پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۸۰۸۲
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۸
منابع طبیعی به‌عنوان ارکان اصلی اقتصاد جهانی، برای رفاه و فرآیندهای اقتصادی ضروری هستند. برخی کالاهای ارزشمندی که از این منابع استخراج یا تولید می‌شوند، در طول تاریخ مورد‌توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند. هر یک از این کالاها ممکن است هر‌ساله تحت‌تاثیر عوامل مختلف، عملکرد متفاوتی را به ثبت برسانند.

شعارسال: شرکت آمریکایی «یو.‌اس گلوبال اینوسترز» یکی از ارزشمندترین و محبوب‌ترین جداول بازدهی کالاها را تحت عنوان «جدول دوره‌ای بازدهی کالاها» ارائه می‌کند. این شرکت که در منطقه سن‌آنتونیو ایالت تگزاس آمریکا مستقر است، در زمینه مدیریت سرمایه‌گذاری نوآورانه فعالیت دارد. در «جدول دوره‌ای بازدهی کالاها» بازدهی ۱۴ کالای اصلی بورس‌های کالا برای بازه ۱۰ ساله (۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷) ارائه می‌شود. این ۱۴ کالا عبارتند از: آلومینیوم، زغال‌سنگ، مس، طلا، سرب، نیکل، پالادیوم، پلاتینیوم، نقره، روی، نفت‌خام، گاز طبیعی، گندم و ذرت. بر این اساس، با شروع سال میلادی جدید این شرکت آخرین به‌روزرسانی «جدول دوره‌ای بازدهی کالاها» را منتشر کرده است. به ادعای این شرکت، یکی از اصلی‌ترین نکاتی که از آمارهای این جدول می‌توان استنباط کرد، تصدیق تئوری متنوع کردن سبد سرمایه‌گذاری است.

بهترین و بدترین‌های ۲۰۱۷

بر‌اساس آمارهای ارائه‌شده «جدول دوره‌ای بازدهی کالاها»، در سال ۲۰۱۷ و در میان تمامی کالاها، فلز پالادیوم بهترین عملکرد را به ثبت رساند. این فلز در سال ۲۰۱۷ تحت‌تاثیر تضعیف دلار، نگرانی درخصوص بحران عرضه و بازار قدرتمند خودرو جهان بازدهی بیش از ۵۶ درصد را تجربه کرد. رتبه نخست بازدهی پالادیوم در حالی است که در سال ۲۰۱۵ این فلز با بازدهی حدود ۳۰- درصد، سومین عملکرد ضعیف را در میان تمامی کالاها به ثبت رسانده بود. البته در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ نیز فلز پالادیوم به ترتیب با بازدهی ۶۰/ ۹۶ و ۳۵/ ۱۱ درصد بیشترین بازدهی را در بازارهای جهانی داشت. روند بازدهی‌های فلز پالادیوم نشان می‌دهد پس از هر سالی که بهترین عملکرد را داشته، سال بعد بازدهی این فلز منفی شده است. حال باید منتظر ماند و دید که آیا در سال ۲۰۱۸ بازدهی این کالا منفی خواهد شد یا نه. به گزارش «فوربس»، این فلز مانند فلز هم‌خانواده خود، پلاتینیوم، در تولید مبدل‌های کاتالیزوری که موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ماه سپتامبر ۲۰۱۷، این فلز برای اولین‌بار از سال ۲۰۰۱ میلادی بالاتر از فلز پلاتینیوم معامله شد و قیمت تاریخی ۱۰۹۹ دلار برای هر اونس را به ثبت رساند (با شروع سال جدید، قیمت این فلز به فراتر از ۱۱۰۰ دلار رسیده است). مایک مک‌گلون یکی از کارشناسان بلومبرگ در این‌باره می‌گوید: «رسوایی موتورهای دیزلی موجب عملکرد ضعیف فلز پلاتینیوم در مقابل پالادیوم شده است. البته در سال‌جاری ممکن است شاهد روند معکوس قیمت این دو کالا باشیم.»

پس از پالادیوم، آلومینیوم با بازدهی بیش از ۳۲ درصد در جایگاه دوم بالاترین بازدهی‌های سال ۲۰۱۷ قرار دارد. بر اساس آمارهای «جدول دوره‌ای بازدهی کالاها»، در بازه ۱۰ ساله اخیر بهترین عملکرد آلومینیوم در سال گذشته اتفاق افتاد. این فلز از سال ۲۰۰۷ هیچ‌گاه نتوانسته بالاترین بازدهی را در میان ۱۴ کالای مورد بررسی داشته باشد (نیکل، پلاتینیوم، نقره، زینک، نفت‌خام و ذرت نیز از دیگر کالاهایی هستند که نتوانسته‌اند در ۱۰ سال اخیر بهترین عملکرد را داشته باشند). در فهرست کالاهایی که بیشترین بازدهی را در سال ۲۰۱۷ به ثبت رساندند، زغال‌سنگ با بازدهی ۳۱ درصدی پس از پالادیوم و آلومینیوم در جایگاه سوم قرار گرفته است. این درحالی است که در سال ۲۰۱۶، زغال‌سنگ با حصول بازدهی بیش از ۱۰۳ درصد در جایگاه نخست بالاترین بازدهی‌های این سال قرار گرفته بود. پیش از این نیز این کالا در بحبوحه بحران مالی ۲۰۰۸ بهترین بازدهی را تجربه کرده بود (بازدهی حدود ۱۲ درصدی). در ادامه رتبه‌بندی بالاترین بازدهی‌های سال ۲۰۱۷، مس (با بازدهی ۵/ ۳۰ درصد)، زینک (۵/ ۳۰ درصد)، نیکل (۵/ ۲۷ درصد)، سرب (۲/ ۲۴ درصد)، طلا (۱/ ۱۳ درصد)، نفت‌خام (۴/ ۱۲ درصد) و نقره (۴/ ۶ درصد) به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم قرار گرفته‌اند.

در نهایت در سال ۲۰۱۷، گاز طبیعی با بازدهی ۷۰/ ۲۰- درصد بدترین عملکرد را در میان کالاها به ثبت رساند، جایگاهی که پیش از این نیز این کالا در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ تجربه کرده بود. این درحالی است که سال گذشته گاز طبیعی با بازدهی ۶۰ درصدی در رده سوم کالاهای با بهترین عملکرد قرار گرفته بود. در سال ۲۰۱۳ این کالا با بازدهی بیش از ۲۶ درصد، پربازده‌ترین کالای بازارهای جهانی لقب گرفته بود. بر‌اساس آمارهای «جدول دوره‌ای بازدهی کالاها»، طلا و زغال‌سنگ به ترتیب کم‌نوسان و پرنوسان‌ترین وضعیت را در سال گذشته تجربه کردند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 14بهمن1396 ، کدخبر: 3348975 : www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین