پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۶۵۶۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
مدیرعامل هلدینگ تاپیکو درحالی‌از اجرای ۱۰۰درصدی تعهدات برای عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما خبر داده که میزان دقیق آن را به‌طورکامل اعلام نکرده است.

شعار سال: طبق بخشنامه دولت، تمام شرکت‌های پتروشیمی و هلدینگ‌ها، موظف به عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات خود در سامانه نیما هستند.

بر‌اساس این گزارش، آنچه که در جریان مبادلات سامانه نیما صورت می‌گیرد، نشان‌دهنده عدم عرضه کامل ارز حاصل از صادرات شرکت‌ها در سامانه نیما است.

به‌عبارت دیگر، بسیاری از شرکت‌ها که موظف به این امر هستند به‌طور طبیعی سامانه نیما را قبول نداشته و عرضه ارز خود در این سیستم را مغایر با منافع خود می‌دانند.

محمود مخدومی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی از انجام کامل تعهدات این هلدینگ در سامانه نیما خبر داده و گفته بود: بر‌اساس جدولی که توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت نفت تعیین شده موظف به عرضه مقدار مشخصی ارز به سامانه نیما هستیم.

وی تأکید کرده بود که صددرصد تعهدات خود به سامانه نیما را اجرایی کرده‌ایم و عرضه ارز و فعالیت ما هفته به هفته توسط نهادهای نظارتی و سهامداران نظارت می‌شود.

این اظهارات درحالی‌از سوی مخدومی بیان می‌شود که میزان ارز عرضه شده این هلدینگدر سامانه نیما به‌طور مشخص اعلام نشده و معلوم نیست که از مجموع ارز حاصل شده مشخصاً چه میزانی برای استفاده شرکت‌های وارداتی در سامانه نیما عرضه شده است.

بر‌همین‌اساس، با توجه به اینکه صادرات غیرنفتی منبع عمده تأمین‌کننده بازار ثانویه و سامانه نیماست؛ تا ۲۳ شهریور حدود ۲۲,۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده است که ارز حاصل از آن باید به چرخه اقتصاد کشور بازگردد امادر فاصله ۴۵ روز منتهی به اول مهرماه ۹۷ تنها۳.۸ میلیارد دلار ارز صادرکنندگان در سامانه نیما عرضه شد.

گفتنی است که بیش از ۸۰ درصد ارز عرضه شده توسط شرکت‌های پتروشیمی در سامانه نیما انجام شده است.

پتروشیمی مارون، پتروشیمی فناوران، پتروشیمی جم،پتروشیمی اراک، پتروشیمی خراسان، غدیر، نفت ایرانول، نفت پاساگارد، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی پردیس، پتروشیمی آبادان، پتروشیمی مبین، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی فارابی و پالایشگاه نفت اصفهان پورتفوی بورسی سرمایه‌گذاری تأمین را تشکیل می‌دهند.

بر‌همین اساس، طی عملکرد دوره منتهی به پایان ۳۰ مهرماه ۹۷ ارزش پورتفوی این سرمایه‌گذاری در ابتدای دوره بالغ بر ۱۷ هزار و ۸۱۵ میلیارد و ۵۶۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده که در انتهای دوره به ۱۹ هزار و ۸۵۰ میلیارد و ۲۰۴ میلیون ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

به این ترتیب طی این دوره پورتفوی بورسی منتهی به ۳۰ مهر ۹۷ با افزایشهزار و ۲۹۶ میلیارد تومانی روبه‌رو شده است.

نکته جالب‌تر اینکه بیشترین ارزش بازاری به شرکت‌های پتروشیمی اختصاص دارد که بیشتر به‌علت افزایش قیمت پایه دلاری فروش محصولات در بورس کالا رقم خورده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ 5 آبان 97، شماره: 321049:www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
0
0
ا.ف75
اینکه میزان دقیق گفته نمیشه احتمالا به نفع خیلی ها نیست بخاطر اون
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین