پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۷۲۵۱۴
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
در آستانه سال جدید میلادی، موسسات تحقیقاتی و مشاوره‌ای با بررسی شرایط شرکت‌های فعال در صنایع مختلف، به پیش‌بینی افق آن ها در سال آینده اقدام می‌کنند. طبیعی است که این شرکت‌ها در طیفی گسترده از صنایع قابل شناسایی هستند و معیارهایی که برای انتخاب آن ها در نظر گرفته می‌شود عبارتند از میزان فروش، رشد فروش، بازده نقدی، بازده بلندمدت، میزان بدهی‌ها، سهم در بازار و صنعتی که شرکت در آن مشغول فعالیت است. در ادامه به تعدادی از شرکت‌هایی که از سوی مرکز اطلاعات بلومبرگ انتخاب شده‌اند اشاره می‌کنیم و عامل اصلی انتخاب هر یک را نام می‌بریم.

شعار سال: در آستانه سال جدید میلادی، موسسات تحقیقاتی و مشاوره‌ای با بررسی شرایط شرکت‌های فعال در صنایع مختلف، به پیش‌بینی افق آن ها در سال آینده اقدام می‌کنند. طبیعی است که این شرکت‌ها در طیفی گسترده از صنایع قابل شناسایی هستند و معیارهایی که برای انتخاب آن ها در نظر گرفته می‌شود عبارتند از میزان فروش، رشد فروش، بازده نقدی، بازده بلندمدت، میزان بدهی‌ها، سهم در بازار و صنعتی که شرکت در آن مشغول فعالیت است.

در ادامه به تعدادی از شرکت‌هایی که از سوی مرکز اطلاعات بلومبرگ انتخاب شده‌اند اشاره می‌کنیم و عامل اصلی انتخاب هر یک را نام می‌بریم. این تحلیلگران بررسی‌هایی را روی ۱۹۰۰ شرکت در صنایع انرژی، فناوری، خرده‌فروشی و مالی انجام داده‌اند و شرکت‌هایی را که سال آینده با یک چالش خاص روبه‌رو هستند یا قصد دارند محصول یا خدمتی جدید ارائه کنند که زمینه سوددهی آن ها را فراهم می‌کند انتخاب کرده‌اند.

شرکت‌ «ای‌بی‌اینبو» در حوزه تولید نوشیدنی‌ها فعالیت می‌کند و بدهی خالص ۱۰۸ میلیارد دلاری دارد. اما جریان نقدینگی به این شرکت اجازه می‌دهد بدهی‌های یاد شده را در چهار سال آینده به نصف کاهش دهد در نتیجه سهام آن برای سرمایه‌گذاران سودده خواهد بود. یک برنامه اصلی این شرکت، گسترش فعالیت‌ها در آسیا است. شرکت «آنتم» که در حوزه خدمات بیمه‌ای فعالیت می‌کند قصد دارد در سال آینده به بخش دارو وارد شود و انتظار می‌رود سود آن رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. بخش خدمات بیمه و درمان جزو بخش‌های با ظرفیت سوددهی بالا هستند. بانک «بارکلیز» پس از عبور از چند چالش مالی و حقوقی و تعدیل نیروی کار در وضعیت بهتری قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود سال آینده سوددهی آن به جذب سرمایه‌گذاران منجر شود. در حال حاضر بر مبنای نسبت قیمت به بازده، سهام، بانک بارکلیز یکی از ارزان‌ترین سهام در بین بانک‌های اروپایی است و پیش‌بینی می‌شود قیمت آن رشد کند.

شرکت «بوش هلث» که در حوزه تولید دارو فعالیت می‌کند سال آینده با معرفی چند محصول دارویی جدید و کاستن از بدهی‌های خود شرکتی جذاب برای سرمایه‌گذاران خواهد بود. کارشناسان معتقدند شیوه مدیریت این شرکت افق روشنی برای آن به وجود آورده است. شرکت «بی‌ایکس‌پی» آمریکا در حوزه املاک فعالیت می‌کند و اخیرا توانسته قراردادهای پرسودی برای سال آینده منعقد کند. با آنکه این شرکت رقبای قدرتمند و سرسختی دارد اما رشد سود و میزان کلی دارایی‌هایش آن را در وضعیت خوبی قرار داده و گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری است. شرکت کانادایی «کانوپی گروث» بزرگ‌ترین تولید‌کننده گیاه ماری‌جواناست و رشد سریع تقاضا برای این گیاه برای مصارف دارویی و قانونی سبب می‌شود سال آینده سرمایه‌گذاران در سهام آن، سود خوبی کسب کنند. این شرکت در ۱۱ کشور شعبه دارد و قصد دارد فعالیت‌های خود را به تعداد بیشتری از کشورها گسترش دهد. تخمین‌های مربوط به رشد سود شرکت یاد شده بسیار جذاب است. شرکت رسانه‌ای «سی‌بی‌اس» قصد دارد از طریق ادغام و تصاحب، سهم خود را در رسانه‌های خبری بالا ببرد و سال آینده برنامه‌های مربوط به این هدف اجرا خواهد شد. سرمایه‌گذاران سی‌بی‌اس در تولید محتوا در شرکت‌های جدید سرمایه‌گذاری کرده‌اند و سوددهی این رسانه سال آینده رشدی بالاتر از ۲۰ درصد خواهد داشت.

شرکت انگلیسی «سنتریکا» که تولیدکننده تجهیزات برقی و گازی است امسال وضعیت خوبی نداشته اما برای سال آینده برنامه‌هایی اجرا خواهد کرد تا فروش را بالا ببرد. همچنین این شرکت قصد دارد از طریق فروش دارایی‌ها و کاهش تقسیم سود نقدی، به وضعیت مالی خود سامان دهد. شرکت «چنیر انرژی» با در اختیار داشتن پایانه‌های ال‌ان‌جی در دو ایالت آمریکا می‌تواند از رشد مصرف گاز طبیعی مایع شده در آسیا و داخل ایالات متحده بهره ببرد و با توجه به رشد قیمت ال‌ان‌جی افق این شرکت در سال آینده بسیار مثبت است. حتی اگر چین تعرفه‌هایی بر‌ای ال‌ان‌جی وارداتی از آمریکا تعیین کند این شرکت از این ریسک مصون است زیرا قراردادهای بلندمدت با طرف چینی دارد. شرکت «سی‌کی» هنگ‌کنگ که در حوزه سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند برنامه‌هایی سودده برای سال آینده میلادی دارد و مدیر آن که پسر ثروتمندترین فرد هنگ‌کنگ است شرکت را در مسیر جدیدی قرار داده طوری که سود آن سال آینده رشد دو رقمی خواهد داشت.

شرکت رسانه‌ای «کامکست» با خرید موسسه اسکای یعنی بزرگ‌ترین شرکت فعال تلویزیون کابلی آمریکا در حال تبدیل شدن به یک توزیع‌کننده بزرگ برنامه در جهان با بیش از ۵۰ میلیون مشترک است. کامکست به زودی به رقیب شرکت نت‌فلیکس تبدیل می‌شود و اگر همه چیز خوب پیش برود بازده آن سال آینده ۲۰ درصد خواهد بود. شرکت فناوری «دل» در حال اصلاح ساختارهای مالی و عملیاتی خود است و به احتمال زیاد پایان سال به بورس باز خواهد گشت و از این طریق شرایط مالی بهتری پیدا می‌کند. دل برنامه‌هایی برای توسعه فناوری در محصولات خود اجرا خواهد کرد البته راه پیش روی شرکت دشوار است.

«دویچه بانک» سال آینده بر نقاط قوت خود تمرکز خواهد کرد و سوددهی بالاتری را انتظار دارد. مهم‌ترین چالش دویچه بانک تثبیت فعالیت‌های مالی است که بخش عمده سوددهی آن را تشکیل می‌دهد. این بانک قصد دارد بخش بانکداری سرمایه‌گذاری بین‌المللی خود را محدود کند. شرکت انرژی «ترنسفر» از طریق چند برنامه از جمله یکی کردن دو بخش گاز طبیعی و پروپان می‌تواند به یک بازیگر کارآتر در بازار تبدیل شود. زیرا هزینه‌ها کاهش می‌یابد و سوددهی بالاتر خواهد رفت. البته در صورت رشد قیمت‌ها سود بالاتری نصیب شرکت خواهد شد.

«فانی ما و فردی مک» سال آینده رای دادگاه درباره انتقال سود این نهاد بانکی به وزارت دارایی آمریکا صادر می‌شود. در سال‌های اخیر اصلاحات اساسی در ساختار مالی این بانک صورت گرفته و انتظار می‌رود سال آینده شرایط‌ آن بهتر شود. شرکت «فست ریتیلینگ» ژاپن در حال توسعه فعالیت‌های خود در خارج از این کشور است و به زودی سود آن از بسیاری از رقبا بالاتر خواهد رفت. این شرکت در حوزه خرید و فروش لباس فعالیت می‌کند و اگر بتواند فروش خارجی را توسعه دهد افقی روشن در انتظار آن است. شرکت «فورد» سال آینده اصلاح ساختار خواهد داشت و با تغییر خط تولید برخی محصولات، فروش خود را در بازار جهانی افزایش می‌دهد. هنوز جزئیات برنامه‌های شرکت فورد اعلام نشده اما انتظار می‌رود تغییرات برنامه‌ریزی شده وضعیت شرکت را امیدبخش کند.

شرکت «جنرال الکتریک» برای بهبود شرایط راهی طولانی پیش رو دارد و مدیران آن قصد دارند از طریق فروش دارایی‌ها و تمرکز بر پروژه‌های داخلی در آمریکا عملکرد خود را ارتقا بخشند. شرکت دارویی «گیلید» با ارائه داروهای جدید برای هپاتیت و ایدز عملکرد مثبتی داشت اما اخیرا وضعیت آن خوب نبوده است البته پیش‌بینی می‌شود سال آینده با تغییر مدیریت زمینه برای رشد قیمت سهام آن فراهم شود. شرکت آمریکایی «هارلی دیویدسون» تولید‌کننده موتورسیکلت نیز که تحت تاثیر تنش‌های تجاری قرار دارد در حال تاسیس خطوط تولید خارج از آمریکاست، به ویژه در اقتصادهای نوظهور که ظرفیت بالاتری برای فروش موتورسیکلت دارند. این شرکت تجربه‌ای در زمینه تولید و طراحی دوچرخه‌های سبک ندارد، اما از طریق شراکت با یک شرکت آسیایی شرایط بهتر خواهد شد. شرکت‌های حاضر در فهرست تهیه شده از سوی مرکز اطلاعات بلومبرگ سال آینده تغییراتی در برنامه‌های خود ایجاد می‌کنند و از طریق اصلاح ساختارهای مالی و تولیدی به شرایط بهتری دست خواهند یافت. این روشی است که شرکت‌ها همواره از آن برای تغییر وضعیت خود و سازگار شدن با شرایط جدید استفاده کرده‌اند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 8 آذر 97، کد مطلب: 3469096، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین