پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۹۰۴
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
هنوز هم بسياري از شركت‌هاي توليدي در مناطق محروم كشور از گاز طبيعي محرومند و هرچند شركت ملي گاز براي گازرساني به آنها وارد عمل شده، اما تا انجام اين عمل، زمان لازم است. تا مدت‌زمان اين گازرساني، ادامه حيات اين شركت‌ها به منابع ديگري از انرژي بسته است و همراهي مسئولان براي زنده نگاه‌داشتن اين نوع صنايع با توجه به شعار حمايت از توليد امري ضروري به نظر مي‌رسد.

شعار سال: ديروز يكي از شركت‌هاي تولید روغن پایه به روش بازیافت تقطیری با تجمع در مقابل شركت ملي پالايش و پخش در اعتراض به عدم تخصيص سوخت نفت‌گاز به اين صنعت كوچك، از مسئولان تقاضاي همياري كردند. به گفته معترضان، حدود چهار ماه است كه اين شركت به‌واسطه نداشتن سوخت، از فعاليت توليدي بازمانده است و نتوانسته به كارگران خود حقوق بدهد. آنها مي‌گويند با اينكه نامه‌ها و مجوزهاي مختلفي براي دريافت سوخت نفت‌گاز ارائه داده‌اند، اما شركت پالايش و پخش معتقد است به‌سبب احتمال قاچاق سوخت و مصوبه‌اي كه در سال 94، به‌منظور عدم تخصيص نفت‌گاز به شركت‌هاي روغن پايه صادر شده، نبايد به اين صنعت، سوخت‌رساني كند. اين در حالي است كه اين شركت، از ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، كارگروه تسهيل و رفع موانع توليد و همچنين استانداري يزد، نامه‌هايي را براي حمايت از اين صنعت كوچك ارائه داده است. بنا بر ادعاي مديران اين مجموعه صنعتي، اين شركت يكي از چهار كارخانه‌اي است كه در زمينه توليد روغن‌ پايه به روش تقطير به‌دور از آلودگي محيط‌زيستي فعال است. اين شركت كه در شهرك اشكذر يزد قرار دارد، اكنون دسترسي به گاز طبيعي ندارد و براي ادامه فعاليت خود تا زمان گازرساني نيازمند سوخت نفت‌گاز است. به گفته يكي از مسئولان اين شركت، براي آنكه مشعل اين شركت براي فعاليت روشن باشد، به گازوئيل نياز است كه در اختيار آنها قرار نمي‌گيرد. آنها معتقدند كه فارغ از مسئله قانوني، شركت ملي پالايش و پخش به‌دنبال بهانه‌گيري براي عدم تخصيص گازوئيل به اين شركت است؛ ادعايي كه البته «شرق» آن را تأييد يا تكذيب نمي‌كند.
يكي از كاركنان اين شركت  مي‌گويد: شركت گاز اعلام كرده گازرساني به اين شهرك كه در مناطق محروم قرار دارد، چند ماه به‌طول مي‌انجامد و بايد به اين شهرك و كارخانه سوخت بدهيد. ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز هم نامه‌اي به شركت پالايش و پخش نوشته و اعلام كرده كه سوخت گازوئيل در اختيار شركت قرار بگيرد، اما شركت پالايش و پخش در توجيهي مي‌گويد بر اساس قانون ما نبايد به شركت‌هاي بازيافتي، سوخت گازوئيل بدهيم. دليل آن هم احتمال قاچاق سوخت بيان شده است. پيش‌تر در سال 94، مصوبه‌اي از سوي وزارت نفت ابلاغ شده بود كه در آن تأكيد شد به شركت‌هاي تصفيه روغني، سوخت ندهيد تا براي سوخت از مواد سبك خود استفاده كنند. او در گلايه‌اي ادامه مي‌دهد: آن زمان در سال 94، استفاده از مواد اوليه سبك، ارزان‌تر بود. اين رقم اكنون شش‌برابر شده و در هر تن به شش‌ميليون تومان رسيده است. اگر روزي دو تا سه تن را بسوزانيم، بالغ بر 15 ميليون تومان روزانه براي كارخانه هزينه دربر خواهد داشت و ماهانه بايد 400 ميليون تومان هزينه سوخت بدهيد. در دو سال اول فعاليت، اين قاعده را پذيرفتيم كه سبب شد يك ميليارد تومان ضرر كنیم كه در گزارش‌هاي حسابرسي مشخص شد به سبب همين اتفاق است و به همين دليل به دنبال تهيه سوخت رفتيم، اما مديرعامل شركت پالايش و پخش هنوز هم به مصوبه قبلي استناد مي‌كند. به گفته او، شركت پالايش و پخش در زبان اعلام مي‌كند كه ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با سوخت‌رساني به اين شركت‌، موافق نيست، اما نامه از ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز دريافت كرده‌ايم كه اين ادعا را رد مي‌كند. شركت‌ پالايش و پخش با وجود نامه ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، اعلام كرده كه اين شركت، قصد دارد گازوئيل را بفروشد. او با كنایه مي‌گويد: «ما توليدكننده هستيم نه قاچاقچي» و ادامه مي‌‌دهد:قبلا اعلام مي‌كردند اتحاديه صادركنندگان با اين موضوع مخالف است و با وجودي‌كه به آن بخش ارتباطي هم ندارد، نظر آنها را هم جويا شديم و موافقت خود را براي اين سوخت‌رساني اعلام كردند، اما باز هم به اين نامه‌ها توجهي نشد. مديرعامل اين شركت نيز  مي‌گويد: به آقاي جهانگيري، فرمانده اقتصاد مقاومتي، در همين زمينه نامه نوشتيم و تقاضاي كمك كرديم، اما اطلاع دادند كه مسئول دفتر ايشان، نامه را بايگاني كرده‌اند و هنوز هم چرايي اين مسئله را به ما اعلام نمي‌كنند!

كارمندان اين صنعت كوچك حدود 20 نفره، در مقابل شركت پالايش و پخش تحصن كردند و كارگران اين كارخانه در استان يزد نيز در مقابل استانداري دست به اعتراض زدند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 14 آذر 97، شماره: 3308


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین