پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۶۳۰۷۰
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
رئیس تازه نفس بانک مرکزی چندی قبل با صریح ترین و غیرقابل تفسیرترین لحن ممکن اعلام کرد که اراده ای برای مهار رشد پول وجود ندارد؛ حال آن که قاعدتاً او به عنوان کسی که قانوناً مسئول مستقیم ادارۀ امور پولی کشور است، نباید برای انجام وظیفۀ خود منتظر ارادۀ دیگران باشد.
شعار سال : رئیس تازه نفس بانک مرکزی چندی قبل با صریح ترین و غیرقابل تفسیرترین لحن ممکن اعلام کرد که اراده ای برای مهار رشد پول وجود ندارد؛ حال آن که قاعدتاً او به عنوان کسی که قانوناً مسئول مستقیم ادارۀ امور پولی کشور است، نباید برای انجام وظیفۀ خود منتظر ارادۀ دیگران باشد.
 بنابراین طبق گفتۀ ایشان گویا رشد پول حداقل با همین آهنگ فعلی ادامه خواهد یافت. این یعنی ریال همچنان قرار است به غلتیدن در سراشیب کاهش ارزش ادامه دهد. این یعنی اگر همین امروز هم قیمت دلار نصف شود (مثلاً هفتاد هزار ریال)، باز باید تا سال آینده منتظر بیش از بیست درصد گرانتر شدن آن بود؛ مگر اینکه دستی از غیب مجدداً جسد سیاست تثبیت نرخ ارز را از قبر بیرون بکشد.
 این واقعیت اقتصادی به این معناست که ریال وسیلۀ خوبی برای ذخیره نیست، چون قرار نیست روند کاهش ارزش آن متوقف شود. و سوال اینجاست که چرا صاحبان سپرده های ریالی پول خود را از بانکها بیرون نمی کشند و به وسیلۀ مطمئن تری برای ذخیره تبدیل نمی کنند؟ یک پاسخِ ممکن این است که آنها تصور می کنند سود دریافتی شان همچنان کاهش ارزش پول را پوشش خواهد داد. پاسخ امکان پذیر دیگر این است که بخش اعظم این سپرده ها از آن اشخاص حقوقی نزدیک به حکومت است که در رفتار اقتصادی خود از قاعدۀ چاقو دستۀ خودش را نمی برد پیروی می کنند.
در هر حال فعلاً مهمترین واقعیات اینها هستند: ترامپ نه مُرده و نه استیضاح شده. نرخ رشد ریال همچنان بیشتر شبیه علف خرس است تا پول. و فرمان اقتصاد و سیاست کما فی السابق در دست کسانی است که صادقانه سخن گفتن با مردم را خلاف مصالح ملّی می دانند. کسانی که باطنشان را خدا میداند ولی منطق ظاهری شان این است که اگر با سرعت به سمت بحران برانیم، بحران می ترسد و فرار می کند؛ البته اگر فرار نکرد هم چیزی از ارزش های ما کم نمی شود.
متأسفانه ماحصل واقعیات روی زمین و منطق روی کاغذ این است که نوسان منفی نرخ ارز در این شرایط نمی تواند معنادار باشد و عوامل ایجاد کنندۀ آن هرچه که باشند، به زودی توسط نیروهای بازار به عقب رانده خواهند

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از انجمن خوراک دام و طیور و آبزیان
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین