پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۱۱۰۶
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: با توجه به اینکه اکنون دست دولت برای افزایش قیمت سوخت و واقعی سازی قیمت ها باز نیست، استفاده از کارت سوخت برای مدیریت مصرف و مقابله با قاچاق کارساز و مفید است
شعارسال:عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: با توجه به اینکه اکنون دست دولت برای افزایش قیمت سوخت و واقعی سازی قیمت ها باز نیست، استفاده از کارت سوخت برای مدیریت مصرف و مقابله با قاچاق کارساز و مفید است.

این روزها قاچاق سوخت به وضعیت نگران کننده ای رسیده است به طوری که سرمایه های ملی توسط قاچاقچیان سوخت به آن سوی مرزها منتقل می شود؛ برای مقابله با این روند، راهکارهای مختلفی پیشنهاد شده که از جمله آنها احیای کارت سوخت است.
بر این اساس، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: تحویل بنزین به خودروها و موتورسیکلت‌ها از تاریخی که بزودی اعلام خواهد شد، تنها با استفاده از کارت سوخت انجام می شود و مالکان خودروهای فاقد کارت سوخت تا 24 آذر مهلت دارند برای ثبت نام کارت جدید اقدام کنند.

**
لزوم احیای کارت سوخت

سیدحمید حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در این باره گفت: با احیای کامل کارت سوخت گام بزرگی در راه مدیریت مصرف سوخت و کاهش قاچاق فرآورده‌های نفتی برداشته می شود.
این عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: با توجه به اینکه اکنون دست دولت برای افزایش قیمت سوخت و واقعی سازی قیمت ها باز نیست، استفاده از کارت سوخت برای مدیریت مصرف کارساز و مفید است.
حسینی بر لزوم ساماندهی مصرف سوخت در کشور تاکید کرد و ادامه داد: این مقدار از قاچاق نمی تواند از طریق کارت های سوخت خودروهای شخصی انجام شود، در واقع، بخشی از قاچاق سوخت از محل جایگاه های توزیع سوخت صورت می گیرد.
این عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ادامه داد: کارت سوخت می تواند جلوی شتاب قاچاق بنزین را بگیرد و کاهش دهد.
حسینی ادامه داد: برای مدیریت مصرف سوخت باید علاوه بر احیای کارت سوخت موضوع سهمیه بندی نیز در دستور کار قرار گیرد تا فرصت های سوءاستفاده از قاچاقچیان گرفته باشد.
وی گفت: رقم دقیقی از قاچاق سوخت در کشور وجود ندارد اما با توجه به روند مصرف سوخت و افزایش آن، روزانه 10 تا 12 میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود.
این عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی خاطر نشان کرد: میزان افزایش مصرف سوخت با تعداد خودروهای اضافه شده به ناوگان حمل و نقل کشور سازگار نیست، بنابراین مشخص است که بخش قابل توجهی از این افزایش مصرف سوخت به قاچاق اختصاص داشته است.
حسینی اضافه کرد: همچنین گزارش های ارسال شده از مناطق مرزی نیز نشان می دهد که در برخی مناطق مرزی قاچاق به صورت گسترده در حال انجام است.
وی تصریح کرد: قاچاق سوخت باعث لطمه به اقتصاد شده و در آمد ناشی از قاچاق، روند کسب و کار را دچار اخلال کرده است.

**
لزوم واقعی سازی نرخ فراورده های کم مصرف
این عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی همچنین بر لزوم واقعی سازی نرخ همه فرآورده‌های نفتی و نزدیک کردن آن به نرخ بین المللی تاکید کرد و گفت: اکنون برای برخی از فرآورده های نفتی، یارانه اختصاص یافته این درحالیست که اصلا نیازی به تخصیص یارانه برای آنها نیست زیرا مصرف زیادی در کشور ندارند.
حسینی افزود: به عنوان مثال اکنون مازوت (نفت کوره)، نفت سفید و ال.پی.جی با وجود اینکه مصرف زیادی در کشور نداشته و در سبد مصرفی جامعه عمومیت ندارند، یارانه دریافت می کنند که گزارش‌ها از اختصاص بخش قابل توجهی از آن به قاچاق حکایت دارد.
وی ادامه داد: باید فرآورده‌هایی که مصرف آنها در جامعه عمومیت ندارد، از فهرست یارانه ها خارج شده و بر اساس نرخ های بین المللی به فروش برسد.
این عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ادامه داد: در صورتی که بهای این فرآورده‌ها آزاد سازی شود، تنها موضوع بنزین و گازوئیل باقی می ماند که بنزین را نیز می توان از طریق احیای کارت سوخت مدیریت کرد.
حسینی ادامه داد: برای مدیریت مصرف گازوئیل نیز طرح پایش مطرح و به اجرا گذاشته شده است که البته کامیونداران فشار زیادی برای توقف آن وارد می آورند.
این عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی یادآور شد: در واقع، برخی کامیونداران تمایل دارند کامیون خود را در پارکینگ خوابانده اما سهمیه گازوئیل را گرفته و به منظور قاچاق به فروش برسانند که باید در مقابل این خواسته های غیر معمول مقاومت کرد.
وی تاکید کرد: سهمیه گازوئیل کامیون ها و خودروهای دیزلی باید بر اساس پیمایش و کارکرد، اختصاص یابد تا قاچاق کنترل شود.
 
بر اساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، مالکان خودروها و موتورسیکلت‌هایی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند، لازم است به ترتیبی که در رسانه‌ها توضیح داده خواهد شد، از تاریخ شنبه (3 آذر)، حداکثر تا شنبه (24 آذر) نسبت به ثبت درخواست خود برای دریافت کارت سوخت جدید اقدام کنند.
برای ثبت تقاضای دریافت کارت سوخت جدید، هیچ مبلغی از متقاضیان توسط شرکت ملی پخش دریافت نخواهد شد.
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده است: این اقدام به معنای سهمیه‌بندی و افزایش نرخ سوخت نیست و لازم است شهروندان به شایعات بی‌اساس در این مورد توجه نکنند.
بر اساس این اطلاعیه، پس از فراهم شدن امکان تحویل سوخت با کارت برای عموم دارندگان خودروها و موتورسیکلت‌ها، از تاریخی که بزودی اعلام خواهد شد، بنزین تنها با ارائه کارت به خودروها و موتورسیکلت‌ها تحویل خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار2 آذر 97، کدخبر: 83109796، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین