پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۹۷۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶
فلاحت‌پیشه گفت: به اکثر مسئولان، نهادها و دستگاه‌هایی که درباره CFT صاحب‌نظرند نامه‌ای ارسال کرده‌ام و از همگی‌شان خواسته‌ام که برای رفع ایرادهای شورای نگهبان نظر مشورتی بدهند

شعار سال: CFT و داستان پیوستن ایران به این کنوانسیون بین‌المللی (کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم) آن هم در روزهای سخت اقتصادی کشور به کلاف درهم پیچیده‌ای تبدیل شده که مسئولان تصمیم‌گیر را هم در پیش‌بینی سرنوشت آن عاجز کرده است.

قابل پیش‌بینی نبودن سرانجام داستان CFT در کشور سبب شده است موافقان آن دولت و اکثریت مجلس از یک سو و مخالفان آن طیفی از اصولگرایان و شورای نگهبان از سوی دیگر برای به کرسی نشاندن نظرشان چاره‌اندیشی کنند؛ تدبیر مخالفان برای به تأخیر انداختن تصویب این لایحه استمرار رویه قبلی یعنی برپایی تجمع و نشست‌های نه به FATF است. موافقان اما در صددند با کشاندن جزئیات و اهمیت ضرورت پیوستن ایران به این کنوانسیون بین‌المللی و به‌دنبال آن عضویت ایران در FATF به سطح جامعه و از طریق فشار افکار عمومی مخالفان را بایکوت کنند؛ چنانچه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه با افشاگری اخیرش در مورد واقعیت بودن پولشویی در کشور اهمیت مبارزه با این معضل اقتصادی را به سطح جامعه کشانده و در سه روز گذشته سخنان او در این راستا و هجمه مخالفان به آن در صدر اخبار داخلی قرار گرفته است. FATF یا همان گروه ویژه اقدام مالی یک نهاد بین‌المللی است که با هدف مبارزه با پولشویی تشکیل شده است. ایران برای تداوم ارتباطاتش با بانک‌های جهانی باید استانداردها و توصیه‌هایی که این گروه ویژه اقدام مالی تعیین کرده است را اجرا کند. دولت ایران برای پیوستن به این گروه، چهار لایحه را به مجلس برده است که یکی از آن ها همین CFT یا لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم است.

در کنار توجه اذهان عمومی به بحث پولشویی، موافقان CFT در بهارستان که اختلاف تعدادشان با مخالفان آن کمتر از 10نفر است، پیشنهاد کرده‌اند که جلسه بررسی ایرادات شورای نگهبان به این لایحه در روز یکشنبه پیش رو در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حضور نماینده شورای نگهبان رسانه‌ها برگزار شود؛ به این معنا که جزئیات مباحث مطرح شده و نگاه موافقان، مخالفان و نماینده شورای نگهبان بدون هیچ قید محرمانه‌ای بیان شود و رسانه‌ها جزئیات این نظرات را به مردم مخابره کنند. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در همین راستا با اعلام این خبر که لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم- CFT - یکشنبه 27آبان‌ماه با حضور نماینده شورای نگهبان و دستگاه‌های ذیربط در این کمیسیون بررسی می‌شود به همشهری خبر داده است: برخی افراد پیشنهاد بررسی لایحه CFT در کمیسیون امنیت ملی به‌صورت علنی و با حضور خبرنگاران را مطرح کردند تا مردم در جریان بررسی همه ایرادات شورای نگهبان قرار گیرند. رئیس کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این سؤال که چقدر احتمال دارد هیأت رئیسه با پیشنهاد حضور رسانه‌ها در نشست صبح یکشنبه کمیسیون موافقت کند، افزود: شخصا با این پیشنهاد موافق هستم و اجرای آن را مثبت و مفید می‌دانم. اما بعید به‌نظر می‌رسد که هیأت رئیسه کمیسیون با این پیشنهاد موافقت کنند.

پیش‌تر و در 15 مهرماه که بررسی لایحه CFT در دستور کار بهارستان قرار گرفت، جمعی از نمایندگان خواستار برگزاری جلسه‌ای کارشناسانه با حضور وزرای خارجه، اطلاعات، اقتصاد و معاونت حقوقی رئیس‌جمهور پیش از ورود رسمی نمایندگان به لایحه CFT شده بودند، در لوای این پیشنهاد برخی از نمایندگان خواستار رسانه‌ای شدن موضوعات مطرح در این نشست کارشناسانه شدند و حتی جمعی پیشنهاد کردند نشست به‌صورت زنده از سوی رسانه ملی ‌پوشش خبری داده شود. به‌رغم این پیشنهادها اما نشست به‌صورت غیرعلنی قبل از آغاز به‌کار جلسه علنی مجلس برگزار و مباحث مطرح شد و گزارش‌های مسئولان حاضر در این نشست محرمانه باقی ماند.

مجلس در 15مهر ماهی که گذشت به لایحه دولت برای پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT رأی موافق داد و برای تأیید به شورای نگهبان ارسال کرد. شورای نگهبان هم بعد از بررسی این لایحه را با 22 ایراد را رد کرد و به مجلس بازگرداند؛ ایراداتی که شورای نگهبان به جز یکی که آن را اصلی می‌داند بقیه را قابل رفع اعلام کرده است. مجلس ایراد اصلی را که شرعی و خلاف قانون اساسی عنوان شده است به منزله رد لایحه ارزیابی می‌کند و رفع آن را نیازمند همفکری شورای نگهبان می‌داند.

امکان تمدید زمانی جلسه بررسی لایحه CFT در مجلس

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه گفت: در نامه‌ای به آیت‌الله احمد جنتی، از دبیر شورای نگهبان درخواست کرده‌ام تا نماینده شورای نگهبان را برای حضور در نشست 27آبان‌ماه کمیسیون معرفی کند تا در حضور نماینده شورای نگهبان ایرادات لایحه CFT مورد بررسی قرار گیرد. وی ادامه می‌دهد: هنوز از سوی شورای نگهبان پاسخی به این نامه داده نشده و ما منتظر اعلام نظر آنها هستیم . فلاحت‌پیشه می‌گوید: شخصا از زمان ارجاع ایرادات شورای نگهبان به مجلس تا‌کنون به اکثر مسئولان و نهادها و دستگاه‌هایی که درباره CFT صاحب‌نظرند نامه‌ای به انضمام ایرادات شورای نگهبان ارسال کرده‌ام و از همگی‌شان خواسته‌ام برای رفع این ایرادات نظر مشورتی بدهند. رد لایحه، اصلاح بخشی از ایرادات و اصرار بر ماندن برخی بندها احتمالاتی است که فلاحت‌پیشه از آنها در روند رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان خبر می‌دهد و پیش‌بینی سرانجام الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را تا برگزاری نشست کمیسیون دشوار می‌داند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 26 آبان 97، کد مطلب: 37746،www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
0
0
م.آ75
اینکه حامیان دولت انقدر مشتاق تصویب این لایحه در مجلس هستند فقط به دنبال یه مورد دیگه مثل برجام اندخوشون رو سرگرم کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین