پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۸۰۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷
خبر تجاوز به کودک دانش آموز اصفهانی در حالی شنیده شد که پیش از آن اخباری از تجاوز به کودکان شوشتر، تجاوز به دانش آموزان مدرسه معین، تجاوز به بهاره دختربچه ۵ ساله، تجاوز به دختران ایرانشهری و موضوع سعید طوسی در مدت کوتاهی خبرساز شده بود.
شعارسال: روز گذشته یک منبع آگاه خبر داده بود که یکی از اعضای انجمن اولیا و مربیان در اصفهان در مدرسه به یک کودک تجاوز کرده است. دادستان تهران نیز خبر را تایید کرد و گفته بود در حال تکمیل تحقیقات هستیم. نکته عجیب آنکه چنین اتفاقی تعجب کسی را برنینگیخت؛ آنهم در حالی که نه یک عضو معمولی، بلکه نائب رئیس انجمن اولیا و مریبان مدرسه اقدام به تجاوز کرده بود! از مجلس تنها علیرضا سلیمی گفته بود تنمان لرزید. شهیندخت مولاوردی هم وقتی در توئیتر خود نوشت «چند مجلس و دولت دیگر باید بگذرد تا یک لایحه جامه قانون به تن کند؟» که دیگر در دولت حضور نداشت!

خبر تجاوز به کودک اصفهانی، نخستین خبری نبود که این روزها از تجاوز به کودکان و نوجوانان به گوش می‌رسید؛ تجاوز به کودکان شوشتر، تجاوز به دانش آموزان مدرسه معین، تجاوز به بهاره دختربچه ۵ ساله، تجاوز به دختران ایرانشهری، سعید طوسی و ... اخباری مشابهی بود که این روزها شنیده شده است.

علی محمد نمازی عضو حزب کارگزاران که سال‌ها به عنوان معلم و مدیر مدارس در تهران فعالیت کرده معتقد است گاهی نحوه نادرست برخورد با یک تخلف باعث می‌شود تخلف افزایش پیدا کند. او رویداد۲۴ گفته اگر زمانی که رسوایی سعید طوسی اتفاق افتاده بود و قبل از اینکه قضیه علنی شود و به رسانه‌های خارج از کشور کشیده شود، با متخلف برخورد مناسب صورت می‌گرفت، شاید این اتفاق نمی‌افتاد و سهل‌انگاری و مسامحه درباره پرونده سعید طوسی، اگر عامل تشدید کننده این اتفاق نبود اما می‌توان گفت اطمینان از عدم برخورد قضایی مناسب، زمینه‌ساز این اتفاق بود.

علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش مجلس به ایلنا گفته موضوع تجاوز به کودکان و دانش آموزان می‌تواند دلایل مختلف داشته باشد، بخشی از این مساله به بی‌اعتقادی و بخشی بخاطر تاثیر فضای مجازی و ماهواره است و بخشی از آن هم به نوع گزینش شدن در آموزش و پرورش برمی‌گردد.

خدیجه ربیعی فرادنبه عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به رویداد۲۴ می‌گوید: اصلی‌ترین دلیل رشد و افزایش آسیب‌های اجتماعی عدم توجه به آموزش است. شروع آموزش در خانواده است. اگر خانواده‌ها با دقت روی به آموزش فرزندان خود بیاورند شخصیت سالم در فرزند شکل می‌گیرد، اما این همه ماجرا نیست، زیرا وقتی بچه بزرگ‌تر می‌شود به جامعه بزرگتر وارد می‌شود، دولت در قبال فرهنگ‌سازی او مسئولیت دارد. اولین نهادی که به نوعی بیشترین مسئولیت را در شکل‌گیری هرچه بهتر شخصیت بچه‌ها به عهده دارد، آموزش و پرورش است.

عوامل تحریک‌کننده جنسی زیاد شده است

ربیعی می‌گوید: فضای سال‌های اخیر جامعه با چند دهه پیش از این، متفاوت است. امروز فضای ارتباطاتی و دسترسی به بسیاری از محتوا‌ها برای افراد ساده شده است. عوامل تحریک‌کننده جنسی بسیار زیاده شده و بطور مثال برخی فضا‌های مجازی با محتوا‌های غیراخلاقی خود تاثیرات منفی را بر روی تربیت بچه‌ها گذاشته‌اند.

او می‌گوید: این سال‌ها دست هر بچه‌ای یک موبایل است و همه آن‌ها هم خیلی راحت در تمام فضا‌های مجازی می‌چرخند و هر محتوایی که می‌خواهند را پیدا می‌کنند همین یک موضوع کافی است تا انحرافات اخلاقی و آسیب‌های اجتماعی بیش از پیش شود. شاید ۳۰ سال پیش هم نوع آموزش با خلاء‌هایی روبرو بوده، اما عوامل تحریک‌کننده تا این حد بالا نبود. حال که جامعه امروزی با چنین معضلاتی روبرو شده لازم و ضروری است که نوع آموزش‌ها بروزتر و نظارت‌ها بیشتر شود. از طرفی نهاد‌های فرهنگی باید همتی بیشتری به خرج دهند و دورنمای آسیب‌های اجتماعی را به جامعه نشان و برای مقابله با آن برنامه ریزی کنند.

فرشته روح افزا مدیر طرح و برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده می‌گوید: تبلیغات در زمینه بی‌حجابی در کشور وجود دارد و متاسفانه مظاهر آن را صدهزار برابر بالا برده‌ایم بنابراین ما گروهی مشخص کردیم تا مجلات و کتاب‌ها را رصد کنند و در صورت لزوم جلوی انتشار برخی از آنها را بگیرند.

آموزش و پرورش به مسائل جنسی در مدارس نظارت ندارد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به بی‌توجهی مسئولان در رابطه با معضل تجاوزی که در برخی مدارس اتفاق افتاده، می‌گوید: متاسفانه امروز شاهد عدم نظارت کافی مسئولان در این امر هستیم. امروز وظیفه سنگینی بر عهده مسئولان آموزش و پرورش است و آن‌ها باید بدانند که تاثیرگذارترین افراد در برابر این ناهنجاری‌ها هستند. حال شاید مسئولان به چنین معضلاتی هم واکنش نشان دهند، اما موضوع مهم این است که چه اقدام عملی در جهت رفع این آسیب اجتماعی کرده‌اند؟

نماینده مردم بروجن گفته حل معضل تجاوزهای جنسی تنها به کمیسیون اجتماعی برنمی‌گردد و کمیسیون‌های دیگر مثل کمیسیون فرهنگی و آموزش و... هم در قبال آن موظفند. ما در کمیسیون اجتماعی دغدغه این موضوع را داریم و من هم از اعضای هیات رییسه کمیسیون خواهم خواست که روی این موضوع بررسی‌های لازم را انجام دهند و در دستور کار کمیسیون قرار دهند.

ربیعی گفته برای حل یک معضل و آسیب اجتماعی باید ریشه‌های قبل از بروز آن مشکل هم بررسی و حل شود. بطور مثال بروز طلاق و اعتیاد تا حدود زیادی ریشه‌های اقتصادی دارد و اگر قرار باشد در این دو موضوع، آمار‌ها کاهش پیدا کند باید فضای اقتصادی کشور را ترمیم کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است در موضوع تجاوزی که این روز‌ها در برخی مدارس رخ می‌دهد و اخبارش هم در رسانه‌ها پیچیده، باید عوامل پیش از بروز این مسئله بررسی شود و دید چرا یک مربی روی به چنین بی‌اخلاقی می‌آورد؟ متاسفانه هر بار که این اخبار به جامعه منتقل می‌شود اثرات منفی زیادی را در خانواده‌ها می‌گذارد و آن‌ها بیش از پیش نگران بچه‌های مدرسه‌ای خود می‌شوند که امیدوارم با تدبیر همه مسئولان در آینده نزدیک شاهد رفع این معضل اجتماعی باشیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 14 آذر 1397 ، کدخبر: 157264 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین