پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۶۶۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تحریم‌های امریکا علیه ایران تاکید کرد: اصل موضوع این است که مسائل داخلی باید درست شود. عمده مسائل ما مسائل داخلی است و گفت‌و‌گوی ملی یکی از لوازم کار است که اگر ما کمتر با هم دعوا کنیم و بر سر مشترکات صحبت کنیم برای همه بهتر و به نفع همه کشور خواهد بود.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «از چه ساز و کاری برای مقابله با تحریم‌ها می‌توانیم بهره ببریم و لزوم کاهش فاصله بین ملت و حاکمیت و تحقق گفت‌و‌گوی ملی را چقدر مهم می‌دانید؟»، گفت:‌ این اصل موضوع است. اصل موضوع این است که مسائل داخلی باید درست شود. عمده مسائل ما مسائل داخلی است و گفت‌و‌گوی ملی یکی از لوازم کار است که اگر ما کمتر با هم دعوا کنیم و بر سر مشترکات صحبت کنیم، برای همه بهتر و به نفع همه کشور خواهد بود.

شعار سال: احمد توکلی در بیان ارزیابی خود از آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: تحریم‌ها کار ما را دشوار می‌کند اما راه را نمی‌بندد هرچند که آمریکایی‌ها می‌خواهند راه را ببندند و ما را منکوب کنند اما تاکنون نتوانسته‌اند.

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: تحریم‌ها هزینه تامین مایحتاج را برای ما بالا می‌برد، برای تامین کالا از این بندر به آن بندر رفتن هزینه را افزایش می‌دهد و همچنین باید از طرق غیرمعمول و حتی ارزان‌تر نفت بفروشیم، درنتیجه تحریم‌ها هزینه ملی ما را بالا می‌برد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «از چه ساز و کاری برای مقابله با تحریم‌ها می‌توانیم بهره ببریم و لزوم کاهش فاصله بین ملت و حاکمیت و تحقق گفت‌و‌گوی ملی را چقدر مهم می‌دانید؟»، گفت:‌ این اصل موضوع است. اصل موضوع این است که مسائل داخلی باید درست شود. عمده مسائل ما مسائل داخلی است و گفت‌و‌گوی ملی یکی از لوازم کار است که اگر ما کمتر با هم دعوا کنیم و بر سر مشترکات صحبت کنیم، برای همه بهتر و به نفع همه کشور خواهد بود.

وی درباره رد CFT در شورای نگهبان گفت: گفت‌و‌گوی ملی یعنی اینکه ما با هم دعوا نکنیم اما حالا داریم سر مصلحت‌سنجی جر و بحث می‌کنیم. مصلحت سنجی را مجلس انجام می‌دهد و شورای نگهبان درباره اینکه با شرع و قانون اساسی سازگار هست یا نیست، نظرش را می‌دهد. شورای نگهبان CFT را رد نکرد، بلکه گفته که اینجای متن یا کلمه با قانون اساسی یا شرع همخوانی ندارد. شورای نگهبان لایحه یا طرحی را رد نمی‌کند، بلکه تنها عدم تطابق لوایح و طرح‌ها با شرع و قانون اساسی را می‌گوید و دارد وظیفه‌اش را انجام می‌دهد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: مجلس نظر خودش را داده و گفته من مصلحت می‌دانم که تصویب شود، اگر شورای نگهبان تایید نکرد دوباره به مجلس برمی‌گردد و اگر به نتیجه نرسیدند به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌شود. مجمع تشخیص هم چیزی را رد یا تصویب نمی‌کند بلکه بررسی می‌کند که با سیاست‌های کلی نظام تطابق دارد یا نه؛ که این هم اصل ۱۱۰ قانون اساسی است.

توکلی خاطرنشان کرد: تشخیص مصداق بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی را به مجمع تشخیص مصلحت دادند و مجمع هم دارد وظایفش را انجام می‌دهد. علیه یکدیگر جوسازی نکنیم، در عین حالی که مسیر قانونی در حال طی شدن است، هرکسی دارد نظر خودش را می‌گوید. هرچه قانون گفت همان عملی می‌شود. مصلحت‌ سنجی‌ها در دو نهاد مجلس و مجمع تشخیص انجام می‌شود.

رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید سرنوشت CFT به کجا ختم شود؟، گفت:‌ نمی‌دانم. باید دید که مجلس چکار می‌کند. عجله کردن به نفع‌مان نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای عالی هماهنگی سه قوه و شورای عالی نظارت اصل تفکیک قوا را مخدوش نکرده است، گفت: برخی به جایگاه هیات نظارت توجه ندارند. در بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی آمده که تعیین سیاست‌های کلی کشور بعد از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، وظیفه رهبری است و نظارت هم وظیفه رهبری است.

توکلی تاکید کرد: رهبری قبلا نظارتشان را به مجمع تشخیص مصلحت نظام دادند و کمیسیون نظارت به این وظیفه عمل می‌کرد و همیشه هم این کار را انجام می‌داد و هیچ‌کس چیزی نمی‌گفت اما الان که به CFT رسیدیم بهانه کرد‌ه‌اند که این‌ها دارند چنین و چنان می‌کنند. رهبری فقط این دفعه گفت که کمیسیون مجمع تشخیص مصلحت نظام این کار را نکند بلکه چندنفر از اعضا بین خودشان انتخاب کنند و من مسئولیت نظارتی خودم را به این جمع می‌دهم، یعنی آقا دارند نظارت می‌کنند.

این عضو شورای عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام ( در مجمع تشخیص مصلحت ) در پاسخ به این اظهارنظر که برخی معتقدند شورای عالی نظارت به تشکیل شورای نگهبان دوم انجامیده‌ است، گفت: کسانی که این نظر را دارند اشتباهشان اینجاست که در اصل ۱۱۰ قانون اساسی گفته مصلحت کلی را رهبری تعیین و نظارت می‌کند. وقتی رهبری نظارت می‌کند یعنی همیشه کف می‌زند و تشویق می‌کند و نمی‌گوید که اشکال دارد؟ کار بدون اشکال نمی‌شود. رهبری وقتی نظارت می‌کنند کلی اشکال می‌گیرند، حال گفتند که این کار را این جمع انجام بدهند. این هیات نظارت فقط درمورد سیاست‌های کلی که ادامه قانون اساسی حساب می‌شود، حرف می‌زند و درباره چیز دیگری حرف نمی‌زند نه تعارض با قانون اساسی و نه تعارض با شرع دارد. از منشعبات قانون اساسی سیاست‌های کلی است.

توکلی در پاسخ به این سوال که «اگر CFT در این نهادها به نتیجه‌ای نرسید آیا احتمال دارد که مقام معظم رهبری به این موضوع ورود کنند؟»، گفت: نمی‌دانم. مصلحت را خودشان تشخیص می‌دهند اما من فکر می‌کنم که موضوع حل می‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران تاریخ انتشار 17 آبان 97، کدمطلب: 689358، www.ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین