پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۵۲۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۴
با توجه به اینکه فرآیند رای گیری در مجلس مخفی بوده و امکان بررسی نوع آرای ارایه شده توسط نمایندگان محترم و قضاوت در خصوص توانمندی های آنها وجود ندارد، می توان از جلسات سوال، استیضاح و رای اعتماد بعنوان رویدادی که نیازمند موضع گیری شفاف نماینده است، بعنوان سنجه ای مناسب برای اندازه گیری سطح توانمندی های وی، استفاده کرد. گزارش زیر رصد سخنان نمایندگان موافق و مخالف ، وزرای چهارگانه معرفی شده به مجلس برای کسب رای اعتماد را بعنوان نوعی مطالعه موردی، پیشنهاد می کند.



شعار سال :  در ذهن هر ایرانی قانون گرا و دوستدار وطن دو عبارت مجلس در راس امور است(فرمایشات حضرت امام ره) و مجلس عصاره فضایل همه ملت می باشد(فرمایشات حضرت امام ره ، در دیدار با نمایندگان دور اول مجلس)، بنوعی حک شده و اعتقاد راسخ بدان وجود دارد. اما سوال این است که آیا ما مجاز به برخورد مطلق با این عبارات هستیم؟ بعنوان نمونه آیا می توان بیان کرد که هر پزشکی قابل اعتماد است( پزشکان هم سوگند یاد کرده اند) ؟ آیا تمامی قضات عادل و فساد ستیز هستند(قضات هم سوگند یاد کرده اند)؟ و آیا ..... . 
با وجود پذیرش اصل برائت ، مسلما جواب سوال بالا منفی بوده و هر انسان عاقلی معتقد است که مبنای قضاوت در خصوص افراد ، شرایط حال آنها و الگوهای عملی و رفتاری شان می باشد. صرف داشتن تخصص در یک حوزه یا انتخاب شدن بعنوان نماینده و حتی صرف ادای سوگند، نمی تواند دلیلی بر  تائید صلاحیت رفتاری و عملکردی یک فرد و کاهش نظارت های موثر باشد. 

ماجرای مجلس در راس امور است، چیست ؟
دو عبارت مجلس در راس امور است و مجلس عصاره فضایل همه ملت است ، از جمله فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) بوده که در دو مناسبت مختلف بیان شده است. متاسفانه بنظر می رسد که این فرمایشات به کرات مورد سو استفاده (عامدانه و غیر عامدانه) برخی از افراد و جناح ها قرار گرفته و قصد مخفی سازی سو مدیریت و سو رفتارهای پیش آمده ، پشت فرمایشات آن رهبر فرزانه و جایگاه رفیع مجلس وجود دارد. بررسی فرمایشات حضرت امام نشان می دهد که :  آن حضرت ، مجلس را در راس همه ارگان ها دانسته اند/ حضرت امام امور جنگ را در راس امور دانسته اند/ حضرت امام تفاهم و وحدت را در راس امور دانسته اند/ حضرت امام ، مسئله کشاورزی در کشور را در راس امور دانسته اند/ حضرت امام از منظر اسلام بیان داشتند که اسلام قوای مسلح را در راس امور قرار می دهد/ و ...... ( بر خط  : http://emam.com ).
بر اساس توضیحات ارایه شده آیا دلیلی می شود که عبارت در راس امور بودن و عصاره فضایل همه ملت بودن ، توسط هر نماینده مجلسی با هر سبک رفتار و عملکردی، مورد مصادره قرار گرفته و خود را از تیر رس سوال و جواب و نقد ، بدور سازد؟ آیا این گونه خود ویژه پنداری، تجویز عقلی، عرفی،شرعی، اخلاقی، قانونی ، توصیه ای و ..... دارد؟ آیا برابر پنداری در راس امور بودن مجلس با در راس امور بودن نماینده مجلس( با هر شرایط و وضعیتی ) ، قیاس درستی است؟ چرا برخی از افراد و جریانات اقدام به بیان بخش ابتدایی جمله حضرت امام نموده و قسمت دوم آن را عامدانه و یا غیرعامدانه ، بیان نمی کنند. "مجلس در رأس همه امور است، مجلس خوب همه چیز را خوب می کند و مجلس بد همه چیز را بد می کند" .

سیدعلی خمینی(نوه حضرت امام) جهت رفع شبهه در خصوص این فرمایش حضرت امام توضیح می دهند که(رجا نیوز،7 آذر 94: کد خبر 228443) : 
تفاهم و وحدت در میان همه‌ مردم، یکی از موضوعاتی است که تحت عنوان رأس امور در تاریخ 24 / 4 / 62 مورد تأکید امام قرار گرفته است. ایشان در زمانی دیگر می‌گویند تثبیت جمهوری اسلامی در رأس امور است؛ قانون اساسی و تبیین جهت رأی دادن مردم به آن(3 بار)، مجلس شورای اسلامی (پنج بار)، نماز جمعه، تهذیب نفس و معنویات (هر کدام یک بار) به کار رفته‌اند.

امام همچنین در مورد اجلاس غیر متعهدها تأکید می‌کنند که رأس امور وظایف این اجلاس غیرمتعهدها آن است که کشورهای متعهد به شرق و غرب را تصفیه کرده و از خود دور کنند(یک مورد)؛ اهمیت تبلیغات(یک بار)، کشاورزی، قوای مسلح، لزوم وحدت میان قوای مسلح و مردم(هرکدام یکبار، امور تربیتی و آموزشی دو بار، اتکاء و اعتماد به رحمت و عنایت الهی یک بار، جنگ دفاعی، یک بار، دانشگاه یک بار. نشریه متعهد یک بار، لزوم انتخاب مسئولین از قشر متوسط و دون متوسط یک بار، اجرای امر الهی یک بار،حفظ نظام یک بار، معرفت به خداوند متعال یک بار و توجه به لزوم پیروزی در جنگ یک بار، در فرمایشات امام تحت عنوان «رأس امور» به کار رفته است.

یکی از مواردی که در مورد رأس امور به کار رفته مجلس بود؛ ایشان یک بار هم فرمودند مجلس در رأس همه ارگان‌ها قرار دارد. نوه امام(ره) با اشاره به اینکه امام پنج مرتبه در مورد اینکه مجلس در رأس امور است جمله دارند، یادآور شد: چهار مرتبه‌اش به همین شکل است که مجلس در رأس امور است، یک مرتبه می‌فرمایند مجلس در رأس همه ارگان هاست . اینکه امام گفتند مجلس در رأس امور است معنای اصلی‌اش تقدم تقنین بر اجراست .

نظارت بر رفتار نمایندگان : 

مطلق بینی و معصوم پنداری نمایندگان مجلس ،از جمله برداشت های انحرافی خطرناکی است که مسلما ریشه های اصیل انقلاب اسلامی را نشانه رفته است. حتی قانون اساسی و آئین نامه های مجلس نیز به بحث نظارت بر مجلس و نمایندگان مجلس، تاکید خاص دارند. بعنوان نمونه فرآیند تائید اعتبار نامه نمایندگان، تشکیل هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، اختصاص بخشی از وظایف کمیسیون اصل نود مجلس، ارایه طرح نظارت بر عملکرد نمایندگان و ...... ، در همین راستا صورت پذیرفته است. نمایندگان محترم مجلس، مسلما خوب می دانند که ورود به مجلس و کسب آرای حداکثری حوزه انتخابیه، یک بحث است و نوع عملکرد ارایه شده در مجلس و حرکت در چارچوب رفتار حرفه ای یک نماینده، بحثی دیگر می باشد.

رصد رفتار و عملکرد نمایندگان مجلس در جلسات سوال، استیضاح و رای اعتماد :

با توجه بر این که روند رای گیری در مجلس مخفی بوده و رای نمایندگان محترم قابل رصد نیست، نمی توان بشکل مستقیم در خصوص جهت گیری های نمایندگان قضاوت نمود. اما رصد مستمر رفتار نمایندگان در رویدادهای مختلف پیش آمده در مجلس، سنجه مناسبی جهت قضاوت نمایندگان خواهد بود.

یکی از رویدادهایی که در آن ، نمایندگان محترم مجلس بشکل مستقیم و قابل مشاهده اقدام به بیان نظرات خود می کنند، جلسات سوال، استیضاح و ارایه رای اعتماد به وزرا است. سوال این جاست که درباره نماینده ای که با داد و فریاد(بجای منطق و استدلال) ، قصد به کرسی نشاندن حرف خود را دارد ، چه می توان گفت؟ در خصوص نماینده ای که با کمترین سطح اطلاع و با زبانی غیر شیوا و سکته دار ، قصد توجیه و تائید برنامه نامزد وزارت خاص را دارد ، چه می توان گفت؟ در خصوص فحاشی و دعوا و سینه چاک کردن برخی از نمایندگان چه می توان گفت؟ در خصوص سو گیری ها و سخنان کاملا جهت دار یک نماینده چه می توان گفت؟ در خصوص نماینده ای که حتی در روخوانی از متن سخنرانی تهیه شده برای وی مشکل دارد، چه می توان گفت؟ در خصوص نماینده ای که شرایط واقعی را با شرایط ایده ال و بهشت آرمانی مقایسه کرده و مطالبه گری می کند، چه می توان گفت ؟ در خصوص نماینده ای که صبح طوماری را امضا می کند و عصر پس می گیرد، چه می توان گفت؟ درخصوص نماینده ای که چند روز پیش بر علیه فرد یا برنامه ای حرف می زند و چند روز بعد، عکس ان را دنباله گیری می کند، چه می توان گفت؟ در خصوص نماینده ای که در نقش موافق ثبت نام نموده و بشکل مخالف صحبت می کند و بالعکس ، چه می توان گفت؟ در خصوص نماینده ای که بشکلی مطلق ، نامزدی را تکفیر یا تائید می کند، چه می توان گفت؟ در خصوص نماینده ای که با کمترین اطلاع یا حساسیت در خصوص موضوعی خاص ، اقدام به دادن رای مثبت و منفی می کند، چه می توان گفت و ..... .

عبارات فوق ، خدای ناکرده قصد زیر سوال بردن فرد(نماینده) یا جریان خاصی را ندارد، حتی به قصد محدود سازی و دخالت در اختیارات قانونی و حرفه ای نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز نگاشته نشده است . تاکید گزارش فوق، بر اهمیت و ضرورت افزایش نظارت ها  و نیاز به ارزشگذاری های مردمی بر رفتار و عملکرد نمایندگان خود است. 

پیشنهاد می شود بعنوان نوعی مصداق تجربی و به منظور روشن شدن بحث، سخنان نمایندگان موافق و مخالف چهار نامزد وزارت در جلسه کسب رای اعتماد امروز(5 آبان 1397) را دنباله گیری کنید. 

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال 

اخبار مرتبط
برچسب ها: سلامت نمایندگان مجلس ، میزان سلامت نمایندگان مجلس ، رصد نمایندگان مجلس ، نظارت بر نمایندگان مجلس ، وضعیت عملکرد نمایندگان مجلس ، نظارت مردمی بر نمایندگان مجلس ، جلسه استیضاح و سوال ، جلسه رای اعتماد ، قضاوت مردم از نمایندگان ، رصد رفتار نمایندگان ، استیضاح و رای اعتماد ، فرآیند تائید اعتبارنامه نمایندگان ، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ، وظایف کمیسیون اصل نود ، طرح نظارت بر رفتار نمایندگان ، چارچوب رفتار حرفه ای نمایندگان ، رفتار غیر حرفه ای نماینده ، سوال از نماینده ، پاسخگویی نماینده ، شیوه نظارت نمایندگان ، لابی گری یا ارتباط ، سنجش پذیر کردن عملکرد نماینده ، رصد عملکرد نماینده ، سنجش سطح توانمندی نماینده ، نماینده خوب و نماینده بد ، ضعف نماینده مجلس ، نماینده مجلس قوی ، شوی نمایندگان ، جو تصمیم گیری نمایندگان ، نمایندگان موافق ، نمایندگان مخالف ، همراهی نمایندگان ، مخالفت نمایندگان ، سوالات برنامه ای ، سوالات عملکردی ، سوالات شخصیتی ، انطباق با اسناد فرادستی ، مجلس در راس امور ، کدام مجلس در راس امور ، مجلس خوب و مجلس بد
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
0
مطلب خوبی است. ان شاالله مورد توجه نمایندگان قرار بگیرد و معدود نمایندگانی که چارچوب ها را رعایت نمی کنند، بیشتر توجه کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین