پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۹۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۶
مشکلات مطرح در هواپیمایی هما، مشکلاتی چند حوزه ای، تاریخی و فرابخشی هستند. شاید در نگاه اول، بتوان این مشکلات را با رویکردی تقلیل گرایانه به ضعف مدیریتی نسبت داده و یا با تصور باطل افزایش ارتباطات خاص (نظیر لابی گری های متداول) و یا تغییر سریع تیم مدیریتی حل شدنی پنداشت. اما، صاحبان دانش و تجربه در خصوص این شرکت معتقدند که حل مشکلات هما، نیازمند بازتعریف مدیریتی ،ساختاری ، عملکردی و حتی حمایتی است. گزارش حاضر با رویکردی بی طرفانه(و در صورت نیاز در چندین نامه)، اقدام به تحلیل بیانات مقام عالی وزارت و فرمایشات مدیرعامل هواپیمایی هما در خصوص انتظارات،چالش ها و روش های حل مشکلات هما نموده و خواهد نمود.
شعار سال
روز چهارشنبه ، محمد اسلامی (وزیر راه و شهرسازی) ، در مراسم تجلیل و تکریم نخبگان و متخصصان صنعت هوانوردی که به مناسبت روز جهانی هواپیمایی کشور برگزار شد،سخنرانی نمودند. سه محور قابل تامل در صحبت های ایشان مربوط به توسعه صنعت هوانوردی و مشکلات آن ، چالش خروج نیروی انسانی متخصص این صنعت از کشور(با تاکید بر خلبان ها) و بحث وضعیت هواپیمایی ملی جمهوری اسلامی ایران(هما) بوده است.
اسلامی اظهار داشت: ما نیاز داریم که از آینده صنعت هوانوردی تصویر سازی کنیم و برای رسیدن به آن با اراده‌ای مستحکم حرکت کنیم. شأن ملت ما نیست که در سطح نامناسبی در هرم مشاغل هوانوردی باقی بمانند. حضور در این هرم، از قائده تا راس، یعنی از از اپراتوری تا سطح خلق فناوری‌ها و سامانه‌های پیشرفته شأن ملت ما است و ما باید به این سمت حرکت کنیم. اسلامی گفت: نباید اجازه دهیم که به بهانه تحریم، به حقوق و منافع ما ضربه بزنند. باید بتوانیم تراز هوانوردی جمهوری اسلامی را در همه بخش‌ها، یعنی هم بخش‌هایی که مربوط به حوزه طراحی و ساخت است، هم بخش تعمیرات و نگهداری و هم حوزه عملیات و بهره‌برداری وصنایع پشتیبان و خدمات فرودگاهی ارتقا دهیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران‌ایر هواپیمایی حامل پرچم ایران است، گفت: برای اینکه این شرکت بتواند با افتخار به حیات خود ادامه دهد، همه باید کمک کنیم که از بحران‌های امروز خارج شود. جابجایی نفرات مهم نیست. بینش، نگرش و رفتار سازمانی و مدیریت است که به آحاد نیروی سازمانی مربوط می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت سرمایه انسانی در امر هوانوردی گفت: ما نباید اجازه دهیم که به راحتی گران‌ترین نیروی انسانی ما که خلبان‌های ما هستند، به دلایل گوناگون ترجیح دهند که در جای دیگر خدمت کنند. نباید اجازه دهیم نیروهای تحصیل‌کرده ما که ثروت مهم کشور هستند، در کشور دیگر به فکر شغل باشند(مهر،15 آذر 1397، کد خبر 4477946).


* صحبت های قابل بحث خانم مدیرعامل ، در خصوص نیازمندی به اختیارات ویژه
فرزانه شرفبافی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما، در مراسم تجلیل و تکریم نخبگان و متخصصان صنعت هوانوردی که به مناسبت روز جهانی هواپیمایی کشور برگزار شد، اظهار داشت: اگر بخواهیم صنعت را نگاه داریم، نیاز به اختیارات ویژه داریم. این اختیارات لازم است تا تصمیم‌گیری های ناگهانی که بنابر شرایط تحریم به ما تحمیل می‌شود، جای سوال نداشته باشند(مهر،15 آذر 1397، کد خبر 4477938).

با توجه به انعکاس اصل صحبت های جناب وزیر و مدیرعامل محترم هواپیمایی هما، ضرورت دارد که بشکل تفضیلی وارد تحلیل وضعیت صنعت هوانوردی و چالش ها و مسائل آن، انتظارات از صنعت،روش های حل مشکلات و مواردی همانند شویم. اما ترجیح بر این است که تمرکز نوشتار حاضر ، بشکلی کلی و بعنوان نوعی مقدمه ، بر هما و شرایط آن قرار گیرد(نامه اول برای هما).

* خانم مدیرعامل چه جنس اختیاراتی می خواهند، قانونی یا فراقانونی؟ 
عقل سلیم حکم می کند، وقتی صحبت از اختیارات ویژه می شود(نگاه ایجابی به مسئله) ،به پیامدها، عواقب، تضمین ها و نظارت های کار نیز فکر شود(نگاه سلبی به همان مسئله). صنعت هوانوردی و هواپیمایی هما نیز از این قاعده خارج نخواهند بود. سربسته عرض می کنیم،بنظر مدیرعامل محترم، آیا شفافیت و پاسخگویی لازم در صنعت هوانوردی کشور(خصوصا در داستان برجام) و عملکرد برخی از تشکیلات سازمانی دولتی مرتبط با ان وجود دارد تا اختیارات ویژه اعطا و تفیض شود؟ اگر پاسخ مثبت باشد، باید پرسید که علت این همه صدای پاسخ طلبی و مطالبه گری و نارضایتی از فعالیت بسته مدیریتی در بخش های مختلف صنعت هوانوردی، برای چیست؟
بعنوان مصداق، در زمان انتصاب خانم مدیرعامل، صحبت ها و حاشیه های زیادی در خصوص این انتصاب مطرح شد. بنا بر ملاحظاتی چند ،صلاح بر حمایت از ایشان و تقویت بسترهای حمایتی و همگرایی ها قرار گرفت. یک سال و چندماه(حدود 17 ماه) از انتصاب نامبرده می گذرد ، آیا شفافیت لازم در خصوص میزان تحقق ماموریت های ششگانه سپرده شده به ایشان ، وجود دارد؟ ماموریت های ششگانه عبارت بودند از: 
۱- اقدام در جهت بازسازی ساختاری همه جانبه‌ هما اعم از حقوق، مالی، فنی و ناوگان و تجهیزات و مطابق با مصوبه ۱۶۱۲۴۳/ ت ۵۰۳۹۲ه، مورخ ۹۳/۱۲/۲۸ هیات وزیران و پیگیری و تداوم فعالیت‌هایی که مدیریت پیشین در این ارتباط آغاز کردند و انجام دادند.

۲- هما باید برای رقابت در سطح منطقه و جهان آماده و به عنوان شرکتی در سطح جهانی ارتقا یابد. لازمه این کار بکارگیری مدیریت تحول تمام عیار در شرکت است که امید است با همکاری تمام همکاران هما اعم از عوامل فنی، عملیات، بازرگانی و خدمات و با تکیه بر هویت همایی آنان و توسعه فرهنگ مشارکت و مسئولیت اجتماعی در شرکت این کار به نحو احسن و با کمترین هزینه به سرانجام برسد.

۳- ایمنی و استانداردهای پرواز قواعد غیرقابل شکست در عملیات هوانوردی هستند. از شما و تمام عوامل فنی و عملیاتی هما انتظار می‌رود که به طور مستمر نحوه‌ بکارگیری و اجرای فرآیندهای ایمنی و استاندارها را مورد ارزیابی قرار دهید و اقدامات لازم را در جهت افزایش کارایی آن‌ها معمول دارید.

۴- تکیه بر اصول مدیریت بازرگانی حاکمیت شرکتی و مدیریت حرفه‌ای مهم‌ترین اصولی هستند که باید مورد توجه سرکار و تمامی اعضای محترم هیات مدیره باشد و به هیچ وجه از آن‌ها تخطی نکنید.

۵- هما در نهایت یک شرکت خدمات هواپیمایی است. از این‌رو، اصلی‌ترین هدف آن باید جلب رضایت مشتریان باشد. علیرغم اینکه نوسازی ناوگان در طی زمان انجام خواهد شد، هما باید به دستورالعمل حقوق مسافر وفادار و تمامی تلاش خود را در جهت کمینه کردن تاخیرها و عرضه برترین خدمات به مشتریان بکار گیرد. نهایتا برترین شاخص موفقیت هما میزان رضایت مشتریان آن است.

۶-باتوجه به خرید هواپیماهای برد کوتاه، یک تغییر ساختاری در سازمان هما باید صورت گیرد تا هما بتواند خدمات منطقه‌ای را در ایران عرضه کند، همه ما از اینکه هما پیام‌آور توسعه منطقه‌ای، دسترسی گسترده‌تر مردم به خدمات هوایی و برقراری عدالت جغرافیایی در آینده خواهد بود، افتخار خواهیم کرد.


فعلا قصد قضاوت در خصوص عملکرد مدیرعامل محترم هما و سطح شفافیت عملکرد شرکت و تیم مدیریتی در پاسخگویی به هر یک از بندهای ماموریتی ششگانه وجود ندارد، اما بحث در خصوص اختیارات ویژه و شفاف سازی منظور، همچنان باقی است :

*** خانم دکتر شرفبافی بفرمایند که بشکل مشخص،منظورشان از اختیارات ویژه چیست؟ اختیاراتی که لازم است تا تصمیم‌گیری های ناگهانی که بنابر شرایط تحریم به ما تحمیل می‌شود، جای سوال نداشته باشند؟ 

*** خانم شرفبافی بفرمایند، حوزه های این اختیارات چیست؟ اقتصادی، مدیریتی، امنیتی، قواعد و سلسله نظام های اداری.......؟ کدام حوزه و به چه میزان و مهم تر از همه با چه شیوه و ابزار کنترلی؟

*** مثلا در حوزه هما ، آیا خانم مدیرعامل می پندارند با ارایه این گونه اختیارات، توان پاسخگویی به درخواست های وزیر و یا درخواست های منعکس شده در ماموریت ششگانه وجود خواهند داشت؟
*** ....... .

بدون پرده عرض می کنیم، با تحلیل ها و آنالیزهای صورت گرفته توسط برخی از متخصصان (فعالان حوزه هوانوردی )، زیاد به تحقق بسیاری از موارد با توجه به رویه های جاری ، عملکرد گذشته و شرایط خاص صنعت هوانوردی (در مثال حاضر ، شرکت هواپیمایی هما)، خوشبین نمی توان بود. ادعای ساخت هواپیمای چند ده نفره تا پهن پیکر ، ساخت موتور بومی هواپیمای پهن پیکر و ...... . این تحلیل ها، خدای ناکرده در مفهوم تضعیف صنعت هوانوردی و یا مدیرعامل محترم هما و نفی توانمندی های خاص ایشان نیست، بلکه بشکل شفاف اشاره به واقعیات مطرح در خصوص شرایط تحقق خواسته ها و انتظارات بیان شده توسط وزیر محترم و همچنین بحث درخواست اختیارات ویژه، خانم شرفبافی دارد. 
با توجه به اینکه ، هواپیمایی هما برای تحقق خواسته های وزیر(آقای اسلامی)، نیازمند باز تعریف مدیریتی، ساختاری ، عملکردی و حتی حمایتی است. سوال اینجاست که خانم مدیرعامل اختیارات ویژه در این خصوص را ، چه چیزهایی تعریف می کنند.


مشکلات هما ،چند حوزه ای ، تاریخی و فرابخشی است :
 در بحث حاضر برای عدم ایجاد شائبه ، مکررا بیان شده که قصد نوشتار حاضر، تمرکز و تعمق بخشی به درخواست ها و تاکیدات سه گانه وزیر(توسعه صنعت هوانوردی و مشکلات و چالش ها و الزامات آن ، چالش خروج نیروی انسانی متخصص صنعت هوانوردی از کشور و بحث وضعیت هواپیمایی ملی جمهوری اسلامی ایران و کمک به رفع مشکلات آن)بوده و برای شروع و با نگاهی کلی و غیر کالبدشکافانه و غیر لایه بندی شده ، مشکلات هما بعنوان یکی از سه محور اصلی سخنرانی وزیر، در کانون توجه قرار گرفته است (در صورت نیاز ، مستندات تخصصی تر این کار می تواند بشکل انتشار عمومی در رسانه و یا حتی بشکل اختصاصی در اختیار مقام عالی وزارت قرار گیرد- البته در هر دو مورد رعایت تحفظات خاص ضروری خواهد بود) . با پیش فرض در پیش گیری چنین هدفی در بحث ، باید پذیرفت که مشکلات هما، مشکل عملکردی یک مدیر خاص ، مشکل یک دوره مدیریتی، مشکل یک شرکت ، مشکل شرایط حال و ...... ، نیست. مشکل هما الزاما چندحوزه ای، تاریخی و فرابخشی است. لطفا به موارد زیر توجه کنید:
- چنانچه مثلا یک نماینده محترم مجلس، مدیر عامل را برای افزایش پرواز به منطقه جغرافیایی خاص تحت فشار قرار دهد، چکار باید کرد(محدودیت ناوگان و زیان ده بودن پرواز)؟ اگر خارج از برنامه ، انجام شود عملکرد مدیرعامل زیر سوال می رود و اگر انجام نشود، داستان ها شروع می شود.کمترین این داستان ها، بحث عدالت جغرافیایی و افزایش فشارهای چندکانونه بر مدیرعامل، خواهد بود.

- پیکره عظیم بازنشستگان محترم هما را با کدامین تدبیر، ساماندهی کرده اند؟ پیشنهاد می شود که جناب وزیر از میزان دخل و خرج، ماهیانه هما و بازنشستگان محترم آن،کسب اطلاع روزآمد کنند؟

- بدهی های ارزی پیشین هما، با چه رویکرد و استراتژی مشخصی،مدیریت شده و می شود؟ همه می دانیم که با افزایش نرخ ارز، چه شرایطی در خصوص این موضوع مطرح می باشد؟

- علل نارضایتی های گذشته و حال ، پرسنل هما(با تاکید بر خلبانان) چیست؟ چه تدابیری برای ساماندهی و رفع این مشکلات اندیشیده شده است؟ آیا مسکن منجر به کاهش درد، جای درمان را می تواند بگیرد؟

- واقعا چند درصد مدیران هما(در بعد از انقلاب اسلامی) از سطح کافی و یکپارچه توانمندی های توامان فنی و تخصصی هوانوردی، مدیریت سازمانی ، مدیریت بازار ،مدیریت و مهندسی مالی،دیپلماسی عمومی و مواردی همانند آنها ، برخوردار بوده اند؟ 
- چند درصد این مدیران توان حل مشکلات هما را بشکلی چندحوزه ای، بینانسلی ، تاریخی ، فرابخشی و ...، داشته اند؟
- ...........

آقای اسلامی عزیر، می شود با اخذ یک مصوبه حمایت بلاعوض چندهزار میلیارد تومانی از دولت و مجلس،کل مشکلات هما و همایی ها را یکجا و  حداقل برای چند سال آتی،حل کرد. سوال اینجاست که بنظر مقام عالی وزارت، این روش می تواند هما را در وزن هما و در قامت یک شرکت پیش رو و چابک ظاهر کند؟
جواب یک کلام است. الزاما خیر(تجربه این نوع برخوردهای حمایتی نادرست را در برخی از ایرلاین ها ، در گذشته داشته ایم. لطفا از تاریخ درس بگیریم).

ختم نامه اول هما :
همانگونه که آقای وزیر به درستی اشاره فرموده اند ، همه باید کمک کنیم که هما از بحران‌های امروز خارج شود. جابجایی نفرات مهم نیست . اما این برداشت هم مسلما تاریخ مصرف خواهد داشت. چنانچه توصیه های اصلاحی، نقدهای بی طرفانه و مشفقانه و نظرات و نظارت های صورت گرفته توسط افکار عمومی و متخصصان بخش ،همچنین مراجع تخصصی تعریف شده برای چنین اموری، گویای عملکرد مورد انتظار نباشد، قاعده بازی مدیریتی و رویکرد فعالیتی هما، می بایست به گونه ای دیگر تعریف شود.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال 

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حامدی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
0
2
بحث جالبی را شروع کرده اید. مشخص است که دستتان پر است. اما خواهش می کنم یا بحث نکنید یا با قلم محافظه کارانه ننویسید.
نویسنده متن، یک جمله گفته و در جمله دیگر، خواننده را تشنه گذاشته است.
با این سبک نوشتن ، نمی توان انتظار اصلاح داشت.
ممنون می شوم اگر در نامه دوم تان، بدون محافظه کاری بنویسید و افشاگری کنید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
0
0
هما،فردی مثل شفتی را می خواهد ولاغیر
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین