پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۷۸۷
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
کارنامه یک‌ماهه اول دانشگاه‌های دولتی نشان می‌دهد بخش کوچکی از فعالیت‌های علمی منجر به تولید محصول و ارتباط با صنعت بوده است.

شعار سال: انجام فعالیت‌های علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی یکی از کارکردهای دانشگاه‌ها به شمار می‌رود؛ کارکردی که امسال نیز طبق روال هرساله و با شروع سال تحصیلی جدید به‌ویژه در مهرماه به اوج خود رسید و دانشگاه‌ها فعالیت‌های متنوعی را در حوزه‌های مطرح‌شده انجام دادند. البته هرکدام از این حوزه‌ها خود زیرمجموعه‌های متفاوتی دارد که قطعا ارتباط با صنعت در حوزه فعالیت‌های علمی یکی از اصلی‌ترین کارکردهایی است که هر کدام از دانشگاه‌ها باید به نوبه خود آن را در دستور کار خود قرار دهند، هرچند طی سال‌های اخیر مسئولان مختلف آموزش عالی و روسای دانشگاه‌ها خود تاکید ویژه‌ای به این بخش از فعالیت‌های دانشگاه‌ها داشته و دارند، اما برای بررسی دقیق‌تر حوزه فعالیت‌های دانشگاه‌ها سراغ 10 دانشگاه اول کشور یعنی دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، فردوسی مشهد، علم و صنعت، علامه طباطبایی، خوارزمی، تربیت مدرس و تبریز رفتیم و سهم هرکدام از فعالیت‌هایشان در حوزه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دادیم.

طبق بررسی‌های ما دانشگاه امیرکبیر و تهران با انجام 15 فعالیت علمی به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشتاز در عرصه فعالیت‌های علمی به شمار می‌روند و بعد از آن دانشگاه علامه طباطبایی با 10 فعالیت، دانشگاه تربیت مدرس با هفت و دانشگاه صنعتی شریف با چهار فعالیت در این حوزه در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند، با این حال دانشگاه خوارزمی طی یک ماه گذشته فعالیتی چشمگیر در حوزه‌های علمی انجام نداده است.

همچنین در حوزه فعالیت‌های اجتماعی و صنفی دانشگاه تهران با انجام نه برنامه در رده اول و دانشگاه فردوسی و شریف با هفت برنامه در رده‌های بعدی قرار گرفتند. در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی نیز دانشگاه فردوسی مشهد با هشت برنامه در بین دانشگاه‌های نامبرده رتبه اول را داشته و بعد از آن دانشگاه تهران با هفت برنامه و صنعتی شریف با شش برنامه در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

ارتباط با صنعت کمترین فعالیت دانشگاه‌ها طی یک ماه گذشته

در یک ماه اول سال تحصیلی دانشگاه‌ها حداقل دو فعالیت در ارتباط با صنعت داشته‌اند، اما نگاه تفکیکی برنامه‌های این حوزه نشان می‌دهد در بخش ارتباط با صنعت تنها چهار دانشگاه گام‌های عملیاتی برداشته‌اند و دانشگاه‌های امیرکبیر و صنعتی شریف در این بخش از دیگر دانشگاه‌ها جلوتر بوده و در طول یک ماه گذشته سه برنامه را برای ارتباط با صنعت عملیاتی کرده‌اند، البته دانشگاه تربیت مدرس با دو برنامه و دانشگاه تهران نیز با یک برنامه جزء دانشگاه‌هایی هستند که فعالیت‌هایی در این بخش داشته‌اند.

برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها و مسابقات علمی رتبه نخست فعالیت‌ علمی دانشگاه‌ها

نکته قابل‌تامل درباره فعالیت‌های علمی دانشگاه‌های برتر کشور این است که دانشگاه‌ها در حوزه همایش‌ها، جشنواره‌ها، مسابقات علمی و... بیشترین تکاپو را از خود نشان داده‌اند، به‌گونه‌ای که غیر از دانشگاه فردوسی مشهد و علم و صنعت که هیچ‌گونه فعالیتی را در این حوزه نداشته‌اند، مابقی دانشگاه‌ها حداقل سه برنامه را در این بخش داشته‌اند. به عبارت دیگر، دانشگاه تهران با 15 برنامه در حوزه همایش‌ها و مسابقات در صدر جدول قرار دارد و بعد از آن دانشگاه علامه طباطبایی با 11 و تربیت مدرس با 10 برنامه در رده‌های دوم و سوم هستند؛ البته دانشگاه‌های صنعتی شریف و تبریز نیز با سه برنامه جزء کم‌کارترین دانشگاه‌های این حوزه محسوب می‌شوند.

ایده بازارهای دانشجویی

حوزه‌ای که در طول یک ماه تنها چهار فعالیت در آن صورت گرفته که دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، امیرکبیر، علامه طباطبایی و تربیت مدرس هر کدام یک فعالیت را در این بخش داشته‌اند؛ اما در مقابل در حوزه تولید محصول 10 اقدام جدید صورت گرفته که بار این بخش تنها بر دوش دو دانشگاه امیرکبیر و تهران بوده است و در این حوزه نیز دانشگاه امیرکبیر با هشت برنامه در رتبه اول قرار دارد.

با همه این تفاسیر نمودارهای زیر به تفکیک درباره نوع فعالیت دانشگاه‌های برتر کشور سخن می‌گویند.








شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار 14 آبان 97، شماره: 155962


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین