پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۸۸۱۳
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۳
مصطفی رضائی ظهر امروز در نشست خبری روز جهانی دیابت در جمع اصحاب رسانه گفت: در بررسی که در حوزه بهداشت درباره بیماری دیابت صورت گرفته، تا کنون ۸۱۳ هزار نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال خطرسنجی شدند که ۸۸ هزار و ۱۱۹ نفر از آن ها مبتلا به دیابت بودند.

شعارسال: معاون فنی مرکز بهداشت استان گفت: شیوع چاقی در افراد بالای ۱۸ سال ۲۲.۶ درصد است و از طرفی ۶۱ درصد افراد اصفهان چاقی و اضافه وزن دارند؛ در حالی که متوسط کشوری ۵۹ درصد است.

 مصطفی رضائی ظهر امروز در نشست خبری روز جهانی دیابت در جمع اصحاب رسانه گفت: در بررسی که در حوزه بهداشت درباره بیماری دیابت صورت گرفته، تا کنون ۸۱۳ هزار نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال خطرسنجی شدند که ۸۸ هزار و ۱۱۹ نفر از آن ها مبتلا به دیابت بودند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان ادامه داد: برخی از این افراد از بیماری خود آگاهی نداشتند و در این مشکلات در این بررسی ها مشخص شد.

61 درصد اصفهانی ها چاقی و اضافه وزن دارند

وی ادامه داد: شیوع چاقی در افراد بالای ۱۸ سال ۲۲.۶ درصد است و از طرفی ۶۱ درصد افراد اصفهان چاقی و اضافه وزن دارند؛ در حالی که متوسط کشوری ۵۹ درصد است.

رضائی در تشریح آمار چاقی و اضافه وزن استان تصریح کرد: جمعیت شهری ۶۲ درصد و جمعیت روستایی ۵۲ درصد مبتلا به این پدیده هستند و در شیوع دیابت هم اختلاف زیادی بیم جمعیت شهری و روستایی است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان در بخش دیگری از صحبت های خود در بین خبرنگاران خاطر نشان کرد: حدود ۵۳ درصد از افراد مبتلا به دیابت به مراکز ما مراجعه کردند و سایر افراد یا درمان را رها کردند و یا به مراکز خصوصی مراجعه می کنند.

این مسئول تشریح کرد: خطرسنجی ها در مراکز ما مانند گرفتن نمونه خون، چربی خون و سایر موارد مانند مشاوره های تغذیه به صورت رایگان است، اما برخی مردم از این خدمات اطلاع ندارند.

400 هزار دیابتی در اصفهان وجود دارد

رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان هم در ادامه این نشست خبری بیان کرد: دیابت یک بیماری خاموش است و این بیماری اصلاً بیمار را وادار به پزشک رفتن نمی کند و وقتی کشف می شود که شاید ۱۵ سال از وجود این بیماری در بدن فرد گذشته باشد.

محمدعلی عطاری معتقد بود بالای ۴۰۰ هزار نفر در اصفهان درگیر این بیماری هستند.

وی ادامه داد: به وزیر پیشنهاد ورود مقوله دیابت به کتاب های درسی را دادیم و پذیرفتند ولی تا کنون اتفاقی نیفتاده است، همچنین به استانداری پیشنهاد تشکیل میز دیابت را دادیم تا برای دستگاه های مختلف وظایف مختلفی تعریف شود.

به گفته عطاری، دیابت یک بحران است و باید جلوی آن گرفته شود.

عضو مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم وارد صحبت های چالشی دیابت شد و گفت: سیاست های کلان دیابت باید از ریاست جمهوری تدوین شود و باید سند ملی سلامت داشته باشیم که البته این سند در حال تدوین است.

بیژن ایرج ادامه داد: تا سال ۲۰۳۰ جمعیت بیماران دیابتی دو برابر خواهد، چون همه دستگاه ها به وظایف خود عمل نمی کنند، ما کمترین مصرف سبزیجات را داریم.

* تولید داروهای دیابت در جمهوری اسلامی ایران

این فوق تخصص بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم همچنین خاطر نشان کرد: نمی شود که مراکز خیریه در زمینه دیابت کار کنند ولی صدا و سیما چیپس و پفک تبلیغ کند، اگر یک ارگانی به وظایف خود عمل نکند نمی شود جدید این بیماری ایستاد.

ایرج تصریح کرد: برخی می گویند در اصفهان دیابت با هفت سال تأخیر تشخیص داده می شود که ما اصلاً عدد هفت سال نداریم؛ این صحبت علمی نیست ولی تأخیر را قبول داریم و در دنیا هم اعلام شده است و همچنین باید اعلام کنم که دیابت تیپ یک ژنتیکی نیست و ربطی به تغذیه ندارد و دیابت تیپ دو با ژنتیک ارتباط دارد و نصب پمپ برای خردسالان به منظور انجام مراحل درمانی هم خیلی عجیب و غریب نیست.

در خلال پرسش و پاسخ خبرنگاران، محمدعلی عطاری معتقد بود سازمان های بیمه گر مطالبات را نمی دهند و این برای مراکز درمانی مشکل ایجاد کرده که این صحبت با واکنش برخی مسئولان مواجه شد. بیژن ایرج در این رابطه گفت: بیشتر داروهای دیابت را خودمان تولید می کنیم و در تولید انسولین هیچ مشکلی نداشتیم، تحریم ها هیچ تأثیری در این کار نداشته است.

معاون فنی معاونت بهداشتی هم در ابن باره توضیح داد: این صحبت دکتر عطاری را تایید نکرد و اعلام داشت تاخیر در پرداخت از سوی بیمه ها جای تأمل دارد ولی با وجود بی مهری سازمان های بیمه گر، هیچ گونه توقف در توزیع نداشته و نخواهیم داشت.

* تبلیغ کنندگان کالای مضر در چنگال قانون

احمدیان هم که از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی آمده بود در پاسخ به نحوه برخورد با تبلیغ کنندگان با کالاهای آسیب رسان به سلامت توضیح داد: تبلیغ برخی از کالاها ممنوع است، برای مثال تبلیغ گز ممنوع شد و ما در اصفهان در ماه آینده با دادستان و رئیس دانشگاه در رئیس صداوسیما جلسه ای داریم که تبلیغ کالاهای آسیب رسان ممنوع شود و این کار را عملیاتی می کنیم؛ افراد خاطی را به دستگاه قضایی معرفی خواهیم کرد.

* مصرف نان های روشن ممنوع!

ایرج در انتهای این نشست گفت: باید مردم به فعالیت فیزیکی و تحرک ترغیب شوند، نوع سرگرمی ها نباید حالت نشسته باشه باشد، میزان قند نوشابه مانند آبمیوه های صنعتی بسیار بالاست. همچنین نوشابه نباید در معرض دید مستقیم کودکان قرار بگیرد.

وی در توضیح بیشتر این توصیه ها ابراز داشت: مصرف نمک در نان زیاد است در نانوایی برای اینکه خمیر حالت خود را از دست ندهد نمک اضافه می کنند، هر چه نان تیره تر باشد بهتر است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی صاحب نیوز، تاریخ انتشار: 21آبان 1397 ، کدخبر:922070 www.sahebnews.ir ،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین