پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۹۹۲۶
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸
هنوز جامعه از شوک اتفاقی که برای برخی دانش‌آموزان مدرسه معین افتاده بود درنیامده ، که به یکباره با خبر بهت‌آور دیگری مواجه شد. مجرم و اوباش سابقه‌دار شهر شوشتر که بارها زندانی شده به چند نوجوان 12 و 13 ساله تجاوز می‌کرده و دو نفر از دوستانش از صحنه‌های تجاوز به پسران نوجوان فیلم می‌گرفتند و آنها را وادار به سکوت می‌کردند است.

شعار سال: خبری که در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را هولناک توصیف کردند. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی هشتگ تجاوز به کودکان شوشتر را به راه انداختند و نوشتند:«که قوه قضائیه باید با مجرمان این‌چنینی برخورد جدی‌تری داشته باشد

یکی از کاربران توئیتر در حساب کاربری‌اش نوشت:«پدیده تجاوز به کودکان شوشتر تکراری است و مسأله تازه‌ای نیست ولی چون متجاوز ازقربانی فیلم می‌گیرد، اغلب با تهدید به پخش فیلم، فاجعه پنهان می‌ماند و جامعه و خانواده با هیس گفتن تلاش به حفظ آبروی خود دارند! با اطلاع‌رسانی تن متجاوزان را بلرزانید، راه مقابله با این پدیده کثیف اطلاع‌رسانی است.»

کاربر دیگر هم در این باره تأکید کرد: «شرم بر آنان که اصرار دارند باید تجاوز را پنهان کرد! آنها که آبروی متجاوز برایشان مهم است با پنهان کردن تجاوز، متجاوزان جوری وقیح شده‌اند که بی‌ترس ازعواقب از قربانیان عکس و فیلم می‌گیرند و درشبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند! بیماری این جامعه به مرحله برگشت‌ناپذیر رسیده است.» برخی کاربران هم درباره قربانیان این فاجعه نوشتند:«یاد بگیریم قربانی مقصر نیست. یاد بگیریم با قربانی با نگاه‌های عجیب و کلمات آزاردهنده صحبت نکنیم!

یاد بگیریم درباره تعرض و تجاوز اطلاع‌رسانی کنیم تا از گسترش فاجعه جلوگیری کنیم.» با این همه دیروز نیروی انتظامی شهرستان شوشتر هم اعلام کرد که عوامل تجاوز به کودک 12 ساله شوشتری دستگیر شدند. براساس گزارش نیروی انتظامی شوشتر متجاوزان از افراد سابقه‌دار بوده‌اند که با تهیه فیلم قصد داشتند مانع پیگیری خانواده این نوجوان شوند. با این حال اخبار تجاوز به کودکان هر از گاهی منتشر می‌شود و البته موضوع کودک‌آزاری هم دغدغه بزرگ بسیاری از خانواده‌ها شده است تا جایی‌که هر بار خبر گم شدن کودکی در رسانه‌ها منتشر می‌شود، دل خانواده‌ها می‌لرزد که نکند باز هم آن کودک مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.

همین اتفاقات و نگرانی‌ها موجب شد نمایندگان مجلس لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان را در تابستان به تصویب برسانند، لایحه‌ای که به گفته مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودک همچنان در شورای نگهبان مانده است:«لایحه در تابستان امسال در مجلس شورای اسلامی تصویب شده اما هنوز شورای نگهبان آن را تأیید نکرده است بنابراین لازم است که مسئولان در زمینه حقوق کودکان فعالیت بیشتری داشته باشند چرا که خلأ قانون موجب شده است هر روز شاهد افزایش پدیده کودک‌آزاری باشیم.» فرشید یزدانی تأکید می‌کند:«در بسیاری از کودک‌آزاری‌ها قربانی می‌ترسد درباره اتفاقی که برایش افتاده است اطلاع‌رسانی کند، مدارس باید مباحث خودمراقبتی را به دانش‌آموزان آموزش دهند و به آنها بفهمانند که اگر اتفاقی برای شما افتاد شما مجرم و متهم نیستید. کودکان بلد نیستند که چطور از بدن خودشان محافظت کنند. به‌همین منظور آموزش خودمراقبتی باید برای کودکان، خانواده‌ها و معلم‌ها انجام شود.»

وی تأکید می‌کند: در مباحث خودمراقبتی هم باید بدانیم که کودکان و نوجوانان آسیب‌دیده خانواده‌ را اولین پناهگاه خود می‌دانند، در این مواقع خانواده ترس را باید کنار بگذارد چرا که ترس موجب می‌شود کودک‌آزاری جنسی سال‌ها ناگفته باقی بماند. آموزش خانواده درباره تربیت جنسی کودک و شیوه‌های برقراری ارتباط با فرزند از ضروریات جامعه ماست. در جامعه‌ای که خانواده پرداختن به تربیت جنسی را حرمت‌شکنی و تابو می‌داند، وقتی با تعرض جنسی به فرزندش مواجه می‌شود، نمی‌داند چه کند.

یزدانی درباره اتفاق شوشتر می‌گوید: انجمن برای کودکان قربانی تجاوز وکیل می‌گیرد و مشاوران و مددکاران بزودی به منطقه می‌روند تا اقدامات مشاوره هم روی نوجوانان انجام شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، تاریخ 26 آبان 97، کد مطلب: 54179: www.didbaniran.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین