پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۲۱۷
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۵
معاون اول رئیس جمهور گفت: معتقدم سیاست هایی که دولت اتخاذ می کند به گونه ای است آغوشش به روی اقتصاددانان کشور باز است.

شعارسال: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در کنگره تشکل اصلاح طلب "مجمع نمایندگان ادوار" با بیان اینکه فرصت محترمی است که در شرایط فعلی بنده با جمعی که سابقه حضور در مجلس شورای اسلامی را داشته اند هم کلام شوم و مشکلات و دغدغه های امروز کشور را با آنها در میان بگذارم، گفت: درک درستی از شرایط امروز کشور برای همه ما در اتخاذ راه های مناسب می تواند کار ساز باشد.

وی افزود: شرایط کشور از دید من شرایط پیچیده چند در وجهی و خطیر است. پیچیده است به دلیل اینکه تلاش های زیادی در حال صورت گرفتن در داخل و خارج است تا برای زندگی مردم مشکلاتی را به وجود بیاورد. نقش آفرینان که در آینده این کشور تاثیر گذار هستند باید مشخص کنند که برای شرایط امروز چه نقشی می خواهند ایفا کنند.

جهانگیری با بیان اینکه شرایط موجود صرفا ناشی از عوامل اقتصادی نیست، گفت: کشور ایران به جهت داشتن اقتصاددانان ظرفیت بالایی دارد و صدها نفر از اقتصاددان ها که در بهترین دانشگاه ها تحصیل کرده اند امروز دولت را در برون رفت از وضعیت کنونی کمک می کنند. از سوی دیگر مدیرانی در حال فعالیت هستند که دوره جنگ را مدیریت کردند. همچنین مدیرانی را داریم که در دوران پس از جنگ و به اصطلاح دوران رفتن به سمت اقتصاد آزاد در کشور داریم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه معتقدم سیاست هایی که دولت اتخاذ می کند به گونه ای است آغوشش به روی اقتصاددانان کشور باز است، اظهار داشت: البته نظر اقتصاددانان در ارتباط با مدیریت شرایط موجود با هم متفاوت است. و اینطور نیست که نظرات به هم نزدیک باشد.

وی افزود: یکسال از انتخابات پرشور 96 می گذرد و قابل باور نیست که مسائل سیاسی عامل بروز شرایط اقتصادی امروز باشد لذا راهکارهای صرفا سیاسی نمی تواند ما را در برون رفت از وضعیت امروز خارج کند. امید، تحرک و نشاط سیاسی لازمه حرکت است که جامعه ایران با همه نشاطی که داشته نمی شود گفت تنها عامل سیاسی باعث ایجاد این عدم نشاط شده است.

جهانگیری با بیان اینکه ما برای اولین بار است که با یک شخصیتی مثل رئیس جمهور آمریکا روبرو هستیم که به اصول اخلاقی پایبند نیست و زیر توافقات می زند، گفت: ما تلاش زیادی برای به ثمر رسیدن برجام انجام دادیم و توافقی بود که می توانست یک راهکار بین المللی ارایه کند اما بازهم این شرایطی نیست که این وضعیت را برای ما رقم بزند. ما زمانی را داشتیم که تمام سفرای اروپایی از کشور رفتند.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مسئله اصلی و مهم کشور این است که ما گرفتار فرسایش سرمایه های اجتماعی در کشور شدیم که خسارت آن از سرمایه های مالی و پولی بیشتر است. وقتی سرمایه های اجتماعی تحلیل می رود از هیچ سیاستی پاسخ مناسب گرفته نمی شود.

وی افزود: بعد از تحریم های سال 89 و 90 یک حرکت مردم اقتصاد را سامان بخشید. جایی که هنوز دولت ما تشکیل نشده بود اما حرکت کردن در انتخابات روند نرخ ارز را به عنوان مثال نزولی کرد و این زمانی بود که هنوز سیاست های صد روزه را اعمال نکرده بودیم. سه اتفاق را باید جامعه باور کند که دولت، حاکمیت و نهادهای مدنی در آن دخیل اند. اولین آن کارآمدی در نهادهای رسمی است. مردم باید حس کنند دولت و نهادهای حکومتی از کارآمدی لازم برای رفع مشکلات برخوردارند.

جهانگیری تصریح کرد: تلاش آمریکا بر این است که کارآمدی حاکمیت و نظام زیر سوال ببرد و ما باید با این موضوع مقابله کنیم. باید درباره تبلیغات سوء دشمن به جامعه نشان بدهیم قدرت حل مشکلات را داریم چون ایران ظرفیت حل مشکلات را از همه نظر دارد اما مردم باید قبول کنند اراده بزرگی شکل گرفته است. مردم باید قبول کنند افق آینده کشور روشن است و برای نسل جوان و نخبگان کشور شرایط مناسب خواهد بود. آمریکایی هم وجه غالبی که در آنها شکل گرفته بود این بود که دو سه ماه دیگر کار تمام است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه کشور و مردم ظرفیت بالایی دارند گفت: نهادهای مدنی و کارشناسی اگر همه با هم به صحنه بیایند سیاستی می شود طراحی کرد که ظرف چند ماه اقتصاد به آرامش سابق بازگردد. یکی از ضعف های ما در کشورمان نهادهای واسط و میانجی است. شخصیت های سیاسی ما کم کار شده اند برخی ها خانه نشین شده اند و برخی را خانه نشین کرده اند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در انتخابات 92 فرمودند حتی اگر نظام را قبول ندارید در انتخابات شرکت کنید و به نظر من نهادهای واسط و میانجی میتوانند از این شرایط استفاده کنند. من معتقدم این دوره سخت چند ماهه تمام می شود به شرطی که همه با هم باشیم اگر هرکسی نقش خودش را ایفا کند این کار شدنی است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مخبر، تاریخ انتشار: 26مهر1397 ، کدخبر: 9508784: www.mokhbernews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین