پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۴۰۷۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۹
هشدار چند روز پیش رئیس جمهوری به آمریکایی ها درباره پیامدهای سنگ اندازی در مسیر صادرات نفت ایران یکی از مهمترین موضوعاتی است که طی هفته جاری مورد توجه رسانه ها و تحلیلگران عرب زبان قرار گرفت.
شعارسال: «حسن روحانی» رئیس جمهوری روز سه شنبه سیزدهم آذرماه در جمع مردم شاهرود در موضعی قاطع مقابل تحریم های واشنگتن اعلام داشت «آمریکا بداند نفت خود را می فروشیم و خواهیم فروخت و قادر نیست جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد و باید بداند اگر روزی بخواهد جلوی نفت ایران را بگیرد نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد.»

دولت «دونالد ترامپ» بارها مدعی شده جهت مهار آنچه تهدیدات هسته ای و موشکی می خواند و نیز جلوگیری از نفوذ تهران در منطقه، صادرات نفت ایران را متوقف خواهد ساخت.

در این زمینه روزنامه «النهار» لبنان نوشت: روحانی تحریم های آمریکا علیه ایران را به چالش کشید و بار دیگر هشدارهای خود را درباره ممانعت از روند صادرات نفت از منطقه خلیج فارس به جهان در صورت تحریم نفتی ایران تکرار کرد. او گفت آمریکا باید بداند که نمی تواند جلوی صادرات ایران را بگیرد.

تارنمای «العهد» لبنان در گزارشی به قلم «جورج حداد» چنین نگاشت: هنگامی که رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته ای ایران خارج شد گمان می کرد که کشورهای اروپایی که این توافق را امضا کرده اند نیز از این توافق خارج می شوند و فقط چین و روسیه در کنار ایران خواهند ایستاد. اما دولت آمریکا مشت محکمی دریافت کرد و همپیمانان اروپاییِ واشنگتن با استناد به گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی که پایبندی ایران به تعهدات خود را تایید کرده، همگی این توافق را ادامه دادند. ترامپ در ادامه اقدامات ضدایرانی خود با قلدری هرچه تمام اعلام کرد که جلوی صادرات نفت ایران را خواهد گرفت و صادرات ایران را به صفر خواهد رساند. ایران هم در پاسخ به تلاش های آمریکا برای جلوگیری از صادرات نفت این کشور اعلام کرد در صورتی که جلوی صادرات نفت ایران گرفته شود هرگز اجازه نخواهد داد از تنگه هرمز نفتی صادر شود.

در ادامه آمده است: 40 در صدر از صادرات جهانی نفت از طریق تنگه هرمز صورت می گیرد. همچنین ایران می تواند جلوی حرکت تجارت جهانی نفت از طریق باب المندب را هم بگیرد. می توان گفت در صورتی که آمریکا تحریم های ضدایرانی خود را کاملا اجرایی سازد این موضوع می تواند پیامدهای اقتصادی، سیاسی و نظامی بسیاری به دنبال داشته باشد. حذف روزانه میلیون ها بشکه نفت از بازارهای جهانی نفت به طور کلی بازار جهانی نفت را از هم فروخواهد پاشید. بازارهای جهانی می توانند نبود هر کالای دیگر حتی گندم را مدت زمانی تحمل کنند اما این بازارها تاب تحمل نبود نفت و گاز را ندارند و جریان زندگی کنونی به این دو ماده اساسی بستگی دارد. کاهش عرضه این ماده اساسی به سقوط بهای دلار منجر خواهد شد. در نتیجه این موضوع، یکه تازی دلار و به دنبال آن یکه تازی آمریکا از بین خواهد رفت.

به نوشته حداد، ایجاد تنش در تنگه سوق الجیشیِ صادرات نفت به یقین دیگر مسائل مربوط به فروش کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را تحت تاثیر قرار داده و تجارت نفت در بازار سیاه بین المللی پیش خواهد رفت که در آن فروشندگان قیمت نفت را مشخص خواهد کرد. در این صورت آنان بهای نفت را نقدا دریافت خواهند کرد و یا اینکه کالای انتخابی خود را در برابر بهای نفت مطالبه می کنند.

این تحلیلگر افزود: دولت آمریکا تلاش کرده است تا جایگزینی را برای نفت ایران بیابد. این کشور به طور اساسی به نفت عربستان تکیه کرده است، اما عربستان به دلایل تکنولوژیک و دیگر مسائل نمی تواند کاهش صادرات نفت ایران را جبران کند.

به نوشته روزنامه «الاهرام المسائی» مصر، «طارق فهمی» استاد علوم سیاسی در آمریکا بستن تنگه هرمز را بخشی از گزینه های ایران و اهرم فشاری در موارد ضروری می داند. او این تنگه را دارای اهمیت راهبردی خوانده و گفته تنگه هرمز شاخص ثبات جهان است. از این رو، در عرصه بین المللی تلاش می شود تا این تنگه بسته نشود.

خبرگزاری فلسطینی «معا» هم تنگه هرمز را یکی از حساسترین گذرگاه های راهبردی جهان به شمار آورد و نوشت: با توجه به اینکه روزانه حدود 17 میلیون بشکه نفت خام از این تنگه عبور می کند این تنگه برگ برنده بزرگی در دست ایران است. رئیس جمهوری اسلامی در پاسخ به تحریم های آمریکا به امکان بستن این تنگه اشاره کرده است.

به نوشته روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، کارشناسان معتقدند نیروی دریایی ایران دارای سلاح ها و تجهیزات پیشرفته ای است که می توانند کشتی های نفتی را که از تنگه هرمز عبور می کنند، محاصره کند. هشدارهای روحانی در این زمینه از پشتوانه ها و تاییدهایی هم برخوردار است. برخی از مقام های سپاه پاسداران هنگامی که روحانی پیش از این به امکان بستن تنگه هرمز اشاره کرده بود او را ستوده و این موضع گیری وی را مایه افتخار دانسته بودند. بسیاری از ناظران سخنان روحانی را دیپلماسی با چاشنی خشم خوانده اند که خشم آمریکا، رژیم اسرائیل و عربستان را به دنبال داشته است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 15 آذر 1397 ، کدخبر: 83124766 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین