پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۸۵۱
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
گزارش زیر قصد تحلیل آقای اسلامی بعنوان نامزدهای معرفی شده جهت وزارت راه و شهرسازی توسط دولت به مجلس شورای اسلامی را دارد. امیدواریم نمایندگان محترم با توجه به راست آزمایی صورت داده در خصوص صحت مطالب گزارش زیر، اقدام به رای دهی در جلسه تخصصی مربوطه کنند. تاکید می گردد که گزارش با رویکرد بی طرفانه و صرفا بر پایه تحقق حداکثری منافع ملی ، تهیه شده است .
شعار سال : به تعبیر برخی از مدیران و نمایندگان مجلس ، رزومه فعالیتی محمد اسلامی ، گویا کاملا برای فعالیت در چنین روزی در کسوت وزیر وزارت راه و شهرسازی چیده شده است. بهره مندی از سوابق موثر علمی و اجرایی در حوزه حمل و نقل ، عمران و شهرسازی ، اسلامی را تبدیل به نامزدی نسبتا مناسب برای تصدی این پست نموده است.
گرایشات سیاسی اسلامی نیز ، نظر موافق سه طیف به اصطلاح چپ، راست و مستقلین را جلب خواهد نمود. از طرف دیگر، این انتخاب روحانی، چنان با دقت و اطمینان خاطر انجام شده که حاضر گردیده ، اسلامی را از استانداری بلند کرده و بعنوان سرپرست وزارتخانه قرار داده و در نهایت وی را بعنوان نامزد وزارت به مجلس، معرفی کند(اگر غیر از این می بود، یکی از معاونان همان وزارتخانه را بعنوان سرپرست، معرفی می کرد).
چنانچه مقایسه ای هرچند سریع از عملکرد چند ماهه استانی اسلامی(در استان مازندران) با وظایف تخصصی وزارت راه و شهرسازی داشته باشیم، مقیاس کوچک اما موفقی از این عملکرد را در سطح استان شاهد خواهیم بود (هواپیمایی وارش ، توسعه پروازها و تقویت فرودگاه ساری، دنباله گیری برنامه بازسازی ناوگان حمل و نقل استان ،پیگیری وضعیت پروژه های نیمه تمام عمرانی استان، پیگیری و برنامه ریزی برای مسکن مهر و ....).
از نظر خصوصیات فردی، اسلامی فردی زیرک و خویشتن دار و در عین حال قاطع می باشد. فردی با این خصوصیات، به راحتی قادر به اداره وزارت گسترده و پر چالشی همانند راه و شهرسازی خواهد بود.
پیش بینی می شود ، اسلامی به راحتی رای اعتماد مجلس را اخذ نموده و کرسی وزارت راه و شهرسازی را در اختیار بگیرد. اسلامی بدلیل اشرافیت بر حوزه راه و شهرسازی، مشکل چندانی برای تیم سازی هم نخواهد داشت. بر اساس سوابق اسلامی ، بنظر می رسد، همکاران سابق او بخش زیادی از تیم مدیریتی وی را تشکیل داده و شاهد ریزش های نسبتا فراوانی در وزارت راه و شهرسازی باشیم. اما این تمام داستان اسلامی در وزارت راه و شهرسازی نیست.

* پاشنه های آشیل اسلامی در وزارت راه و شهرسازی
پاشنه های آشیل اصلی اسلامی در وزارت راه و شهرسازی را می توان شامل دو حوزه چالش های جاری حوزه راه و شهرسازی(ضعف زیر ساخت های موجود، تعاملات غیر موثر قبلی برقرار شده با پیمانکاران و مشاوران ، تداوم نارضایتی های شدید مردمی از عملکرد خودسرانه و دستوری وزیر قبلی ، حوادث و سوانح جاری در حوزه حمل و نقل ، بی مهری وزیر قبلی نسبت به مسکن مهر، مشکلات زیرساختی مسکن مهر در شهرهای مختلف ، چالش های شهرهای جدید و شیعات مربوط به فساد گسترده در برخی از جاهای ان ، تحریم آمریکا و اثرات ان بر حوزه های حمل و نقل هوایی، ریلی ، دریایی و جاده ای ، ....... ) و بحث تعارفات احتمالی سیاسی وی با برخی از چهره های سیاسی اصلی فعال در دو قوه(مجریه و مقننه) دانست.
اسلامی چنانچه نتواند آمادگی لازم برای مقابله با چالش های جاری را در خود بوجود آورده و یا بحث تعارفات احتمالی سیاسی وی، مانع یا تاخیر انداز قاطعیت فعالیتی او گردد، مسلما توان ارایه کارنامه درخشان در دوره وزارت خود را نخواهد داشت.

راهبردهای توصیه ای به وزیر  پیشنهادی راه و شهرسازی
- با توجه به سبک مدیریتی خاص وزیر قبلی و امتیازهای عدیده واگذار شده به برخی افراد موثر(خصوصا در مجلس)، بخش تعامل با مجلس اسلامی(وزیر جدید) می بایست از کارآمدترین نیروهای تخصصی و مدیریتی مسلط به اداره امور باشد.
- تعدد چالش های جاری و متداول قابل وقوع در حوزه حمل و نقل باید مدنظر اسلامی قرار داشته و جهت مقابله، بخش مدیریت بحران چابک و توانمندی را با رویکرد پروژه محوری در سطوح ملی و استانی، می بایست تدارک ببیند.
- اثر تحریم ها بر بخش حمل و نقل ، قابل انکار نیست. بر این قاعده ، اسلامی نیازمند حضور مدیران کارآمد با توان فعالیت و پاسخگو بودن در شرایط سخت و ناپایدار است. تغییر مدیران فعال در این حوزه ها می بایست بدون توجه به بده بستان های سیاسی و تعارفات و سفارشات متداول صورت پذیرد(مسلما خود ایشان به روشنی می دانند، منظور این گزارش، چه کسانی هستند).
- اسلامی درگیری چندانی با حوزه های استانی، ساختار سازمانی ، شیوه و سبک برنامه ریزی وزارتخانه نخواهد داشت. در این مباحث، صرفا باید به اولویت برنامه ها و کوتاه کردن دست برخی ویژه خواهان ، توجه گردد.

چنانچه اسلامی به کور کردن پاشنه های آشیل خود، توجه خاص داشته باشد، ضمن ورود آسان به مجلس، دوره نسبتا کارآمد و پربازده ای را در وزارت راه و شهرسازی، رقم خواهد زد.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال  

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین