پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۶۲۲۵۶
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۳
از پله‌های مجتمع تولیدی پوشاک واقع در خیابان ۱۵ خرداد شرقی که بالا می‌روی قفل‌های روی در‌ورودی تولیدی‌ها چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و سکوت و آرامشی که در این مجتمع تجاری حاکم شده برای هرکسی حیرت‌انگیز است.سیاست‌های کاسبکارانه اقتصادی ترمز بخش تولید انواع پوشاک را کشید و این بخش را با رکود شدید مواجه کرده است.

شعارسال: سیاست‌های کاسبکارانه اقتصادی ترمز بخش تولید انواع پوشاک را کشید و این بخش را با رکود شدید مواجه کرده است.

 از پله‌های مجتمع تولیدی پوشاک واقع در خیابان ۱۵ خرداد شرقی که بالا می‌روی قفل‌های روی در‌ورودی تولیدی‌ها چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و سکوت و آرامشی که در این مجتمع تجاری حاکم شده برای هرکسی حیرت‌انگیز است.

روزگاری نه‌ چندان دور در هر واحد این مجتمع تجاری صدای چرخ‌های خیاطی و پمپاژ آب اتوهای صنعتی فضای مجتمع را در بر‌گرفته بود اما چند وقتی است که سکوت دردناکی بر مجتمع حاکم شده و خبری از تلاش و تولید و پویایی نیست.

از طبقات اول تا چهارم که می‌گذری و به پشت‌بام می‌رسی شرایط متفاوت می‌شود از همان ابتدای ورود به پشت‌بام صدای چرخکارها و چرخ‌های بافندگی به‌گوش می‌رسد, گویی حیات و زندگی در پشت‌بام در جریان است و اینجا سخن از رخوت و سستی نیست.

مواد اولیه که همان الیاف مصنوعی است تمام پشت‌بام را دربر‌گرفته و بخش بافندگی در حال بافت لباس زمستانه زنانه بوده و کارگران هر کدام مشغول تولید هستند و تلاش و تکاپو در این بخش به چشم می‌خورد اما سخنان مسئول تولیدی که از پیش‌کسوتان این حوزه است بسیار شنیدنی است.

حاج نوروزی را در آن محل همه می‌شناسند که از تولیدکنندگان نامی و متعهد خیابان ۱۵ خرداد است که در حال تلاش و تولید در عرصه تولید پوشاک زنانه است.

حاج نوروزی خود را اینگونه معرفی کرد که از ۴۵ سال پیش مشغول فعالیت در حوزه تولید پوشاک بوده و کارهای زمستانی و بافت زنانه مهم‌ترین تولیدات این کارگاه تولیدی است.


* آقای نوروزی چند نفر در کارگاه شما مشغول کار هستند؟

نوروزی  گفت: حدود هشت نفر در کارگاه تولیدی مشغول به فعالیت بوده و دو نفر نیز از کارگران قدیمی این کارگاه پس از ۳۰ سال کار و تلاش بازنشسته شده‌اند. خوشبختانه در این کارگاه تولیدی همه کارگران مشغول کار از بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مند می‌شوند.

* وضعیت تولید در شرایط اقتصادی امروز و نوسانات ارز چگونه است؟

وی ادامه داد: متأسفانه با نوسانات ارز در بازار، مواد اولیه گران شده است و از سوی دیگر قدرت خرید مردم کمتر شده است و این دو عامل دست‌به‌دست هم داده که نتوانیم تولیدات خود را به قیمت تمام شده عرضه کنیم و باید از قیمت تمام شده کمتر باشد که هیچ توجيه اقتصادی نداشته و متضرر می‌شویم.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: مردم علاقمند هستند که تولیدات ما را به قیمتی که آنان تعیین می‌کنند خریداری کنند که این نوع تعیین قیمت اصولی نبوده و باید امکان تعیین قیمت بر‌عهده تولیدکنندگان باشد تا بتوان از ضرر و زیان مراکز تولیدی جلوگیری کرد در‌غیر‌این صورت امکان ادامه فعالیت سلب خواهد شد.

تولیدنوروزی تصریح کرد: به صراحت باید عرض کنم که کار تولید اصلاً سود نداشته و باید دست‌اندرکاران و مسئولان دولتی این حوزه چاره‌ای بیاندیشند در‌غیر‌اینصورت مشکلات پابرجا بوده و حوزه تولید به‌طورکامل تعطیلخواهد شد.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: به‌عنوان مثال سال گذشته در این فصل ۱۵ هزار دست لباس زمستانی تولیدکرده بودیم و امسال ۴ هزار دست کاهش تولید داریم و این نمونه مشکلی از رکود بازار تولید پوشاک است که به‌صورت جدی با آن روبه‌رو هستیم و بعید می‌دانم با شرایط موجود ادامه تولید به‌صرفه و عاقلانه باشد.

نوروزی تصریح کرد: متأسفانه با توجه به اینکه کار و تلاش در حوزه تولید را دوست داریم اما باید این حوزه را تعطیل کرده و دنبال شغل دیگری باشیم.

* آیا وضعیت تولید در همه بخش‌ها اینگونه در رکود است؟

وی ادامه داد: در حوزه تولید پوشاک تا آنجایی که ذهنم یاری می‌دهد بسیاری از اهالی این حوزه در حال تعطیل شدن هستند و یا اینکه پیشتر تعطیل شده‌اند و بیشتر سمت خدمات رفته‌اند، به‌طورکامل با این حوزه خداحافظی کرده‌اند و بعید می‌دانم دوباره به این عرصه باز گردند.

* با تعطیلی تولیدی‌ها وظیفه تأمین پوشاک بازار با کیست؟

این فعال اقتصادی اضافه کرد: متأسفانه پوشاک مردم توسط شرکت‌های خارجی از کشورهای چین, ترکیه, پاکستان و بنگلادش تأمین می‌شود و بیشتر فروشندگان جنس‌های خارجی را عرضه کرده و خبری از جنس داخلی نیست و چند سالی است که شرایط به این شیوه شده است.

نوروزی تصریح کرد: در عین ناباوری قیمت‌های عرضه شده پوشاک خارجی خیلی ارزان‌‌تر از تولیدات داخلی بوده و همین امر هم سبب گرایش مردم به سمت این نوع اجناس خارجی شده است.

* چرا پوشاک خارجی باید از پوشاک تولید داخل ارزان‌تر باشد؟

وی ادامه داد: به نظرم بخشی از پوشاک بازار به صورت قاچاق وارد شده و بخشی هم از سوی گمرک به حراج گذاشته می‌شود به این معنی که پوشاکی که از گمرک ترخیص نمی‌شود پس از مدتی از سوی گمرک به حراج گذاشته شده و این وضعیت بازار را به‌هم زده است.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: متأسفانه به راحتی پوشاک قاچاق وارد بازار شده و این توان تولیدکننده‌ها را به شدت پایین آورده و سبب بروز مشکلات فراوانی شده است.

* چند درصد پوشاک عرضه شده در بازار قاچاق است؟

نوروزی تصریح کرد: ۷۰ درصد پوشاک عرضه شده در بازار از نوع خارجی بوده که ۳۵ درصد آن به‌صورت قاچاق بوده و از این میزان تنها ۳۵ درصد آن به‌صورت روال گمرکی وارد بازار می‌شود.

* چشم‌اندازتان برای تولید پوشاک کشور چیست؟

وی ادامه داد: هیچ آینده‌ای را برای وضعیت بازار پوشاک نمی‌بینم و اکثراً متضرر شده‌اند, شاید به نظر این گفته بسیار تند و یا اغراق‌آمیز باشد اما حقیقت محضی است که در کمین تولید ایستاده است .

* دولت چگونه می‌تواند وضعیت تولید را بهبود بخشد؟

نوروزی تصریح کرد: دولت باید مواد اولیه را به‌صورت یارانه‌ای در کنار بخش تولید قرار دهد و بداند که باید به چه کارگاهی یارانه بدهد در غیر‌اینصورت مشکلات حوزه تولید روز‌به‌روز افزون‌تر و غیر‌قابل‌حل خواهد شد.

وی ادامه داد: متأسفانه سیاست‌های اقتصادی دولت کاسبکارانه است که روال کار را از دست تولیدکنندگان به‌طور کامل گرفته است.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: بیشترین گرانی‌های مواد اولیه در بخش پتروشیمی‌ بوده که باید دولت برای این بخش تلاش عاجلی کند وگرنه بخش تولید به‌طورکامل ازدست رفته است.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا،تاریخ انتشار20 مهر 97، کدمطلب:317114 ،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین