پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۸۸۵۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۰
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که خرید هواپیماهای روسی نیازمند صدور مجوز اوفک از سوی خزانه‌داری آمریکاست. این خبر درحالی اعلام شد که پیش از این مدیرعامل ایران‌ایر از مذاکره با غیراروپایی‌ها برای نوسازی ناوگان هوایی این شرکت خبر داده بود. فرزانه شرفبافی گفته بود که هر شرکتی که بتواند بدون نیاز به مجوز اوفک به ایران‌ایر هواپیما بفروشد با آن وارد مذاکره می‌شوند.

شعارسال: دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا یا همان اوفک، بعد از لغو تحریم‌ها، برای شرکت‌های بزرگ هواپیماساز دنیا اجازه معامله با ایران را صادر کرد. بر این اساس شرکت‌های ایرباس، بوئینگ و ای‌تی‌آر قراردادهایی را با شرکت‌های ایرانی منعقد کردند. دو قرارداد ای‌تی‌آر و ایرباس به مرحله عملیاتی رسید. آخرین سری این هواپیماها توسط ای‌تی‌آر در ۱۴ مرداد امسال به ایران‌ایر تحویل داده شد. یعنی در دقیقه ۹۰ آغاز دور اول تحریم‌های جدید آمریکا. با تحویل ۵ فروند ای‌تی‌آر در نیمه مرداد، تعداد هواپیماهای ای‌تی‌آر تحویل داده به ایران به ۱۳ فروند رسید. ایرباس نیز پیش از این ۳ هواپیما را به ایران تحویل داد تا در مجموع، تعداد هواپیماهای برجامی ایران به ۱۶ فروند برسد. اما بوئینگ به‌دلیل پیروی از سیاست‌های آمریکا، هواپیمایی به ایران تحویل نداد. پس از خروج آمریکا از برجام و لغو مجوزهای اوفک برای فروش هواپیما به ایران، این بار گزینه‌های دیگری برای مذاکره مطرح شدند. یکی از این گزینه‌ها سوخوی روسیه بود. البته به جز ایران ایر، شرکت‌های خصوصی هواپیمایی ایرانی نیز برای نوسازی ناوگان خود قصد دارند وارد مذاکره شوند.

مقصود اسعدی‌سامانی در این باره با بیان اینکه روس‌ها به‌عنوان یک گزینه برای خرید هواپیما مطرح هستند، اظهار کرده است: آنها فروش هواپیما به ایران را منوط به صدور مجوز اوفک از سوی خزانه داری آمریکا کرده‌اند. ۱۰ تا ۱۵ درصد هواپیمای سوخو قطعات آمریکایی است و به همین دلیل مشمول مجوز اوفک می‌شود، در واقع بدون این مجوز امکان فروش هواپیما به ایران وجود ندارد. مگر اینکه روس‌ها تغییراتی در تجهیزات و قطعات هواپیما ایجاد کنند تا دیگر برای فروش سوخو به ایران نیازی به مجوز اوفک نداشته باشند.

او در واکنش به اظهاراتی مبنی بر اینکه هواپیماهای روسی غیرایمن هستند و نباید از آنها در خطوط هوایی کشور استفاده شود، عنوان کرده است: شرکت‌های هواپیمایی، هواپیمایی را به‌کار می‌گیرند که قطعا تاییدیه سازمان هواپیمایی کشوری را داشته باشد؛ ضمن اینکه ایرلاین‌ها باید الزامات قانونی را رعایت کنند. به گفته وی مهم‌ترین هدف ایرلاین‌ها این است که در خدمات رسانی به مردم دغدغه و نگرانی در این رابطه نداشته باشند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته است: بعد از برجام مذاکراتی برای خرید هواپیما با چینی‌ها نیز داشتیم. اما هواپیمای آنها هنوز به مرحله تولید قطعی نرسیده و از این رو یک گزینه قطعی برای ایرلاین‌های داخلی نیستند.

اسعدی سامانی در گفت‌وگویی دیگر با اتاق بازرگانی تهران به مساله سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی اشاره داشته و اظهار کرده است: عدم سوخت‌رسانی به پروازهای ایرانی در فرودگاه‌‌های ترکیه از اول نوامبر آغاز شده است و در لبنان پس از چهارم نوامبر و تشدید تحریم آمریکا علیه ایران، سوخت موردنیاز هواپیمای ایرانی تامین نشده است. البته این شرکت‌های خصوصی مسوول سوخت‌رسانی در فرودگاه‌های ترکیه و لبنان هستند که سوخت‌رسانی به پروازهای ایران را انجام نداده‌اند و این اتفاق به‌منزله یک سیاست از جانب دولت این کشورها نیست. از سوی دیگر انتشار خبر عدم سوخت‌رسانی به پروازهای ایرانی در این فرودگاه‌ها به منزله قطع پروازهای ایران به این فرودگاه‌ها نیست. در حال حاضر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نسبت به این مساله موضع‌گیری کرده و سازمان هواپیمایی کشوری مشغول رایزنی برای تغییر این وضعیت است. خوشبختانه پروازهای ایران به این فرودگاه‌ها برقرار است. در هر هفته۲۰۰ پرواز برنامه‌ای میان ایران و ترکیه در جریان است و سالانه ۵/ ۲ میلیون مسافر ایرانی برای سفر وارد شهرهای مختلف ترکیه می‌شوند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 22آبان 1397 ، کدخبر: 3463109: donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
0
ع.ق74
کاش قبل برجام و بعد برجامم یادشون میبود که میشه از روسیه هم هواپیمای مدرن گرفت
رفتن کلی منت کشی آمریکا و اروپا و با یه ایرباس کلی عکس انداختن و ملتو کار گرفتن
تهشم هیچ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
0
م.م77
اینقدر ما روی این مذاکرات به خاطر هواپیما وقت صرف کردیم میتونستیم تا الان هواپیما بسازیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین