پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۸۵۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸
گزارش زیر قصد تحلیل آقای دژپسند بعنوان نامزدهای معرفی شده جهت وزارت اقتصاد و دارایی توسط دولت به مجلس شورای اسلامی را دارد. امیدواریم نمایندگان محترم با توجه به راست آزمایی صورت داده در خصوص صحت مطالب گزارش زیر، اقدام به رای دهی در جلسه تخصصی مربوطه کنند. تاکید می گردد که گزارش با رویکرد بی طرفانه و صرفا بر پایه تحقق حداکثری منافع ملی ، تهیه شده است .
شعار سال : دژپسند را بنوعی باید در مثلث سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، دانشگاه شهید بهشتی و در نهایت ، ارتباطات او با نوبخت ، معنایابی کرد. حضور او در سمت معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی و همچنین سمت های پائین تر(از ریاست امور)، شاید بعنوان مهمترین نقطه قوت کاری وی از جهت اشرافیت بر دو حوزه برنامه و بودجه باشد. همچنین حضور او بر کرسی علمی در دانشگاه شهید بهشتی ، از دو جهت تسلط اولیه بر نظرگاه های اقتصادی(اقتصاد کلان) و ارتباطات با سایر اصحاب علمی- سیاسی فعال در آن دانشگاه، قابل تامل است.
ارتباط دژپسند با نوبخت، همانند یک شمشیر دو سر ، هم دارای منافع و هم دارای مضرات زیاد است. دوستان نوبخت، دوستان دژپسند خواهند بود و مخالفان نوبخت، عموما در صف مخالفان دژپسند قرار می گیرند.
سوابق اجرایی دژپسند در سمت معاون وزیر ، سوابق عدیده همکاری او در روند برنامه های توسعه ای کشور، سوابق موثر در حوزه مالیه ، عضویت در شوراهای پول و اعتبار و غیره، از جمله توانمندی های دژپسند در تصاحب پست وزارت اقتصاد و دارایی، محسوب می شوند.
نکته جالب توجه اینکه دژپسند از نظر سیاسی نیز دارای سابقه موثر فعالیت در هر دو دولت راست و چپ بوده و از این منظر نیز نمی توان بر وی خرده گرفت.
بر اساس توضیحات ارایه شده و با توجه به وجود سوابق موثر رزومه ای، عملیاتی و کاری و تجربی، علمی و برنامه ریزی، همگرایی های سیاسی و .....، اخذ رای اعتماد مجلس توسط دژپسند تقریبا به راحتی انجام می شود. اما.....


* پاشنه آشیل شیر فرهاد وزارت اقتصاد و دارایی
نقطه ضعف و پاشنه آشیل فعالیت دژپسند در وزارت اقتصاد و دارایی را باید از دو منظر موقعیتی- وضعیتی و منظر نوع خلقیات شخصی دنباله گیری نمود. دژپسند از نظر رفتار شخصی و الگوی مدیریتی ، فردی نسبتا جدی(بخوانید عصبانی و تندخو) بوده و با توجه به سوابق فعالیت موثر و حداکثری در سازمان مدیریت و برنامه ریزی، دارای ذهنی ساخت گرا و بخش بندی شده است. این الگوی رفتاری، امکان همکاری تیمی موثر با دیگران را از وی سلب کرده یا کم رنگ خواهد نمود. 
بر این قاعده، به راحتی می توان پیش بینی نمود که بعد از استقرار دژپسند در کرسی وزارت اقتصاد و دارایی، شاهد طیف عظیمی از تغییرات مدیریتی و کنار نهاده شدن افراد کم توان هستیم، در مقابل بدلیل ضعف دژپسند در تیم سازی، طیف وسیعی از همکاران و آشنایان سابق او (همکاران دوره های گذشته و حال)، دعوت به همکاری مدیریتی می شوند. این رویه رفتاری، مسلما مقاومت های سازمانی سنگینی را بر دژپسند فعال در یک وزارتخانه نسبتا سنتی، تحمیل خواهد نمود.
دومین پاشنه آشیل دژپسند در ناتوانی وی جهت فعالیت اقتضایی و وضعیتی است. با توجه به ساخت گرایی فکری دژپسند،وی از توان بالایی جهت بنا نهادن تغییرات زیرساختی و بنیادین، برخوردار خواهد بود، اما تغییر مستمر محیط و قواعد بازی، تغییر مستمر شکل مسائل ، درگیری با مطالبه گران عدیده ، ضعف ساختار و نیروی انسانی فعال در وزارت اقتصاد و دارایی و مشکلاتی از این جنس، شیر فرهاد را بتدریج خسته و کم انگیزه نموده و به انجام فعالیت های عادی و روز مره گی سوق می دهد. دژپسند برای فاصله گرفتن از این پاشنه آشیل ، ضروری است اقدام به تدوین برنامه ای سه لایه ای شامل برنامه برای شرایط عادی، برنامه با رویکرد راهبردی و برنامه جهت شرایط بحران و با نظر داشت به اصل غلطان بودن برنامه های تدوین شده ، نماید.

* تجویزهای توصیه ای برای دژپسند :
- ساخت اتاق فکر رسانه و ایجاد و تدارک تیم رسانه ای مستقل قوی .
- دژپسند در تعامل با مجلس در آینده کمترین مشکلات را خواهد داشت و چالش خاصی را تجربه نمی کند.
- ساخت اتاق فکر فعالیت بین و فرابخشی و تدارک تیم مدیریتی- سیاستی قوی برای اینکار با رویکرد فعالیت پروژه محور.
- تدارک تیم بازرسی و مداخله در بحران(بخوانید واکنش سریع) قوی و ماموریت پذیری تخصصی افراد تیم .
- ساخت اتاق فکر تئوری پرداز و انتشار مستمر چارچوب های فکری با رویکرد مهیا سازی بسترهای لازم برای فعالیت مبتنی بر دکترین تعریف شده توسط سایر بخش ها و دستگاه های مرتبط با وزارت اقتصاد و دارایی.
- نظرداشت به افزایش تدریجی نقش بخش خصوصی و ایجاد فضای تنفس برای فعالین این بخش خصوصا در حوزه مالیات ستانی و مالیات بر ارزش افزوده( لازم به توضیح است که بخش خصوصی الزاما اتاق بازرگانی یا چند کارخانه دار و سرمایه دار خاص نیست).
- ...... 
در مجموع باید به دکتر دژپسند برای موفقیت در دوره وزارت ، توصیه اکید نمود که مراقب دو پاشنه آشیل اصلی خود(فردی- شخصی و فعالیت اقتضایی- وضعیتی) باشد.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال 

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین