پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۴۲۶
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
رئیس‌پلیس فتا انتظامی آذربایجان‌غربی گفت: بیشترین تعداد پرونده‌ها با ۴۲ درصد به ارومیه تعلق دارد و نیز دو درصد جرایم رایانه‌ای کشور مربوط به آذربایجان‌غربی است.

شعارسال: سرهنگ اکبر نصرتی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ضریب نفوذ اینترنت در آذربایجان‌غربی ۴۱ درصد و در کشور ۵۳ درصد است، اظهار کرد: توزیع اینترنت در سطح استان در برخی نقاط بالاتر از ضریب نفوذ کشوری و در برخی نقاط پایین است به گونه‌ای که در ماکو ضریب نفوذ اینترنت ۴۸.۹ ، مهاباد ۵۷.۲، در سردشت ۴۸ و در نقده ۴۳.۲ است.

وی افزود: جرایم در فضای مجازی برخلاف فضای سنتی شکل جدیدی به خود می‌گیرد و این موضوع پلیس را در شرایط خاصی قرار می‌دهد و در هفت ماهه نخست امسال ۲۳ درصد افزایش جرم در سطح استان وجود داشته است، ۸۵ درصد پرونده‌ها نیز کشف شدند که بیشترین تعداد پرونده‌ها با ۴۲ درصد به ارومیه تعلق دارد و نیز دو درصد درصد جرایم رایانه‌ای کشور مربوط به آذربایجان‌غربی است.

رئیس‌پلیس فتا انتظامی آذربایجان‌غربی ادامه داد: با توجه به گسترش بانکداری الکترونیک در حال حاضر بیشترین میزان جرایم رایانه‌ای به برداشت‌های غیرمجاز و کلاهبرداری مربوط می‌شود در حالی که دو سال پیش انتشار فیلم خصوصی، تهدید و اخاذی در صدر جرایم قرار داشت.

۵۲ درصد جرایم رایانه‌ای اقتصادی ۳۶ درصد اخلاقی، ۱۰ درصد اجتماعی و دو درصد نیز سیاسی هستند

وی عنوان کرد: ۵۲ درصد جرایم رایانه‌ای اقتصادی ۳۶ درصد اخلاقی، ۱۰ درصد اجتماعی و دو درصد نیز سیاسی هستند و جرایم اقتصادی امسال ۲۴ درصد نسبت به سال‌های پیش افزایش داشته و جرایم سیاسی و اجتماعی کاهش داشته است و در بین جرایم اقتصادی دو جرم برداشت مالی و کلاهبرداری رایانه‌ای به صورت فیشیینگ، شرط‌بندی آنلاین و اسکیمر در صدر جرایم قرار دارد.

اکبری تصریح کرد: شگردهای شایع در بحث فیشینگ عضویت در کانال‌های همسریابی و همدم‌یاب است که با دانلود این نرم‌افزار، طراحان درخواست مبلغی را از فرد می‌کنند که با پرداخت آن کاربر به درگاه‌های جعلی هدایت و سپس حسابش خالی می‌شود و همچنین کلاهبرداران برای کمک به افراد سال‌خورده، بی‌بضاعت و نهادهای خیریه تبلیغات گسترده‌ای را انجام می‌دهند که با تحریک احساسات افراد و انتقال آنها به درگاه جعلی کلاهبرداری و برداشت از حساب صورت می‌گیرد.

مردم با کارت‌های بانکی دارای حساب مالی زیاد اقدام به انجام فعالیت بانکی در فضای مجازی نکنند

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی به شهروندان توصیه می‌شود که هرگونه کمک به خیریه‌ها از طریق سازمان‌های مربوطه انجام شود و در صورت قطع ارتباط با سرور اصلی و ارائه لینک جدید مردم متوجه باشند که به تله فیشینگ دچار شده‌اند و در سریع‌ترین زمان با مراجعه به بانک اقدام به خالی کردن حساب خود کنند و همچنین با کارت‌های بانکی با حساب سنگین اقدام به انجام به فعالیت بانکی در فضای مجازی نکنند.

۶۶ درصد مجرمان بالای ۲۶ سال هستند

رئیس‌پلیس فتای آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه بیشترین آسیب‌پذیری از طریق تلگرام و اینستاگرام صورت می‌گیرد، گفت: بیشترین گروه سنی دستگیرشدگان در رده سنی پایین‌تر از ۱۸ سال پنج درصد، رده سنی ۱۹ تا ۲۵ سال برابر با ۱۹ درصد و رده سنی بالای ۲۶ سال برابر با ۶۶ درصد از مجرمان را تشکیل می‌دهند و متوسط رسیدگی به پرونده‌ها در استان ۲۵ روز است.

وی اظهار کرد: چهار انگیزه کسب منافع مالی، انتقام‌گیری، تسویه حساب شخصی و اقدامات ضداخلاقی و مزاحمت و کنجکاوی از جمله مهم‌ترین انگیزه‌های ارتکاب جرم است و مجازات مجرمان حبس سه ماه تا دو سال برای پخش عکس، تصویر و صوت گرفته شده از افراد در فضای مجازی هست.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فاطر24، تاریخ انتشار: 14آبان1397 ، کدخبر: 5060: www.fater24.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین