امام همچنین در مورد اجلاس غیر متعهدها تأکید میکنند که رأس امور وظایف این اجلاس غیرمتعهدها آن است که کشورهای متعهد به شرق و غرب را تصفیه کرده و از خود دور کنند(یک مورد)؛ اهمیت تبلیغات(یک بار)، کشاورزی، قوای مسلح، لزوم وحدت میان قوای مسلح و مردم(هرکدام یکبار، امور تربیتی و آموزشی دو بار، اتکاء و اعتماد به رحمت و عنایت الهی یک بار، جنگ دفاعی، یک بار، دانشگاه یک بار. نشریه متعهد یک بار، لزوم انتخاب مسئولین از قشر متوسط و دون متوسط یک بار، اجرای امر الهی یک بار،حفظ نظام یک بار، معرفت به خداوند متعال یک بار و توجه به لزوم پیروزی در جنگ یک بار، در فرمایشات امام تحت عنوان «رأس امور» به کار رفته است.
یکی از مواردی که در مورد رأس امور به کار رفته مجلس بود؛ ایشان یک بار هم فرمودند مجلس در رأس همه ارگانها قرار دارد. نوه امام(ره) با اشاره به اینکه امام پنج مرتبه در مورد اینکه مجلس در رأس امور است جمله دارند، یادآور شد: چهار مرتبهاش به همین شکل است که مجلس در رأس امور است، یک مرتبه میفرمایند مجلس در رأس همه ارگان هاست . اینکه امام گفتند مجلس در رأس امور است معنای اصلیاش تقدم تقنین بر اجراست .
نظارت بر رفتار نمایندگان :
مطلق بینی و معصوم پنداری نمایندگان مجلس ،از جمله برداشت های انحرافی خطرناکی است که مسلما ریشه های اصیل انقلاب اسلامی را نشانه رفته است. حتی قانون اساسی و آئین نامه های مجلس نیز به بحث نظارت بر مجلس و نمایندگان مجلس، تاکید خاص دارند. بعنوان نمونه فرآیند تائید اعتبار نامه نمایندگان، تشکیل هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، اختصاص بخشی از وظایف کمیسیون اصل نود مجلس، ارایه طرح نظارت بر عملکرد نمایندگان و ...... ، در همین راستا صورت پذیرفته است. نمایندگان محترم مجلس، مسلما خوب می دانند که ورود به مجلس و کسب آرای حداکثری حوزه انتخابیه، یک بحث است و نوع عملکرد ارایه شده در مجلس و حرکت در چارچوب رفتار حرفه ای یک نماینده، بحثی دیگر می باشد.
رصد رفتار و عملکرد نمایندگان مجلس در جلسات سوال، استیضاح و رای اعتماد :
با توجه بر این که روند رای گیری در مجلس مخفی بوده و رای نمایندگان محترم قابل رصد نیست، نمی توان بشکل مستقیم در خصوص جهت گیری های نمایندگان قضاوت نمود. اما رصد مستمر رفتار نمایندگان در رویدادهای مختلف پیش آمده در مجلس، سنجه مناسبی جهت قضاوت نمایندگان خواهد بود.
یکی از رویدادهایی که در آن ، نمایندگان محترم مجلس بشکل مستقیم و قابل مشاهده اقدام به بیان نظرات خود می کنند، جلسات سوال، استیضاح و ارایه رای اعتماد به وزرا است. سوال این جاست که درباره نماینده ای که با داد و فریاد(بجای منطق و استدلال) ، قصد به کرسی نشاندن حرف خود را دارد ، چه می توان گفت؟ در خصوص نماینده ای که با کمترین سطح اطلاع و با زبانی غیر شیوا و سکته دار ، قصد توجیه و تائید برنامه نامزد وزارت خاص را دارد ، چه می توان گفت؟ در خصوص فحاشی و دعوا و سینه چاک کردن برخی از نمایندگان چه می توان گفت؟ در خصوص سو گیری ها و سخنان کاملا جهت دار یک نماینده چه می توان گفت؟ در خصوص نماینده ای که حتی در روخوانی از متن سخنرانی تهیه شده برای وی مشکل دارد، چه می توان گفت؟ در خصوص نماینده ای که شرایط واقعی را با شرایط ایده ال و بهشت آرمانی مقایسه کرده و مطالبه گری می کند، چه می توان گفت ؟ در خصوص نماینده ای که صبح طوماری را امضا می کند و عصر پس می گیرد، چه می توان گفت؟ درخصوص نماینده ای که چند روز پیش بر علیه فرد یا برنامه ای حرف می زند و چند روز بعد، عکس ان را دنباله گیری می کند، چه می توان گفت؟ در خصوص نماینده ای که در نقش موافق ثبت نام نموده و بشکل مخالف صحبت می کند و بالعکس ، چه می توان گفت؟ در خصوص نماینده ای که بشکلی مطلق ، نامزدی را تکفیر یا تائید می کند، چه می توان گفت؟ در خصوص نماینده ای که با کمترین اطلاع یا حساسیت در خصوص موضوعی خاص ، اقدام به دادن رای مثبت و منفی می کند، چه می توان گفت و ..... .
عبارات فوق ، خدای ناکرده قصد زیر سوال بردن فرد(نماینده) یا جریان خاصی را ندارد، حتی به قصد محدود سازی و دخالت در اختیارات قانونی و حرفه ای نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز نگاشته نشده است . تاکید گزارش فوق، بر اهمیت و ضرورت افزایش نظارت ها و نیاز به ارزشگذاری های مردمی بر رفتار و عملکرد نمایندگان خود است.
پیشنهاد می شود بعنوان نوعی مصداق تجربی و به منظور روشن شدن بحث، سخنان نمایندگان موافق و مخالف چهار نامزد وزارت در جلسه کسب رای اعتماد امروز(5 آبان 1397) را دنباله گیری کنید.
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال