پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۶۵۱۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
بازگشت به دوران سهمیه‌بندی بنزین و عقب‌گرد دولت به راهکار عملیاتی و منطقی یک‌دهه پیش، نشان از کدام تدبیر دولت روحانی دارد؟

شعارسال: بیژن نامدار زنگنه طی سخنانی در همایش‌های مختلف از تصمیم قطعی دولت مبنی بر سهمیه‌بندی بنزین خبر داده است و به این نکته مهم اشاره‌ کرده است که افزایش قیمت بنزین برای مصرف‌های معمولی و حتی پایین‌تر فعلاً در دستور کار نیست.

زنگنه نسبت به مصرف بی‌رویه سوخت هشدار داده و افزایش قیمت بنزین را راهکاری برای کاهش میزان مصرف آن در نزد افراد پرمصرف می‌داند.

در‌حقیقت با عنایت به سخنان وزیر نفت می‌توان به این نکته مهم اشاره کرد که مصرف بنزین در ایران از میانگین مصرف جهانی بسیار بیشتر است، به‌طوری‌که آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد مصرف بنزین در ایران چهار برابرکشورهای توسعه‌ یافته است.

میانگین مصرف بنزین در کشور حدود ۲۰ میلیون لیتر است و ۵۰ درصد یارانه بنزین کشور توسط سه دهک ثروتمند جامعه مصرف می‌شود.

در واقع آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد که روزانه ۳۵ میلیون دلار برای بنزین در کشور یارانه داده می‌شود.

صحبت‌های وزیر نفت از این لحاظ که باید در مسیر کاهش مصرف سوخت در کشور گام برداریم، بسیار مهم است اما نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که مدیریت مصرف سوخت در کشور نیازمند ایجاد اصلاحات ساختاری و فرهنگ‌سازی در بین مردم است.

به نظر می‌رسد تا چند ماه آینده شاهد آغاز سهمیه‌بندی بنزین در کشور باشیم که وقوع این اتفاق مجدداً مردم ایران را به‌سوی صرفه‌جویی بهینه در مصرف سوخت سوق خواهد داد.

ذکر این نکته مهم که سهمیه‌بندی بنزین برای نخستین بار در سال ۱۳۸۶ عملیاتی شد، ذهن مردم را به این‌سو می‌برد که پس از ۱۱ سال دولت تدبیر و امید در مسیر بازگشت به راه حل سهمیه‌بندی بنزین گام برداشته است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 2آبان1397 ، کدخبر: 320636: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
0
ا.ف75
اینکه دولت محترم عقب گرد می ره در خالی منتقد اصلی دولت قبل بود نشون از بی برنامگی داذه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین