پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۶۵۳۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
صبح یک روز بارانی، صدای الله اکبر و مرگ بر آمریکای چندصد دانشجو در خیابان تخت جمشیدِ آن روزها، به صدا در آمده بود؛ این آغاز یک حرکت نبود.
شعار سال : صبح یک روز بارانی، صدای الله اکبر و مرگ بر آمریکای چند صد دانشجو در خیابان تخت جمشیدِ آن روزها، به صدا در آمده بود. این آغاز یک حرکت نبود، سه روز قبل از آن معمار کبیر انقلاب در سخنانی خواستار استرداد شاه مخلوع از آمریکا شدند. ایشان در بخشی از سخنان خود خطاب به جوانان ایران فرمودند: «بر دانش آموزان، دانشگاهیان و محصلان علوم دینیه است که با قدرت تمام، حملات خود را علیه آمریکا و اسرائیل گسترش داده و آمریکا را وادار به استرداد این شاه مخلوع جنایتکار نمایند و این توطئه بزرگ را بار دیگر شدیداً محکوم کنند.»

پس از آن، جلسات دانشجویان پیرو خط امام برای یک تصمیم مهم آغاز شد. دانشجویان برای وادار کردن آمریکا به استرداد پهلوی دوم باید دست به اقدامی می‌زدند. سه روز بعد، دانشجویان دانشگاه‌های تهران، پلی تکنیک، شریف و ملی در یک راهپیمایی به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند، عده‌ای از دانشجویان با تغییر مسیر از صف راهپیمایان خارج شدهو مسیر خیابان تخت جمشید را پیش گرفتند.

کارکنان لانه جاسوسی که آن روزها سفارت آمریکا در تهران نامیده می‌شد، صدای خشم دانشجویان ایرانی به گوششان می‌رسید و اسناد موجود را به سرعت با دستگاه‌های مخصوصی از بین می‌بردند.

شاید برخی از آنها دلشان گرم بود که تبعه ابر قدرت جهان هستند و چند جوان کشوری دست و پا بسته با انقلابی نوپا نمی‌توانند گزندی به آنها برسانند.

باران شروع به باریدن کرد و پرچم‌های خیس کشور آمریکا، به دست دانشجویان پیرو خط امام(ره) پاره می‌شد، چند نفر از دانشجویان از دیوار سفارت بالا رفتند، درِ سفارت آمریکا باز شد و دانشجویان به داخل هجوم بردند.

کارکنان سفارت، وقتی چشم بسته به محل دیگری منتقل شدند؛ تصور نمی‌کردند ۴۴۴ روز ، اسیر باشند. دیری نگذشت که تمام کارکنان سفارت که از آن روز به بعد به لانه جاسوسی معروف شد، اسیر دانشجویان بودند.

کاغذهای خورد و مخفی شده در گوشه و کنار اتاق‌‌‌ها حکایت از اسناد مهمی داشت که بعدها توسط همین دانشجویان کشف شد. جاسوس‌های این لانه، تمام اتفاقات و گزارش‌های ریز و درشت کشور را به سردمداران ابرقدرتی که آن روزها دچار اضطراب، تشویش و حیرت شده بودند می‌رساندند و عوامل اجرای توطئه‌های آنها بر علیه انقلاب اسلامی در ایران بودند.

با تسخیر لانه جاسوسی، از ۲۸ مرداد ۳۲ دیگر جلوگیری شد،‌ ضربه سختی به اقدامات ضدمردمی و عملیات جاسوسی آمریکا به‌ویژه در منطقه خاورمیانه وارد آمد و ابهت ساختگی این کشور در ایران و جهان درهم شکست.

سربازهای در گهواره خمینی(ره) تبدیل به جنبشی شده بود به نام جنبش دانشجویی که ۱۳ آبان ۵۸ دنیا را تکان داد و تا مدت‌ها خبر این اقدامشان در صدر رسانه‌های دنیا بود.

پیر جماران درباره این حرکتِ سربازانش، گفت: «مرکزی که جوان‌های ما گرفتند، مرکز جاسوسی و مرکز توطئه بوده است. آمریکا توقع دارد که شاه را ببرد به آنجا مشغول توطئه، پایگاهی هم اینجا برای توطئه درست کنند و جوان‌های ما بنشینند و تماشا کنند.»

جنبش دانشجویی هنوز سربازان آتش به اختیاری هستند که به فراخور زمان، قله‌های فتح نشده بسیاری را می‌توانند فتح کنند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، تاریخ انتشار 12 آبان 97، کدمطلب: 322308، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
0
0
م.م77
جالب اینجاست که خیلی از اون دانشجو ها که الان در دولتهم صاحب منصب هستن الان از کرده ی خودشون پشیمونن
وعجب دنیایی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
0
0
م.آ75
اینکه برخی از دوستان سیاست مدار که آلات تغییر موضع دادن باید برگردن به اون دوران تا بلکه یه مقدار به رفتار الانشون تجدید نظر کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین