پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 07
کد خبر: ۱۷۲۴۳۲
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
بازار مسکن با توجه به اینکه در حدود یک‌ماه و نیم گذشته نرخ ارز روند نزولی به‌خود گرفته است، همچنان در مسیر گرانی و رکود تورمی می‌تازد.
شعارسال: بازار مسکن از حوزه‌های مهم اقتصادی در کشور است که همواره در طول سال‌های گذشته با فراز و نشیب‌های متعددی روبه‌رو بوده است.در شرایط کنونی و با توجه به کمبود عرضه و افزایش تقاضا در بازار مسکن، شاهد گران شدن روزانه قیمت مسکن در بنگاه‌های معاملاتی هستیم.

در حقیقت در سه ماه گذشته پس از اینکه نرخ ارز به‌صورت ناگهانی افزایش یافت، شاهد گران شدن خانه در نقاط مختلف کشور به‌خصوص کلان‌شهرهای بزرگ همچون پایتخت بودیم اما با فروکش کردن نرخ ارز در یک ماه و نیم گذشته، همچنان بازار مسکن در مسیر گرانی و رکود تورمی می‌تازد.

رکود تورمی بازار مسکن را می‌توان در این عامل جستجو کرد که قیمت مسکن گران شده است اما تعداد معاملات خرید و فروش مسکن در شهرهای بزرگ از جمله تهران نسبت‌ به سال‌های گذشته با کاهش چشمگیری روبه‌رو بوده است.

افزایش قیمت مسکن از یک‌طرف و دست‌نگه‌داشتن بسیاری از فروشندگان برای فروش املاک خود از طرف دیگر موجب شده است تا بازار مسکن در رکود تورمی شدیدی فرو برود.

به‌طور مثال در تهران متوسط قیمت خرید هر متر آپارتمان حدود هشت میلیون و ۶۱۰ هزار تومان است که این قیمت نسبت به دو ماه گذشته ۶,۴ درصد و نسبت به سال گذشته ۸۳.۵ درصد رشد داشته است. قابل ذکر است تعداد معاملات فروش در کلان‌شهر تهران در ماه گذشته حدود ۹ هزار و ۴۰۰ مورد بوده است اما در قیاس با سال گذشته این آمار کاهش چشمگیری داشته است.

درحقیقت آمار بیانگر این موضوع است که بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن مازاد در کل کشور وجود دارد اما همچنان شاهد افزایش قیمت مسکن در شهرهای مختلف ایران ازجمله پایتخت هستیم.

نکته مهم دیگر سبقت گرفتن ارزش ملک از تسهیلات ارائه شده به متقاضی برای خرید ملک است، به‌طوری‌که با توجه به تداوم گرانی در بازار مسکن، دیگر تسهیلات بانکی جوابگوی هزینه خرید مسکن برای متقاضیان نیست.

درواقع اگر تسهیلات مسکن به بخش ساخت‌وساز داده شود، می‌توان به تنظیم قیمت در بازار مسکن امیدوار بود، اما متأسفانه در شرایط کنونی وام مسکن به متقاضیان خرید اعطا می‌شود که وقوع این اتفاق در گران شدن افسارگسیخته مسکن در کشور مؤثر است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 7 آذر 1397 ، کدخبر: 329564 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین