینا، کوئیک و تیبا نصب شود. این موتور از یکسال پیش با همکاری مرکز تحقیقات AVL اتریش در حال ساخت است. از این رو بنا شده کارخانه تولید انبوه این موتور در قزوین ساخته شود. با این تفاسیر تا 2 سال آینده موتور سه سیلندر سایپا به تولید انبوه می‌رسد.

* برجام همه کار کرد

روز گذشته در مراسم رونمایی از خانواده موتور سه سیلندر ملی، محمدرضا نعمت‌زاده معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پروژه‌های صنعتی که این روزها به بار نشسته، به خاطر برجام است. امروز بخش خصوصی هیچ مانعی برای تعامل با شرکت‌های خارجی ندارد. برخی مدام می‌پرسند برجام چه عایدی برای ما داشت، من در پاسخ می‌گویم برجام همه کار کرد. وی با تأکید بر اینکه از مسئولان ایران خودرو و سایپا درخواست می‌کنم توجه جدی را به بحث توسعه محصول داشته باشند، گفت: توجه به تحقیق، توسعه و نوآوری در صنعت خودرو که بیش از 15 درصد صنعت کشور را تشکیل می‌دهد، امری ضروری است. نعمت‌زاده با تأکید بر اینکه عمر یک خودرو یا پلتفرم جدید 6 تا 7 سال است، ادامه داد: چرا خودروسازان 30 ماه را صرف تست موتور می‌کنند. این موضوع باید کاهش پیدا کند. وی با بیان اینکه لزومی ندارد از اول راه شروع کنیم، تصریح کرد: با استفاده از تکنولوژی‌های روز می‌توانیم روند توسعه صنعت خودرو را بیش از پیش به وجود آوریم.

* کار تولید در ایران سخت است

همچنین سورنا ستاری فر معاون علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه همه می‌دانید کار تولید در ایران سخت است، گفت: فعالیت تولیدی به دلیل حمایت نکردن بانک‌ها و با شرایط مالی کشور نمی‌تواند موفق باشد.وی بر لزوم تولید خودروهای هوشمند و موتورهای کم مصرف تأکید کرد و اظهار داشت: فکر نمی‌کردم سایپا بتواند نخستین موتور کم مصرف کشور را تولید کند بخصوص در شرایطی که ما در تحریم به سر می‌بردیم.

* 7سال تأخیر در اجرای قانون

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم در مراسم رونمایی از نخستین موتور کم مصرف کشور گفت:قرار بود سال٨٦ خودروهای داخلی یورو٤ شوند، اما متأسفانه این اتفاق تا سال٩٣ به تأخیر افتاد ؛این تأخیر به منزله نادیده گرفتن قانون در دولت گذشته است.ما 6 میلیون و 800 هزار خودرو در سطح شهر داریم که مشکل کیفیت و آلایندگی دارند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه وزارت نفت هم باید همپا با خودروسازان طرح‌های کیفی‌سازی بنزین را دنبال کند، تصریح کرد: پالایشگاه‌ها باید به سمت بنزین یورو ٥ بروند.ما هنوز از وزارت نفت در مورد بنزین‌ها رضایت نداریم.وی ادامه داد: اگر وزارت نفت وظایف خود را بدرستی انجام ندهد نمی‌توان میزان آلایندگی هوای کشور را کم کرد.بدین جهت ما به غیر از بازدید از خطوط تولید خودرو مرتباً در حال بازرسی جایگاه‌های سوخت هستیم.

* تولید «تیبا»ی برقی کلید خورد

مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا هم گفت: موتوری که رونمایی شده، بخشی از تولیدات مگا پلتفرم است. خانواده موتور ملی سه سیلندر شامل 4 موتور با توان‌های مختلف است که برای ساخت آن قرارداد انتقال فناوری با برترین شرکت دنیا در زمینه طراحی و توسعه قوای محرکه بسته شد.با مصوبه شورای عالی اقتصاد 328 میلیون دلار از محل یارانه کاهش مصرف سوخت به طرح موتور سه سیلندر اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: در قرارداد با سیتروئن در لحظات آخر وزیر صنعت، معدن و تجارت روی موتور جدید تأکید کرد که بزودی با سرمایه‌گذاری مشترک با این مجموعه به تولید موتور می‌رسیم.

جمالی با بیان اینکه بیش از یکسال قبل رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت علمی رئیس جمهوری بر تولید خودرو برقی تأکید داشتند، گفت: خوشبختانه در این فاصله تیبای برقی تولید و در حال تست نمونه اولیه است و بزودی این خودرو وارد بازار می‌شود.بعد از تیبا دو خودرو sp0 و sp100 را هم وارد بازار خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه آمادگی داریم هر ساله دو محصول جدید را به بازار عرضه کنیم، گفت: البته توسعه محصول نیاز به سرمایه گذاری‌های جدید دارد. به همین دلیل نیازمند تأمین سرمایه ارزان قیمت برای توسعه فعالیت‌های خود هستیم.

جمالی درباره زمان توقف تولید پراید، اظهار کرد: قطعاً پراید از رده تولید خارج خواهد شد، اما ما به‌دنبال آن هستیم که به‌دلیل وابستگی اقتصاد و درآمد بخشی از خانواده‌های کم درآمد کشور به این خودرو، به گونه‌ای این خودرو را از رده تولید خارج کنیم که آسیبی به قشرهای کم درآمدی وارد نشود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 5، تاریخ انتشار: 2 مرداد 1396، شماره: 6550 .

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین